storkers Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 jeg har moped lappen kan jeg da øvekjøre med bil uten traffikalt gr kurs ? fant dette: http://www.trafikaltgrunnkurs.com/side3.php Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 hvis du har mopedlappen så trenger du bare den med deg når du øvelseskjører. det er beviset for bestått trafikalt grunnkurs og identifikasjon. hvis du ikke har traffikalt grunnkurs så vet jeg ikke hvordan du har mopedlappen. så må noen annen kunne svare bedre. andre krav: ledsager over 25år og har hatt lappen sammenhengende i 5 år. et L skilt bak bilen og ekstra speil. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Traffikalt grunnkurs har vært påbudt i 3 år ca tror jeg. Fikk du mopedlappen før dette trenger du traffikalt grunnkurs for å lærekjøre. Fikk du den etter dette burde du ha traffikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Traffikalt grunnkurs har vært påbudt i 3 år ca tror jeg. Fikk du mopedlappen før dette trenger du traffikalt grunnkurs for å lærekjøre. Fikk du den etter dette burde du ha traffikalt grunnkurs. Har du allerede mopedlappen tror jeg det å ta trafikalt grunnkurs kommer til å bli sløs med tid og penger. Selv synes jeg grunnkurset var bare masse bortkastet tid. Lærte jo forsåvidt noe, men det var så lite over så lang tid. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 tok mopp lappen får 11 årsiden.4 dager kurs eller noe.hadde og prøve (teori). Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Mulig du blir nødt til å ta mørkekjøring og førstehjelpskurs. Jeg tok mopedlappen for fire år siden, og billappen for to år siden, og jeg måtte da ta de to enkeltkursene fordi jeg ikke hadde trafikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Da må du nok ha traffikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
Thatssomebaadnews Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Du må jo ha traffikalt grunnkurs hvis du har mopedlappen? Hvis ikke du tok mopedlappen i forige århundre da.. Lenke til kommentar
KompleX Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Kjapt spørsmål som passer sånn nogelunde inn her. Er det mange som faktisk har et ekstra speil i bilen når de øvelseskjører, samt papirer for gjennomført trafikalt grunnkurs? Har det ikke selv, og kan liksom ikke huske at noen av kompisene mine hadde det når de øvelseskjørte heller. Er politiet strenge på slikt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Spørsmålet er regulert av trafikkopplæringsforskriften: § 8-1. Generelt om trafikalt grunnkurs Personer som skal erverve førerett, skal i opplæringens trinn 1 gjennomføre trafikalt grunnkurs, jf. kapitlene 9 til og med 15. Personer som tidligere har gjennomført trafikalt grunnkurs, og personer som innehar førerett i klassene A1, A, B, M, S eller T på bakgrunn av obligatorisk opplæring eller avlagt førerprøve, er fritatt fra kurset. Innehavere av førerett i klasse M 146, S eller T skal likevel ha opplæring i kjøring i mørket og førstehjelp, ved erverv av førerett i annen klasse. Personer med utenlandsk førerkort som gir rett til innbytte, men som ikke foretar innbytte innen ettårsfristen i forskrift 19. januar 2004 nr. 298 om førerkort m.m. § 10-2, likestilles med personer som har førerett i klasse M 146 når det gjelder krav om trafikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Har du allerede mopedlappen tror jeg det å ta trafikalt grunnkurs kommer til å bli sløs med tid og penger. Selv synes jeg grunnkurset var bare masse bortkastet tid. Lærte jo forsåvidt noe, men det var så lite over så lang tid. Det hjelper lite hvis det faktisk er obligatorisk å ta dette. Ellers er jeg enig, mye prat og lite ull. EDIT: Var visst ikke obligatorisk likevel, men man må ha mørkekjøring og førstehjelp. Endret 30. mai 2009 av A-Jay Lenke til kommentar
storkers Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Du må jo ha traffikalt grunnkurs hvis du har mopedlappen? Hvis ikke du tok mopedlappen i forige århundre da.. 11 år er 11 år..er du blind? resten: er ikk helt sikker på om jeg har fådd svar?det var mye forskjellig... Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Som krikkert hentet frem fra loven så må du ta mørkekjøring og førstehjelpskurs før du kan få kjørerett for kjøretøy i andre klasser. Lenke til kommentar
storkers Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 kjørerett?førerret? vill ikke ha noe førerrett vill bare øvelseskjøre.i den lovteksten står det:erverve-betyr det ta lappen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Vel, du øvelseskjører jo for å opparbeide deg ferdigheter så du kan få førerrett... "Erverve" betyr her å få lappen, ja. Lovteksten på "juridisk": Personer som tidligere har gjennomført trafikalt grunnkurs, og personer som innehar førerett i klassene A1, A, B, M, S eller T på bakgrunn av obligatorisk opplæring eller avlagt førerprøve, er fritatt fra kurset. Innehavere av førerett i klasse M 146, S eller T skal likevel ha opplæring i kjøring i mørket og førstehjelp, ved erverv av førerett i annen klasse. Lovteksten på "norsk": Hvis du har tatt trafikalt grunnkurs før, eller hvis du har et førerkort påstemplet A1, A, B, M, S, eller T; slipper du å ta trafikalt grunnkurs. Men hvis du har førerkort påstemplet M 146 (Mopedførerkort), S (Snøscooter), eller T (Traktor) skal du allikevel ha mørkekjøringskurs og førstehjelpskurs for å få førerkort i en ny klasse. Man har trinnvis opplæring før man kan ta førerkort for bil. Det følger av trafikkopplæringsforskriften § 11-2 at trinn 1 må være bestått før man kan øvelseskjøre. Det vil si at du trenger førstehjelpskurs før du kan øvelseskjøre. Du trenger derimot ikke mørkekjøringskurs for å øvelseskjøre, men dette må du ta før du får lappen, jf § 2-1. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Vet ikke om dette er nevnt tidligere, men kjørelæreren min har sier ihvertfall at man må enten bruke bevis for trafikalt grunnkurs eller mopedlappen. Begge disse skal være godkjente bevis for øvelseskjøring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå