Gå til innhold

Ikke noe trådløst netverk i Ubuntu 9.04

Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har installert den nye Ubuntu 9.04 på min laptop. Men den finner ingen trådløse nettverk. Det virker i Windows.

Jeg har mistanke om at det mangler netverksdriver. Netverkskortet er nvidia Corp MCP65 Ethernet.

Kan noen i så fall sende en lnk til drivere til den som funker i Ubuntu?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo, jeg har installert den nye Ubuntu 9.04 på min laptop. Men den finner ingen trådløse nettverk. Det virker i Windows.

Jeg har mistanke om at det mangler netverksdriver. Netverkskortet er nvidia Corp MCP65 Ethernet.

Kan noen i så fall sende en lnk til drivere til den som funker i Ubuntu?

Takker for alle svar!

Den registrerer i det hele tatt ikke noe trådløst kort? Sjekk det ved å høyreklikke på nettverksmanageren og se om det står "Enable Wireless" der som du kan klikke av/på.

Hvis ikke, se etter propreitære drivere i:

System > Administration > Hardware Drivers

Siste utvei:

Åpne en terminal og skriv lspci og post det som kommer her, så kan vi finne ut om det finnes noen Linux-kompitabel driver. Nettverkskortet du nevner er nok ikke det trådløse.

Ubuntu støtter det aller meste av trådløse nettverkskort rett ut av boksen.

Lenke til kommentar

Hvis kortet er fra Nvidia så vil jeg tro driverene er der ut av pakken. Men i linux (i alle fall i Ubuntu) så kan du ikke bare søke etter nettverk, du må legge de til manuelt. Høyreklikk på nettverksmanageren (oppe til høyre), velg "rediger tilkoblinger", gå så på trådløs og legg til nettverket.

Lenke til kommentar
Hvis kortet er fra Nvidia så vil jeg tro driverene er der ut av pakken. Men i linux (i alle fall i Ubuntu) så kan du ikke bare søke etter nettverk, du må legge de til manuelt. Høyreklikk på nettverksmanageren (oppe til høyre), velg "rediger tilkoblinger", gå så på trådløs og legg til nettverket.

Hæ? Har aldri vært behov for å legge til nettverk manuelt for min del, med mindre nettverket har skjult ID.

Som Nordmoen sier, det er bare å bruker NetworkManager.

I terminalen kan du søke etter nettverk slik:

iwlist eth1 scan

Der eth1 må evt byttes ut med ditt nettverkskort (sjekk med iwconfig først)

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Beklager!

Jeg bruker ikke trådløst selv, men har installert linux noen ganger for andre som bruker det. De har sikkert hatt skjult nettverk da, i alle fall passord om det har noe å si. Har bare aldri opplevd selv å finne noe nettverk uten å legge det inn manuelt i linux.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar
Beklager!

Jeg bruker ikke trådløst selv, men har installert linux noen ganger for andre som bruker det. De har sikkert hatt skjult nettverk da, i alle fall passord om det har noe å si. Har bare aldri opplevd selv å finne noe nettverk uten å legge det inn manuelt i linux.

Heh, da hadde ikke trådløs-støtten på GNU/Linux vært mye å skryte av.

Lenke til kommentar
Beklager!

Passord har ikke noe å si, mitt nettverk(Nordmoen, på bilde) har WPA/WPA2 :)

Funker like enkelt som et hvilket som helst annet system(Vista og OSX f.eks)

Lenke til kommentar
Haha! Ja det løser jo problemet! Da har han nett!

Han mener vel heller at koble til med kabel og oppdatere Linuxinstallasjonen kan gi tilgang til "drivere" som ikke ligger på installasjonscd. Installerer selv alltid Linux med kabel i.

Nå vet jeg ikke hva trådstarter har gjort, men det kan hjelpe.

Ellers er vel ikke nvidia Corp MCP65 noe nettverkskort, det er systembrikkesett så langt jeg vet. Så det er bedre om trådstarter skrive hvilken PC det er snakk om. Lettere å gi svar da.

Lenke til kommentar

Jeg har alderede oppdatert Ubuntuen. På hardware drivers står det at Broadcom STA wireless driver er akrivert. Jeg er på Ubuntu med kablet nett. Det står også i windows at nettverkskortet er det navnet jeg posta, ikke at det er brikkesettet.

Når jeg skriver lspci kommer følgende:

00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP65 Memory Controller (rev a3)

00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP65 LPC Bridge (rev a3)

00:01.1 SMBus: nVidia Corporation MCP65 SMBus (rev a1)

00:01.3 Co-processor: nVidia Corporation MCP65 SMU (rev a1)

00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP65 USB Controller (rev a3)

00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP65 USB Controller (rev a3)

00:06.0 Ethernet controller: nVidia Corporation MCP65 Ethernet (rev a3)

00:07.0 Audio device: nVidia Corporation MCP65 High Definition Audio (rev a1)

00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP65 PCI bridge (rev a1)

00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP65 IDE (rev a1)

00:0a.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP65 SATA Controller (rev a3)

00:0b.0 PCI bridge: nVidia Corporation Device 045b (rev a1)

00:0c.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP65 PCI Express bridge (rev a1)

00:0d.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP65 PCI Express bridge (rev a1)

00:0e.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP65 PCI Express bridge (rev a1)

00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration

00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map

00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller

00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control

03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4328 802.11a/b/g/n (rev 03)

05:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation GeForce 8400M GS (rev a1)

07:05.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller (rev 05)

07:05.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 22)

07:05.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C843 MMC Host Controller (rev 12)

07:05.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 12)

07:05.4 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev ff)

Og på Ubuntu 8.04 var det bare å koble til nettet som i Windows...

Lenke til kommentar

Ah, da har jeg løsningen. Har en kompis med samme nettverkskort. Det er bug der ssb-modulen tar over nettverkskortet før wl-modulen, og dermed virker ikke driveren (wl).

Gjør følgende først for å teste:

1. Åpne en terminal

2. Skriv: sudo rmmod ssb && sudo modprobe wl

Nå skriv iwconfig og se at du får opp et kort. Da bør du få opp nettverkene i NetworkManager.

Dette fikser bare problemet midlertidig. Sjekk at USB og alt annet virker etter at du har gjort dette.

Hvis det virker kan du gjøre det permanent:

1. Trykk Alt+F2

2. Skriv "gksu gedit /etc/rc.local" (denne filen definerer kommandoer som skal kjøres ved oppstart)

3. Legg til disse linjene før exit 0

rmmod ssb

modprobe wl

EDIT: VAR EN SKRIVEFEIL MED MANGEL PÅ SUDO I PKT 2 FØRSTE DEL

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Ah, da har jeg løsningen. Har en kompis med samme nettverkskort. Det er bug der ssb-modulen tar over nettverkskortet før wl-modulen, og dermed virker ikke driveren (wl).

Gjør følgende først for å teste:

1. Åpne en terminal

2. Skriv: sudo rmmod ssb && modprobe wl

Nå skriv iwconfig og se at du får opp et kort. Da bør du få opp nettverkene i NetworkManager.

Dette fikser bare problemet midlertidig. Sjekk at USB og alt annet virker etter at du har gjort dette.

Hvis det virker kan du gjøre det permanent:

1. Trykk Alt+F2

2. Skriv "gksu gedit /etc/rc.local" (denne filen definerer kommandoer som skal kjøres ved oppstart)

3. Legg til disse linjene før exit 0

rmmod ssb

modprobe wl

Når jeg skriver "sudo rmmod ssb && modprobe wl" kommer det opp: ERROR: Module ssb does not exist in /proc/modules

Når jeg skriver "iwconfig, kommer det opp:

lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

pan0 no wireless extensions.

Lenke til kommentar
Hm. Du har kanskje et annet chipset (hovedkort). Gjorde en endring på posten min.

Prøv:

sudo modprobe wl

Hva skjer da?

Da skjer det ingenting. Den bare hopper en linje ned. Det står IKKE command not found eller noe.

Lenke til kommentar
Hm. Du har kanskje et annet chipset (hovedkort). Gjorde en endring på posten min.

Prøv:

sudo modprobe wl

Hva skjer da?

Da skjer det ingenting. Den bare hopper en linje ned. Det står IKKE command not found eller noe.

Det skal ikke komme noe. Men får du opp noe i iwconfig etter det? Post det 10 siste linjene av dmesg (i terminal) når du kjører den kommandoen (modprobe wl)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...