bambam Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Jeg kjøpte meg en slik switch i dag. Og lurer på en ting. Hvordan kan jeg skjule nettverkskabelen? Jeg tenkte lenge på trådløst, men da dette bare gir 10mbs (ved akseptabel pris) ble det til en vanlig switch med kabler. Jeg har tre maskiner som skal kobles til, i tre forskjellige etasjer. Hvordan kan jeg legge kablene til de forskjellige maskinene? Gjennom rør i veggene (i tilfellet hvordan?). Eller har dere andre metoder? Jeg kan ikke ha kablene slengende i huset ps. Var ikke sikker på hvor jeg skulle sette dette temaet, si fra hvis jeg gjorde feil! Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Distrè ... diskrè whats the difference? brekk opp parketten og legg kablene under der Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Røyr er fint. Men det er ikkje lurt å trekke kablane saman med straumkablar. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Du kan jo feste dem til veggen med sånn "spesialpistol" som skyter kabel klammer eller hva det nå heter... Har en slik selv og der kan man sette klammer som er sølv (ubehandlet) eller hvite. De hvite gir stealth effekt på hvit vegg/tak, men det sier jo seg selv Ellers kan du putte dem bak gulvlisten/taklisten der det går, bruker selv dette trikset der jeg kan. Noen ganger må du ta listen av for å få til dette. Nå vet jeg ikke om du kan ta av kontaktene på dine nettverkskabler, men hvis du har riktig verktøy for å sette på RJ45 kontakter er det en kjempefordel. Da kan du borre gjennom veggene i stedet for å mekke en amatørløsning der kabelen går gjennom døråpningene/vinduer. Når du da har ført kabelen frem til destinasjonen putter du bare på kontakt og du har sikkelig "pro oppsett". Hvis du har eksisterende røropplegg for kabler i huset (ofte i hus fra 1980 og nyere) så kan du prøve å legge kablene der hvis det allerede ikke er stappa med telefonkabler osv. PS: Ikke engang tenk på å føre kabelen gjennom vegg/tak MED kontakt på... dette krever et enormt hull som er helt for jaevlig stygt. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 1.Ellers kan du putte dem bak gulvlisten/taklisten der det går, bruker selv dette trikset der jeg kan. Noen ganger må du ta listen av for å få til dette. 1.Hvis du har eksisterende røropplegg for kabler i huset (ofte i hus fra 1980 og nyere) så kan du prøve å legge kablene der hvis det allerede ikke er stappa med telefonkabler osv. 1. Hvordan gjør du dette uten og ta av lista? Etter det jeg ser må jeg ta av lista uansett. 2. Hvordan kan jeg gjøre dette? Støvsuger+liten tynn tau, og trekke opp da jeg har "støvsugd" den lille tauen opp til destinasjonen? Lenke til kommentar
bambam Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 brekk opp parketten og legg kablene under der Regner med det var en tøys Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Det var det. Det enkleste, som også ser greit ut, er å legge kablene oppå gulvlistene langs veggen bortover. Du trenger jo endel extra meter da, men du slipper snekring hvertfall. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 evt kan du hvis det ikke blir for vanskelig der du bor: 1. bestille deg en boks med 305m cat5e (koster ca 900 for hvit kabel på mpx.no) 2. finne en stige og slenge deg på veggen med heftepistol foor svakstrømskabler i hånda, med mindre du har heftig høydeskrekk eller ingen lang nok stige vil jeg tro at dette er letteste måten. for du slipper å ødelegge huset innvendig med boring og riving av planker. forøvrig får man den kabelen i flere farger så du finner sikkert en som matcher husfargen. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 evt kan du hvis det ikke blir for vanskelig der du bor:1. bestille deg en boks med 305m cat5e (koster ca 900 for hvit kabel på mpx.no) 2. finne en stige og slenge deg på veggen med heftepistol foor svakstrømskabler i hånda, Har jeg også tenkt på som den beste muligheten, men hvordan får jeg den da ut/inn vinduer på en lett og fin måte? Kabelen skal vel helst ikke "skvises" for mye heller? Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 1.Ellers kan du putte dem bak gulvlisten/taklisten der det går, bruker selv dette trikset der jeg kan. Noen ganger må du ta listen av for å få til dette. 1.Hvis du har eksisterende røropplegg for kabler i huset (ofte i hus fra 1980 og nyere) så kan du prøve å legge kablene der hvis det allerede ikke er stappa med telefonkabler osv. 1. Hvordan gjør du dette uten og ta av lista? Etter det jeg ser må jeg ta av lista uansett. 2. Hvordan kan jeg gjøre dette? Støvsuger+liten tynn tau, og trekke opp da jeg har "støvsugd" den lille tauen opp til destinasjonen? 1. noen ganger, kanskje mest i eldre hus, hender det at lister ikke ligger helt klint inntil feks gulvet og da går det an å dytte en tynn kabel under, men desverre så er nok de fleste rj45 kabler for tykke til dette. 2. støvsuger er vel ganske unødvendig. Det som er bedre enn tynn tråd er nok en stiv wire, (på clasohlson har de sånne spesielt til dette). evt hvis du finner et sånnt rør (eller legger opp et nytt selv) kan du feste noe litt tungt til ene enden av kabelen og slippe den ned ovenfra. Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 evt kan du hvis det ikke blir for vanskelig der du bor:1. bestille deg en boks med 305m cat5e (koster ca 900 for hvit kabel på mpx.no) 2. finne en stige og slenge deg på veggen med heftepistol foor svakstrømskabler i hånda, Har jeg også tenkt på som den beste muligheten, men hvordan får jeg den da ut/inn vinduer på en lett og fin måte? Kabelen skal vel helst ikke "skvises" for mye heller? der må du bore et lite hull på siden av vinduskarmen, men det er mye lettere enn å bore igjennom etasjer. du må ikke finne på å legge den rett igjennom vinduet og lukke igjen. Lenke til kommentar
shahin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 1. Hvordan gjør du dette uten og ta av lista? Etter det jeg ser må jeg ta av lista uansett. 2. Hvordan kan jeg gjøre dette? Støvsuger+liten tynn tau, og trekke opp da jeg har "støvsugd" den lille tauen opp til destinasjonen? 1. Hvis det er vegg til vegg teppe kan du presse kabelen under lista, ellers funker det ikke. Da må du ta av lista og legge kabelen under/bak. Det vil ikke se bra ut med kabelen under siden det blir en "glipp" mellom lista og gulvet hvor alt mulig dritt samler seg. Å erstatte listene med lister som har "tomrom" bak seg (i profilen) er vel ikke noe du gidder heller 2. Hvis det er eksisterende røropplegg som har ledig plass er det bare å skyve kabelen inn i røret, jeg fikk ikke noen spes. stor motstand. Har lagt både telefon, kabel-tv og nettverkkabler i samme røret. Ellers får man wire og annet spesialutstyr til kabelgjennomføringer, se f.eks. Clas Ohlson eller Biltema. Jeg ville helt klart satsa på det enkleste (sjekk mulighetene og se hva som er enkelst og ser bra ut i ditt tilfelle), men hvis du gidder å jobbe 5-6 timer for å få et bra resultat er jo det bra for deg Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Det enkleste, som også ser greit ut, er å legge kablene oppå gulvlistene langs veggen bortover. Du trenger jo endel extra meter da, men du slipper snekring hvertfall. Lenke til kommentar
bambam Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Det enkleste, som også ser greit ut, er å legge kablene oppå gulvlistene langs veggen bortover. Du trenger jo endel extra meter da, men du slipper snekring hvertfall. Da må jeg jo borre for og komme igjennom veggene? Lenke til kommentar
shahin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 evt kan du hvis det ikke blir for vanskelig der du bor:1. bestille deg en boks med 305m cat5e (koster ca 900 for hvit kabel på mpx.no) 2. finne en stige og slenge deg på veggen med heftepistol foor svakstrømskabler i hånda, Har jeg også tenkt på som den beste muligheten, men hvordan får jeg den da ut/inn vinduer på en lett og fin måte? Kabelen skal vel helst ikke "skvises" for mye heller? Ahh, dette er jeg ekspert på Jeg så hvordan UPC installatøren gjorde det en gang... Ta av lista på vinduet og ta kabelen gjennom der. Rundt hele vinduet er det jo naturlig nok en åpning på 1cm ellernoe med isolasjon osv. Dette trikset brukes også ved gjennomborring av husveggen, da det ser bedre ut om kabelen går under lista og "forsvinner" ut huset, enn om den bare forsvinner ut i et hull midt på veggen. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Det enkleste, som også ser greit ut, er å legge kablene oppå gulvlistene langs veggen bortover. Du trenger jo endel extra meter da, men du slipper snekring hvertfall. Da må jeg jo borre for og komme igjennom veggene? Nei.Legger de oppå lista bort til døra/trappa. Filer et lite innhuk nederst i dørkarmen, og stapper kabeln inni der. Og legge kabeln oppå bjelkene som holder trappetrinna. Skjønner du? Ikke noe veggboring eller parkettomlegging Lenke til kommentar
shahin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 kristteo, det ser for jævlig ut og har direkte innvirking på en evt. takst på huset... Kjipt at taskten på huset skal gå ned med 50-60.000kr fordi alle dørkarmene er fucka. Hvis man derimot har lagt opp RJ45 uttak i en del rom osv. med sikkelig proff kabellegging så kan dette har positivt utslag på taksten. Nå skal kanskje ikke d00den som spør her selge huset med det første, men ingen grunn til å fucke en dørkarm, for det tar flere timer å erstatte den og koster en del Lenke til kommentar
bambam Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Ahh, dette er jeg ekspert på Jeg så hvordan UPC installatøren gjorde det en gang... Ta av lista på vinduet og ta kabelen gjennom der. Rundt hele vinduet er det jo naturlig nok en åpning på 1cm ellernoe med isolasjon osv. Dette trikset brukes også ved gjennomborring av husveggen, da det ser bedre ut om kabelen går under lista og "forsvinner" ut huset, enn om den bare forsvinner ut i et hull midt på veggen. Dette virket da som en fullgod mulighet, men da må man jo fikse litt på lista slik at kabelen ikke blir trykket for mye av lista (som skal på bent igjen på veggen)? Lenke til kommentar
shahin Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Bambam: joa, kan fjerne litt av treverket på lista med en kniv ellernoe... dette er vel den aller peneste måten å legge kabler på... Lenke til kommentar
magikern Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 evt kan du hvis det ikke blir for vanskelig der du bor:1. bestille deg en boks med 305m cat5e (koster ca 900 for hvit kabel på mpx.no) 2. finne en stige og slenge deg på veggen med heftepistol foor svakstrømskabler i hånda, Har jeg også tenkt på som den beste muligheten, men hvordan får jeg den da ut/inn vinduer på en lett og fin måte? Kabelen skal vel helst ikke "skvises" for mye heller? Ahh, dette er jeg ekspert på Jeg så hvordan UPC installatøren gjorde det en gang... Ta av lista på vinduet og ta kabelen gjennom der. Rundt hele vinduet er det jo naturlig nok en åpning på 1cm ellernoe med isolasjon osv. Dette trikset brukes også ved gjennomborring av husveggen, da det ser bedre ut om kabelen går under lista og "forsvinner" ut huset, enn om den bare forsvinner ut i et hull midt på veggen. tror dette kommer litt an på husets alder, her hvor jeg bor i et ca 70 år gammelt hus(pluss at jeg bor i en kjeller med 1m betong på alle kanter), er det ingen luker noen steder, så jeg måtte få adsl kabelen min igjennom vinduskarmen, men siden det er ca 4cm karm under vinduene er det god plass til å bore, har en litt tykkere coax kabel under et av de andre vinduene her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå