Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe sommerdekk/felger, trenger tips (str osv)

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Skal kjøpe nye sommerdekk med felger.

Men har aldri kjøpt før, og vet ikke helt hva som passer best til min bil, og skjønner meg heller ikke helt på alle uttrykk osv.

1. Hvor mye har størrelse egentlig å si? Det jeg vet er at store felger dvs tynnere dekk kan gi litt dårligere komfort, så skal ikke kjøpe det største jeg finner siden det er en bmw 5. Hva ellers er forskjellen om du kjøper ganske store felger?

2. Har bredden noe mer å si enn bedre grep?

3. Hva er innpress?

4. Hva vil "kantkjørte" si?

Tar imot alt av tips som kan være lurt å vite når jeg ser etter felger med takknemlighet :)

Regner med å kjøpe brukt, hva bør jeg unngå og være på ekstra obs på? Bortsett fra mønsterdybde og tydelige skader...

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Du vil føle humpene litt mer med lavprofildekk spesielt om du har stive dempere, så om du velger mindre enn 40-profil på dekkene kan det bli i hardeste laget.

2. Bredere dekk gir bedre grep, men bilen vil også vannplane lettere om dekkene blir for brede i forhold til vekten på bilen. Brede dekk kan også føre til subbing.

3. innpress er avstanden fra annleggsflaten på felgene til midten av felgene. Orginalt innpress (ET) står i vognkortet. Dette kan fravikes så lenge det ikke øker sporvidden for mye, at ikke hjulene subber eller at hjulene stikker utenfor skjermen, men for hjullagerene er det best at det er nærmest mulig orginalt.

4. Kantkjørte felger er felger som er blitt skrapet opp/bulket av fortauskanter ol. som regel er det kun kosmetisk skade, men er det ille kan det føre til utette hjul. Enkelte felger (spesielt billige) kan bli skjeve slik at bilen rister i høy hastighet. det kan også skje ved herjing, trafikkuhell og med skikkelige drittfelger kan det skje helt av seg selv.

Når du skal handle felger må du sørge for at du får felger med riktig boltesirkel, innpress og senterring (hullet i midten av felgen).

Du må også passe på at sporvidden ikke endres for mye max 15 millimeter (i praksis betyr det at innpress ikke kan endres mer enn 7,5mm) og at rulleomkretsen ikke endres mer enn +-5% fra orginaldimensjon (står i vognkortet og det finnes masse kalkulatorer på nettet som regner det ut).

Minimum LI (Loading Index) står i vognkortet.

Speed index (SI) skal heller ikke være lavere enn i vognkortet.

Minste lovlige dybde på dekkmønsteret er 3mm på vinterdekk og 1,6 mm på sommerdekk, men det er ikke å anbefale med så lite.

Hjulene skal ikke subbe i skjermene og heller ikke stikke utenfor skjermene.

Det er selvsagt en fordel om du får prøvd felgene før du kjøper og at du har med deg noen som har litt peiling.

Da tror jeg jeg har fått med meg det meste

Edit: Glemte å si at det skal være minst 10 mm klaring fra hjulet til alt mulig inni hjulbuen

Har også endret noe angående sporvidden som ikke stemte siden jeg fant ut at sporvidde måles til midt på hjulet og ikke fra utsiden.

Endret av Cannibal Helsekost
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...