Bykatt Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Ahh Likte veldig godt det siste der ja et flott portrett av en vakker katt Det hadde nok blitt enda litt bedre om du hadde fokus på øynene til katten, kansje noe å ta med seg videre? Takk for tilbakemelding. Jeg har etter forslag her på forumet blitt hekta på 50mm 1.4 og 100mm makro-objektivene, men jeg treffer liksom ikke helt fokus manuelt heller. Tar trening med å beherske DOF-en med rask blender, men det er jo det som er gøy. Jeg har solgt zoomen, heretter er det lyssterkt fast som gjelder... Noen som har noen tips for å mestre "smal" DOF forresten? Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Vel, holder jo på med det samme selv i min Junifest. Har kjøpt meg et 50mm f/1.2 og for å få det til er det et par ting som må sitte. Det første og aller viktigste er Fokus. Den er nødt til å sitte der den skal, ellers blir der ikke bra. Den andre tingen som må vere på plass er å ha et motiv som passer med liten dybeskarphet Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) 7. Posøren 1/4000s, f/2.2, ISO 500 Noen katter er små linselus... Edit: hadde bare kommet til 7, ja! Endret 13. juni 2009 av Gia Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 7. Posøren ... Noen katter er små linselus... Og denne pusen er rene modellen Tom Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Fin Posør ja....Gia samler på katter som jeg samler på planter :!: RandiA Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 13. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2009 Fin Posør ja....Gia samler på katter som jeg samler på planter :!: RandiA Hihi. Jeg får til katt. Ikke planter... Lenke til kommentar
lessis Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Det var en fint portrett av katten din. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 Den siste var et veldig godt utført portrett! Ligner på en katt som trives i vinduskarmen på soverommet vårt om vi åpner vinduene mye på varme kvelder. Den er ikke spesielt lett å få bort når den først har lagt seg. Rasling med persienner tar den som kos, mine forsøk på å bjeffe bryr den seg absolutt ikke om (de gangene jeg har prøvd har jeg følt meg bra rar! Vanligvis bryr jeg meg lite om hva naboene måtte tro om meg, men et sted går grensen ...). Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Takk for pene ord om det siste puseportrettet. Denne katten er sinnsroen selv. Hun har et ego og en selvtillit som en politiker. Men mer sympatisk -- og klokere... Hun har stadig planer om å "ta" naboens hund, men jeg stopper henne. Bikkja er egentlig ganske koselig, og det er naboen også. Det høres ut som om hun har en sjelsvenn i nabokatten til Euklid. Bjeffingen din gjør det hele bare mer spennende, Euklid! Sett på litt høy korpsmusikk, så skal du ser hun går sin vei... Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 8. Kattevask 1/60s, f/1.4, ISO 640 Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Synd katta ikke var i fokus. Var det meninga? Kunne vært et skikkelig blinkskudd Lenke til kommentar
lessis Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 8. Kattevask det var et morsomt bilde av katten. På min skjerm var det litt uklart. Ser at du har relativt lang lukkertid. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 14. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2009 Hei, Jeg så katten vre seg i interessante vinkler, dro frem kamera og knipset løs, og håpet på det beste. Det var så lyst og skarpt jeg fikk det, innendørs, med katt i rask bevegelse, i mørk stol. Det var ingen av bildene som ble helt klare og i fokus. Dette ble det mest ekstreme motivmessig, så jeg la på ekstra sterke farger og gjorde ikke forsøk på å utbedre bildet. Litt ISO-støy også, tror jeg. Men det ble jo en effekt av det hele. Moralen er: ha blitsen klar... Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 9. TV-slave 1/30s, f/1.4, ISO 640 Katten min og jeg er skjønt enig: det er ikke så mye som er verdt å se på på TV, men man må jo ta en titt en gang i blant allikevel... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Heh - den vil gjerne ha firkantede øyne? Det min salige mor sa om konsekvenser for så nær tv-titting, i alle fall. Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 *Min* salige mor sa at man kunne få mark i magen av å spise snø. Det er ikke sant. Lite trolig det er sant det med firkantede øyne... Lenke til kommentar
lessis Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 9. TV-slave Morsom vinkling på et kattebilde. Ikke så ofte en ser at en katt sitter og ser på tv. Nå har jeg ikke katt selv, så jeg har ikke den store erfaringen. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 9. TV-slave Den lot seg ikke forstyrre av fotografering den TV-slaven der nei. Du har greid å fange dens intense interesse for det som rører seg på skjermen, ser det ut til. Fint katte-situasjonsbilde. RandiA Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) 10. Poten 1/50s, f/1.4, ISO 640 Endret 18. juni 2009 av Gia Lenke til kommentar
Albix Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg har etter forslag her på forumet blitt hekta på 50mm 1.4 og 100mm makro-objektivene, men jeg treffer liksom ikke helt fokus manuelt heller. Tar trening med å beherske DOF-en med rask blender, men det er jo det som er gøy. Jeg har solgt zoomen, heretter er det lyssterkt fast som gjelder... Noen som har noen tips for å mestre "smal" DOF forresten? Jeg har jo valgt 100mm macro som utfordring og skjønner problemet. Det er helt utrolig hvor smal DOF man får på de største blenderne. Det er vanskelig på ting som er helt helt stille, så jeg skjønner det er vanskelig på katter (som ofte ikke er helt stille). Vanskelig ja, men utrolig morsomt ... Kanskje jeg selger zoomen jeg også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå