Gå til innhold

Minne til en Toshiba Portege M400.

ummairt

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

ønsker litt råd om følgende.

Jeg har en toshiba portege M400 med følgende spesifikasjoner (Kun om minne, fordi det er det spørsmålet mitt kommer til å være om)

Jeg har akkurat nå 2.5 GB RAM på laptopen. Jeg kjører windows 7. Som vist på bildet så er 1.3 GB RAM ubrukt når jeg har firefox, msn, word og smått oppe.

Rammen kan oppgraderes til max 4GB.

Så kom spørsmålet mitt da:

Jeg har en 32 bits prosessor, og jeg har hørt at det ikke er noe vits med å ha mere enn 3GB ram (under bruk av vista). Vet ikke om dette gjelder for Windows 7 også. Jeg lurer da rett og slett om jeg bør oppgradere til 3/4 GB eller bare leve med det jeg har (2.5 GB). Jeg kommer kanskje også til å bruke Photoshop,dreamweaver og VB til sommeren.

Håper noen kan råde meg litt her.

post-87581-1243699317_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

32 bit grensa kommer aldri til å bli brutt med Windows, ALDRI, om OSet heter Windows 98, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows OverLarsed edition osv, spiller ingen rolle så lenge det er 32 bit.

Grensa er og forblir den samme, det som kan forandre seg derimot er hvor mye minne selve OSet bruker.

Så skal du ha en del mer RAM enn det du har nå så må du vurdere en 64 bit variant.

Lenke til kommentar
32 bit grensa kommer aldri til å bli brutt med Windows, ALDRI, om OSet heter Windows 98, Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows OverLarsed edition osv, spiller ingen rolle så lenge det er 32 bit.

Grensa er og forblir den samme, det som kan forandre seg derimot er hvor mye minne selve OSet bruker.

Så skal du ha en del mer RAM enn det du har nå så må du vurdere en 64 bit variant.

Mener du at jeg enten bør kjøpe meg en 64 bits prosessor ?

Går det i motsatt fall å installere en 64 bits OS ( fra microsoft ) på en 32 bits prosessor?

Lenke til kommentar

Hvilken CPU er det du har?

Det jeg mener at det å kjøpe mer RAM vil ikke gi noen form for nytteverdi for deg dessverre.

Men ja, du trenger 64 bit instrukser på CPUen for å kjøre i tillegg til BIOS og brikkesett som støtter dette.

Kun eldre brikkesett vil slite med annet enn 32 bit, og det kan være en faktor med FS maskiner (FaenSkap maskiner slik som HåPløs og Compscrap)

Instruksene du trenger som kan identifiseres med CPU-Z (Google det for å finne siste versjon)

skal hete enten: AMD64 eller EM64T.

Lenke til kommentar

Mener du at jeg enten bør kjøpe meg en 64 bits prosessor ?

Går det i motsatt fall å installere en 64 bits OS ( fra microsoft ) på en 32 bits prosessor?

Som jeg vet er ikke mulig å installere 64 bits OS på 32 bits processor.

Jeg har et spm. til dere som bruker 64 bits OS(Windows). Hvor mye forskjell merker man hvis man går fra 2-3 gb ram til 8 gb, og hvordan er det med programvare kompabilitet?

Hva er den billigste ram brikka på 4 gb(Bærbar har en dv 5)? Nå har jeg ikke skjekket hvilken type jeg trenger da.

Lenke til kommentar

Ute å kaprer tråder her? hehehe.

Men ja, programvare kompatabilitet kan gå i dass med 64 bit siden du mangler gamle 16 bit støtten.

Det vil si at eldre DOS spill og tidlig Win 95 pluss eldre installere til for eksempel Delta Force serien vil IKKE fungere på ett 64 biters system.

Alt av 32 bit derimot vil fungere slik som det skal.

Har selv kjørt Windows XP X64 versjonen og er strålende fornøyd.

Forskjellen du merker fra 3Gb til mer RAM er nesten 0, du MÅ ha ett forbruk som tilsier det OG 64 bits programvare.

Har du ikke dette så får du ingen boost, ingen 32 bits programmer får bruke mer enn 2Gb MAKS.

Dette er begrenset av OS og drivere.

Lenke til kommentar

Joda du kan kjøre flere, men du må se på ditt minneforbruk nå kontra det du får.

Om du hopper over den biten blir du skuffet om du for eksempel ofte har 1.5Gb ledig på 32bit så får du nok ikke noe mer fart med 64 bit nei.

Lenke til kommentar

Det jeg mener at det å kjøpe mer RAM vil ikke gi noen form for nytteverdi for deg dessverre.

Men ja, du trenger 64 bit instrukser på CPUen for å kjøre i tillegg til BIOS og brikkesett som støtter dette.

Kun eldre brikkesett vil slite med annet enn 32 bit, og det kan være en faktor med FS maskiner (FaenSkap maskiner slik som HåPløs og Compscrap)

Instruksene du trenger som kan identifiseres med CPU-Z (Google det for å finne siste versjon)

007CD. Takk for ditt bidrag. Jeg har lastet ned CPU-Z og legger ved noen screenshots fra den.

Jeg forstod ikke helt hva du mente med at jeg trenger 64 bits instrukser på CPUen for å kjøre dette ....

PÅ SS fra programmet så står det MMX,SSE, SSE2, og SSE3 under CPU fanen. Var det her du mente det skulle stå AMD64 eller EM64T?

Jeg må jo en eller annen dag gå tilbake til vista i og med at Windows 7 lisenesen vil ekspirere.

Kan noen si om hvor mye RAM jeg må ha for maks utnyttelse under XP , Vista og 7 ?

post-87581-1243718752_thumb.png

post-87581-1243718792_thumb.png

post-87581-1243718867_thumb.png

post-87581-1243718945_thumb.png

Lenke til kommentar

007CD. Takk for ditt bidrag. Jeg har lastet ned CPU-Z og legger ved noen screenshots fra den.

Jeg forstod ikke helt hva du mente med at jeg trenger 64 bits instrukser på CPUen for å kjøre dette ....

PÅ SS fra programmet så står det MMX,SSE, SSE2, og SSE3 under CPU fanen. Var det her du mente det skulle stå AMD64 eller EM64T?

Jeg må jo en eller annen dag gå tilbake til vista i og med at Windows 7 lisenesen vil ekspirere.

Kan noen si om hvor mye RAM jeg må ha for maks utnyttelse under XP , Vista og 7 ?

Jepp, du har funnet fram til det ja.

Og dette er en 32 bit CPU ja, du mangler EM64T som er Intel sin variant, AMD har naturlig nok AMD64.

2Gb er en bra sum for ett 32 bit OS faktisk.

Men maks 3Gb, du får vurdere selv faktisk og etter lommeboka.

@Tripod: Frekvensen har SVÆRT lite å si på RAM, kun utslag i benchmarks, omtrent 0.1 FPS i spill dog.

Men hva er den RAMen godt for da? Jo, den er mer rettet mot overklokkere, men for bærbare må du kjøpe så identisk RAM som mulig til den du har bortsett fra størrelse.

Enkelte er SVÆRT kresne.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Jepp, du har funnet fram til det ja.

Og dette er en 32 bit CPU ja, du mangler EM64T som er Intel sin variant, AMD har naturlig nok AMD64.

2Gb er en bra sum for ett 32 bit OS faktisk.

Men maks 3Gb, du får vurdere selv faktisk og etter lommeboka.

Da får jeg ersatte den ene 512MB brikken med en 1GB brikke fattarn har til overs da :).. RAM er jo ganske billig for laptop anyway :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...