Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Distrè nettverkskabler?

Anbefalte innlegg

In the end tror jeg alle vi "Do it yourself" nettverkd00ds MÅ kjøpe en RJ45 tang for å kunne sette kontakter på kablene ETTER gjennomføring gjennom veggen...

Uten dette er det nesten håpløst å få til et bra resultat (snakker om faste oppsett her, som skal være der i mange år).

8)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
joa, kan fjerne litt av treverket på lista med en kniv ellernoe... dette er vel den aller peneste måten å legge kabler på...

Jepp, for så og legge den ut, hørtes ganske bra ut, da dette er lett og skifte/ta vekk, og man kan legge ut kabelen i alle vinduer (da ikke bare de som kan åpnes). Men man fjerner da den lengste lista på innsiden og utsiden, så presser man kabelen igjennom før man setter den på igjen? Det vil ikke skape kulde i rommet eller noe (særlig ikke hvis man tetter med litt silikon eller noe?).

Lenke til kommentar
kristteo, det ser for sinnsvakt ut og har direkte innvirking på en evt. takst på huset... Kjipt at taskten på huset skal gå ned med 50-60.000kr fordi alle dørkarmene er fucka.

Hvis man derimot har lagt opp RJ45 uttak i en del rom osv. med sikkelig proff kabellegging så kan dette har positivt utslag på taksten.

Nå skal kanskje ikke d00den som spør her selge huset med det første, men ingen grunn til å fucke en dørkarm, for det tar flere timer å erstatte den og koster en del :)

Sant nok.

:yes:

Lenke til kommentar

Magikern: Uansett alder på huset så kan du jo borre gjennom veggen, det jeg mente var at man kanskje hadde flaks og det var en avstand på 1-2cm mellom vinduet og grunnmuren/husveggen og man slapp borring.

Hvis man til slutt må borre uansett så er det best å gjøre det under vinduslista uansett, da dette ser mye bedre ut enn om en kabel går 1m opp på veggen og plutselig inn i veggen... Har selv begge typene gjennomføring her :)

Lenke til kommentar
In the end tror jeg alle vi "Do it yourself" nettverkd00ds MÅ kjøpe en RJ45 tang for å kunne sette kontakter på kablene ETTER gjennomføring gjennom veggen...

Fungerer clas ohlson produktene i denne sjangern bra?

Lenke til kommentar

dere har glemt å nevne en viktig ting, tp kabler tåler ikke like mye knekk som andre, spesiellt ikke instalasjons kabler knekker du de 90 grader er de ødelagt.

Jeg driver å legger opp nettverk i hele huset, fikk et elektriker firma til å bestille Thorsman kanaler, store og små, patche panel og cat 6 instalasjons kabel.

Legger alle kabler som skal synes inne i kanal, men av og til er det stifte pistol som funker best, etter den så bruker jeg fugemasse rundt kabelen og så maler over, ser den nesten ikke.

Skal legge 10 kabler utendørs, alle i kanal, ser mye bedre ut og det beskytter kabelen..

Men hvorfor alle dørkarmene og ikke gjennom veggen? Tror ikke taksen synker mye....men det er jo ikke pent å se på dørkarmer etc som ser mer ut som en sveitser ost...

En annen sak er mur, fant ut at grunnmuren hvor kabelen skulle gå gjennm var 90CM tykk, ren mur..... :o , da var det å lete etter en vinduskarm :D

Det finnes ingen fasit hvordan en kabel skal legges i et hus/ol. kommer ann på mye rart, vegger, tapeter (noen blir fucka når man borrer id em) etc mye å ta hensyn til.

Tenk før du borrer og stifter i vei....og vær forsiktig med kabelen....

mål opp og tenk over alt, hvis du er nøyaktig blir det pent, klarte det fint jeg der hvor det var mest utsatt for å bli ********

Lenke til kommentar
joa, kan fjerne litt av treverket på lista med en kniv ellernoe... dette er vel den aller peneste måten å legge kabler på...

Jepp, for så og legge den ut, hørtes ganske bra ut, da dette er lett og skifte/ta vekk, og man kan legge ut kabelen i alle vinduer (da ikke bare de som kan åpnes). Men man fjerner da den lengste lista på innsiden og utsiden, så presser man kabelen igjennom før man setter den på igjen? Det vil ikke skape kulde i rommet eller noe (særlig ikke hvis man tetter med litt silikon eller noe?).

Så lenge du ikke lager hull som er 20x større enn kabelen så blir det ikke noe kuldetap, det blir fatktisk 100% tett. Jeg pleier å føre gjenom kabelen så nær hjørnet som mulig (f.eks. nederst til høyre på vinduet).

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke lager hull som er 20x større enn kabelen så blir det ikke noe kuldetap, det blir fatktisk 100% tett. Jeg pleier å føre gjenom kabelen så nær hjørnet som mulig (f.eks. nederst til høyre på vinduet).

hvorfor ikke bare bruke hvit fugemasse og tette helt? :roll:

blir penere å

Lenke til kommentar
Det finnes ingen fasit hvordan en kabel skal legges i et hus/ol. kommer ann på mye rart, vegger, tapeter (noen blir fucka når man borrer id em) etc mye å ta hensyn til.

mål opp og tenk over alt, hvis du er nøyaktig blir det pent, klarte det fint jeg der hvor det var mest utsatt for å bli ********

Derfor jeg spør, for og finne forskjellige måter og gjøre det på. De kanalene du snakket om, du legger de rett på veggene? Er det slike du mener?

Lenke til kommentar
Magikern: Uansett alder på huset så kan du jo borre gjennom veggen, det jeg mente var at man kanskje hadde flaks og det var en avstand på 1-2cm mellom vinduet og grunnmuren/husveggen og man slapp borring.

Hvis man til slutt må borre uansett så er det best å gjøre det under vinduslista uansett, da dette ser mye bedre ut enn om en kabel går 1m opp på veggen og plutselig inn i veggen...  Har selv begge typene gjennomføring her :)

jeg vet at man alltid kan bore, men nå var det bare den lille åpningen rundt ruta jeg siktet til med tanke på huset alder, vi har ingen sånne noe sted her.

Lenke til kommentar
dere har glemt å nevne en viktig ting, tp kabler tåler ikke like mye knekk som andre, spesiellt ikke instalasjons kabler knekker du de 90 grader er de ødelagt.

Ehhh, jeg kjører alle mine kabler på biltema (billigst i norge tror jeg, dette skulle tilsi dårlig kvalitet trodde jeg men de funker bra).

Jeg har kabler som har ligget ute i snø/is/regn/jord/frost i 4 år og de funker på både 100mbit og 1Gbit. Jeg har kabler som er spist på av kaniner og har mistet isolasjonen på de fleste fargene (indre kablene).

Jeg har bøyd nettverkskablene under alle installasjonene i 90 graders skarp knekk, og de funker... Så tror nettverkskabeler tåler en del :)

TV kabler derimot har jeg dårlig erfaring med, får ghosting i bildet hvis det er 90 grader knekk.

På disse 30m kablene som ligger 5cm under jorda uti hagen osv året rundt og har 4-5 90graders knekk på seg får jeg ca. 95mbit overføring. Dette er samme resultatet jeg får ved å bruke 3-5m kabler innendørs som ikke har knekk.

Lenke til kommentar
Ble veldig mye fancy smancy forslag her nå.

Tror jeg bare ville kjøpt inn en god del ekstra kabel, noen festesaker ala letti , en boks kontakter og lånt meg en tang. Bare lagt alt oppå strømledningene.

signal kabler kan ikke ligge oppå strømkabler da det blir altfor mye forstryrrelse på linja.

Lenke til kommentar

Tror jeg bare ville kjøpt inn en god del ekstra kabel, noen festesaker ala letti , en boks kontakter og lånt meg en tang. Bare lagt alt oppå strømledningene.

Skulle det evt gjøres noe mer drastisk så ville jeg fått gjort det skikkelig proft slik at det så skikkelig ut. Ikke vits i å gjøre noe halvveis lissom.

Lenke til kommentar

Derfor jeg spør, for og finne forskjellige måter og gjøre det på. De kanalene du snakket om, du legger de rett på veggene? Er det slike du mener?

noe ala det, men det var litt annen kvalitet enn class ohlson.....(har brukt dem og, men ikke så solid), nå kosta det store 70kr meteren eller no, men de tåler en del, Thorsmann er det jeg brukte.

Men for all del de kanalene på class ohlson funker, ulempen er at de minste er litt store, står litt langt ut av veggen, ikke så pent fant jeg ut når de stod på veggen. Men ikke overdriv bruken av kanaler, ikke alltid det er den beste løsningen. HVis kabelen er hvit så er det ikke noe pes å male over, er den grå må man male et par strøk for å si det mildt...

for å si det sånn, ofte er det arbeidet du legger ned etter at kabelen sitter på veggen som tar mest tid....fuge,male, male så blir det pent.

Lenke til kommentar

signal kabler kan ikke ligge oppå strømkabler da det blir altfor mye forstryrrelse på linja.

Jeg kjører mine nettverkskabler paralelt med strømkablene, og til og med inn i stikkkontakten et sted. Vegggjennomføringen har jeg gjort der stikkkontakten er for å få penest mulig resultat, derettter har jeg satt på stikkkontaktdekselet igjen. Må legge til at jeg ikke bruker skjermet kabel engang.

Lenke til kommentar

Dere nevnet utstyr for og trekke kabler gjennom kanalene i veggene, jeg finner ikke dette, noen som kan gi spesifike menyer som f.eks : vertøyer -> bla bla -> bla bla på www.blablabla.com ?

Hadde vært supert ;)

Vil skjekke dette også skikkelig før jeg ser nermere på muligheten med vinduskarmer via ute.

Lenke til kommentar

noe ala det, men det var litt annen kvalitet enn class ohlson.....(har brukt dem og, men ikke så solid), nå kosta det store 70kr meteren eller no, men de tåler en del, Thorsmann er det jeg brukte.

Men for all del de kanalene på class ohlson funker, ulempen er at de minste er litt store, står litt langt ut av veggen, ikke så pent fant jeg ut når de stod på veggen. Men ikke overdriv bruken av kanaler, ikke alltid det er den beste løsningen. HVis kabelen er hvit så er det ikke noe pes å male over, er den grå må man male et par strøk for å si det mildt...

for å si det sånn, ofte er det arbeidet du legger ned etter at kabelen sitter på veggen som tar mest tid....fuge,male, male så blir det pent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...