Slacks Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hei på dere! Jeg skal ha rettslære VG3 eksamen på tirsdag og jeg lurte på om dere visste hvordan man henviser til rettsprakis? La oss si at jeg ønsker å trekke inn "mobildommen" hva ville jeg da skrevet? Finnes det en oversikt over dommer en eller annen plass? Som dere sikkert forstår er jo rettslære på et ganske basic nivå og vi har vel egentlig aldri brukt andre rettskilder enn selve lovene, tror heller ikke det forventes mer. Men å ha med seg enkelte dommer som jeg kan refere til hadde vært gudd. Ha en forsatt god dag! : ) Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Mobiltelefondommen heter på stammespråket "Rt. 2007 s. 1274". Google er et veldig fint verktøy på det punktet. "Rt." betyr at den er publisert i Norsk Retstidende (fagtidsskrift for høyesterettsdommer). Vi har også RG, Rettens Gang, som tar inn lagmannsretts- og tingrettsdommer. 2007 er årgangen, og s. 1274 betyr at den står på side 1274 i den årgangen. Hvis du ønsker å trekke inn mobiltelefondommen så skriver du rett og slett mobiltelefondommen. Man forventer ikke av eksamenskandidater på jussen en gang at de skal huske årgang og sidetall hvis dommen ikke er inntatt i materialsamlingen man får ha med seg. Sensor har mulighet til å slå opp dommen, tross alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå