Gå til innhold

Junifest - kimare - tett på hagen

Anbefalte innlegg

Lenge siden sist utfordring, jeg prøver i juni.

Utfordring: Å bruke hagen og nærområdet til å finne interessante makromotiver

Deltakernivå: Entusisast.

Utstyr: Minolta 100mm makro, Sony Makro Tvillingblits og Benro stativ

Tilleggsutfordringer: Nei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ta dette som en øvelse, forhåpentligvis ser vi en kvalitetshevning utover måneden.

post-49732-1244060039_thumb.jpg

Hagens første var en marihøne, min sønn fant denne før jeg fikk festet blitsen. Er det noen som har tips for å unngå utbrente partier ved gjenskinn av sol og blits. Mange insekter og biller har skinnende skall som er potensielle "lyskastere"

Lenke til kommentar

Gressløk-bildet var flott komponert. Fin gjentakelse av lilla innover i motivet.

Marihønen var også bra "fanget" - bakgrunnen gjorde seg veldig godt her. Men gjenskinnet irriterer meg en smule. Så litt softing av sollyset hadde løftet dette bildet enda noen hakk.

Edit: Ser først nå at du kommenterer det utbrente partiet selv. Jeg har ikke så mye erfaring med dette selv, men det er vel en del reflektorer som også softer lys hvis man plasserer dem mellom lyskilden og motivet. Den billige løsningen er å henge opp et hvitt laken e.l. men det er jo ikke alltid praktisk mulig.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

To versjoner av samme bilde.

post-49732-1244153028_thumb.jpg

Og i svarthvitt.

post-49732-1244153019_thumb.jpg

Dersom værmeldingene stemmer skal det løye til helga, håper å få øvd meg på noen insekter da. Det er forøvrig tvilsomt om jeg får levert noe i morgen.

Lenke til kommentar
Er det noen som har tips for å unngå utbrente partier ved gjenskinn av sol og blits. Mange insekter og biller har skinnende skall som er potensielle "lyskastere"

Hva med Lastolite Tri-grip? Du får de -1 f-stop og -2 f-stop.

Det finnes også billige ebay versjoner.

Likte den marihøna :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...