Holograph Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Heisann! Jeg driver en nettside. På norsk selvsagt. Og jeg har problemer med tegnsettingen min. Jeg bruker ISO-8859-1. Da vil noen sider vise "Æ, Ø, Å", og noen "Ã…, ø, Ã¥" osv.. Sidene som viser Æ, Ø & Å, er de sidene som enten: er koblet til en MySQL Database, eller en RSS Feed. Jeg skjønner ikke problemet. Om jeg bruker UTF-8, blir det motsatt. Da blir de sidene som er koblet til MySQL Databaser eller RSS Feed ødelagt. Kan noen hjelpe? :s Endret 3. juni 2009 av Holograph Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Problemet er at du har blandede kilder når det gjelder tegnsett. MySQL databasen du henter fra er tydeligvis satt opp med Latin1 collation, som gir ISO-8859-1. Samme gjelder tydeligvis RSS-feeda du bruker, de er tydeligvis angitt med IS0-8859-1. De kildene som gir feil tegn (eventuelt om det er statisk) er trolig lagret i UTF-8. Men i og med at du ikke sier noe om akkurat disse kildene sitt opphav, er det ikke helt enkelt å gi eksakt råd. Personlig anbefaler jeg ikke å bruke ISO-8859-1 lengre, UTF-8 er langt bedre og mer fleksibelt språkmessig. Lenke til kommentar
Holograph Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Jeg bruker ikke mine egne feeds. De feedene jeg bruker, går på ISO. Det samme gjør MySQL Databasene mine. Men sidene (PHP-filene) mine, som ikke er koblet til vil bare vise rett i UTF-8. Jeg vet ikke hvordan jeg kan endre på det. Endret 30. mai 2009 av Holograph Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Du er nok i den situasjonen at php-scripta dine skriver ut utf-8. Se om denne posten kan hjelpe deg. Problemet kan også ha med serveroppsett, oppsett av PHP med mer. Lenke til kommentar
Holograph Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 (endret) Problem fikset! Istedenfor å bruke UTF-8 eller ISO, brukte jeg windows-1252, som virket helt ypperlig. Takk til Jakbaehl på Forumet.no Edit: Samme feilen som før. Det funker på PHP-scriptene, men ikke eksterne sider. Endret 3. juni 2009 av Holograph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå