Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva er galt? :S DT50r


Anbefalte innlegg

hei!

 

jeg har en yamaha dt 50 1991 mod, å aner ikke hva som er galt med den...

 

1, den starter som oftest fint kald, men går ikke å kjøres kald..må stå å gasse litt for å få den varm..men for noen dager siden ville den bare ikke gå..den sto på tomgang med chok på i 5-10 minutter uten å kunne kjøres.. når jeg gasser litt så "kveler" den på en måte ( selv med chok på :S )

 

2, den er orginal med bytta forgasser (delorto et eller annet) ellers orginal.. + luftfilter går i 65

 

3, det rare er at den går helt fint når jeg kjørte på veien før...tenner bra å starter lett..men kan altså ikke kjøres..da dør den..

 

4, den dør på tomgang noen ganger selv om den er varm (hadde kjørt i 45 min med litt starting å avslåing et par ganger)

 

takker for svar, kan slenge opp noen bilder av noe hvis nødvendig...

 

akkuratt registrert den å forsikret den så det er jo bortkasta penger hvis den ikke kan kjøres:S :@

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du justert blandings/forholds-skruen?

 

nja..den forrige eieren hadde fiksa det sa han,( vet ikke helt hva jeg skal tro, han har jo skikkelig peiling på moped så :hmm: )

men noen sier dyse å..så får vel bestille en 6mm dyse.

skal sjekke skruen, men hvordan skal den være da..helt inn/ut/midten?

Lenke til kommentar

Det heter noe slikt som at den skal skrus helt inn, og deretter 3/4 ut eller noe i den dur. Men det husker jeg desverre ikke (3/4 er et tilfeldig tall)

 

Men du får en til å gi gass, mens du skrur. Når den går reint er det riktig. Men vær obs på at det kan bli på bekostning på tomgangen, men at du vil få et renere turtall i det øvre registeret..

Lenke til kommentar
Det heter noe slikt som at den skal skrus helt inn, og deretter 3/4 ut eller noe i den dur. Men det husker jeg desverre ikke (3/4 er et tilfeldig tall)

 

Men du får en til å gi gass, mens du skrur. Når den går reint er det riktig. Men vær obs på at det kan bli på bekostning på tomgangen, men at du vil få et renere turtall i det øvre registeret..

 

ok, skal gjøre det etter at jeg har rensa forgasseren som jeg fikk tips om å gjøre i sted.

takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Sjekka pluggen? Lett å finne ut om det er blandings-relatert ved å se fargen på sideelektroden.

Se før du bestiller ny dyse.

 

Når du skal stille på blandingsskrua gjør du sånn(jeg gjør iallfall)

 

Skru tomgangsskrua litt inn slik at du får ganske høyt turtall.(Lettere å høre om den går skikkelig)

Så skru du blandingsskrua litt langt ut, og så begynner du å skru den sakte inn. Det som er cluet er at den går ujevnt ved feil blanding, og når du nærmer deg rett område vil motoren gå kjappere(dette hører du), men du bør ikke fortsette å skru den enda mer inn om det ikke skjer noe etter, ja ca 1 halv omdr?

 

Du skal helst ikke gi gass når du gjør dette(hvis du må så må du).

Og motoren bør være litt varm.

Endret av .Butthead.
Lenke til kommentar
Sjekka pluggen? Lett å finne ut om det er blandings-relatert ved å se fargen på sideelektroden.

Se før du bestiller ny dyse.

 

Når du skal stille på blandingsskrua gjør du sånn(jeg gjør iallfall)

 

Skru tomgangsskrua litt inn slik at du får ganske høyt turtall.(Lettere å høre om den går skikkelig)

Så skru du blandingsskrua litt langt ut, og så begynner du å skru den sakte inn. Det som er cluet er at den går ujevnt ved feil blanding, og når du nærmer deg rett område vil motoren gå kjappere(dette hører du), men du bør ikke fortsette å skru den enda mer inn om det ikke skjer noe etter, ja ca 1 halv omdr?

 

Du skal helst ikke gi gass når du gjør dette(hvis du må så må du).

Og motoren bør være litt varm.

 

ok, nice:) lærer meg nye ting hver dag...

 

sender med noen bilder:

 

tennpluggen:

 

post-193063-1243710689_thumb.jpg

 

tennpluggen etter jeg tørka den:

 

post-193063-1243710830_thumb.jpg

 

er dette riktig farge på bensin/olje..kom fra tanken

 

post-193063-1243710765_thumb.jpg

 

rammen med motor...egentlig lite vits å laste opp men what a hell:

 

post-193063-1243710966_thumb.jpg

 

forgasseren fra siden,

 

post-193063-1243710919_thumb.jpg

post-193063-1243710876_thumb.jpg

Endret av dt501991
Lenke til kommentar

En annen ting du skal legge merke til er om det legger seg "stift" mellom elektrodene.

 

En annen sak er at tennplugger kan fungere fint utenfor, men under kompresjon fungerer de dårligere..

 

Å bytte den rustne slitne tennpluggen er ikke noen dum ide. OG pass på at du får en med riktig varmetall. IKKE ta utgangspunkt i den gamle. Hva om DEN er feil..

Lenke til kommentar
En annen ting du skal legge merke til er om det legger seg "stift" mellom elektrodene.

 

En annen sak er at tennplugger kan fungere fint utenfor, men under kompresjon fungerer de dårligere..

 

Å bytte den rustne slitne tennpluggen er ikke noen dum ide. OG pass på at du får en med riktig varmetall. IKKE ta utgangspunkt i den gamle. Hva om DEN er feil..

 

u have a point... men den starter jo lett (når den er kald) en eller to på kicken så starter den...

det var ikke noe mellom elektrodene..men er noe jeg selvsagt skal bytte.

riktig varmetall? hæ? hva mener du? :hmm:

Lenke til kommentar
En annen ting du skal legge merke til er om det legger seg "stift" mellom elektrodene.

 

En annen sak er at tennplugger kan fungere fint utenfor, men under kompresjon fungerer de dårligere..

 

Å bytte den rustne slitne tennpluggen er ikke noen dum ide. OG pass på at du får en med riktig varmetall. IKKE ta utgangspunkt i den gamle. Hva om DEN er feil..

 

u have a point... men den starter jo lett (når den er kald) en eller to på kicken så starter den...

det var ikke noe mellom elektrodene..men er noe jeg selvsagt skal bytte.

riktig varmetall? hæ? hva mener du? :hmm:

 

 

Hær en dag ville fz`en min starte lett men med en gang jeg gasset dauet den. så byttet jeg plugg å da gikk den som den skulle etterpå :dribble:

Lenke til kommentar
bensina skal da ikke se rød ut. de ner mer gulaktig (rød olje eller)?

 

vet ikke hvilken farge det er på den..ja, den skal vel være gullignende så jeg begynnte å lure litt da jeg så det :nei: ..jaja

ny plugg blir det første...men skal rense forgasseren rett etterpå likevel..å kanskje bytte dyse..men dette er bare motordelene...

 

holder på å pusse vekk riper å faenskap fra kåpene og dekslene, også lurer litt på hvilken farge jeg skal ha når jeg skal lakke dem :hmm:

skal kjøpe carbon blinklys, ny frontlykte fra en 07 dt elns! ...kanskje kjøpe ny frontgaffel, samt høye den bakre delen..dette blir noen timer i garasje så får vi se hvordan det blir...prøver ikke å lage en superfancy sykkel av en dt fra 91 men den skal nok bli finere enn nå...

Endret av dt501991
Lenke til kommentar

har nå skudd opp hele forgasseren i smådeler å skal stikke ned å kjøpe bensin til rensinga...

den var Jævli tørr inni å litt smuss på bunnen...pakningen er også ødelagt så det blir enda en ting jeg må bestille... :wallbash: det ble mer jobbing med motordelene enn utseende, ikke det som var planen i utgangspunktet :hm:

 

skrudd i deler!:

 

post-193063-1243789017_thumb.jpg

Endret av dt501991
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...