Gå til innhold

[Løst]Hvordan finne ut hvor mange disker som er installert ++

Anbefalte innlegg

Nå har jeg gitt opp Vista - rotete oppsett og mye problemer med programvare som ikke er kompatibel ... har i tillegg mistet lyden på PCen, og googler dere "Vista" og "sound", ser dere at dette er noe mange sliter med.

Vel; til saken. Jeg ønsker å slette alt innhold på diskene i maskinen og sette den opp fra grunnen av. Har XP på CD og alle programmer jeg trenger.

Men; i Windows Explorer ser det ut som om det er mange harddisker i maskinen, jeg har C:, F:, G:, H;, osv osv, og ser jeg på Egenskaper, så ser det ut som om det er egne harddisker.

Jeg antar imidlertid at noen av disse er partisjoner og at det kun er 1 eller 2 fysiske harddisker i selve kabinettet.

---- >>>> Hvordan finner jeg ut hvor mange av "diskene" som er partisjoner og hvor mange som er egne fysiske disker?

---- >>>> Hvordan får jeg fjernet partisjoneringen på de av diskene som er delt opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både for Vista og XP er svaret Disk Management. Du fjerne partisjonene på systemdisken samtidig som du installerer opertivsystemet. På de andre kan du gjøre det via Disk Management.

Men før du nedgraderer til gammelt system bør du sjekke at det finnes driver for din maskin som fungerer på XP.

Lenke til kommentar

I tilegg må jeg bare understreke at alt av data du har på diskene som du vil ta vare på VIL RYKE.

Så ta backup først, antar etter måten du har skrevet posten på at du ikke har noe du vil ta vare på eller at du har tatt backup.

All partisjonsfjerning kan gjøres fra installasjonsprogrammet til XP inklusiv sletting.

Dog som sagt, sjekk at drivere finnes om det er en laptop, eller om det er en FS maskin (FS = FaenSkap maskin, bedre kjent som det HåPløs, Compscrap lager)

Lenke til kommentar
I tilegg må jeg bare understreke at alt av data du har på diskene som du vil ta vare på VIL RYKE.

Så ta backup først, antar etter måten du har skrevet posten på at du ikke har noe du vil ta vare på eller at du har tatt backup.

All partisjonsfjerning kan gjøres fra installasjonsprogrammet til XP inklusiv sletting.

Dog som sagt, sjekk at drivere finnes om det er en laptop, eller om det er en FS maskin (FS = FaenSkap maskin, bedre kjent som det HåPløs, Compscrap lager)

Kommer til å gruse maskinen fullstendig, dvs kjøre et program som heter KILLDISK.EXE, som kjøres fra floppy-disk, og som setter alle bit på disken til "1" (eller "0"). Og, joda ... tar kopi av filene mine først ...

Takk for tips, forresten, ser at jeg finner alt jeg trenger på Disk Management.

Lenke til kommentar

Du må gjerne kjøre killdisk, men når hensikten bare er å slette alt og begynne på nytt så er det helt bortkastet. Det tar dessuten ganske mange timer på en stor disk.

Når man sletter alle partisjoner og lager nye så oppnår man det samme.

Program som killdisk trenger man bare for å hindre at data kan finnes av andre, f.eks når man skal selge disken.

Lenke til kommentar

Den enkle og gode metoden å få oversikt på, er å åpne kabinettet og se på de diskene som er tilkoblet. Om du er i godt humør, kan du kanskje blåse vekk litt støv i tillegg, det er sjelden en dum idé.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...