Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Skal dyrke tobakk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Hei, ny på dette forumet!

Har dyrket tobakk for eget bruk nå i ca.4 år., så er det noen der ute som vil igang med denne hobbyen så er det bare og sette i gang!

 

Har dere spörsmål om dyrkning, törking og fermentering så er det bare og komme med det.

Jeg dyrker i hovedsak for snus, men det blir en god del sigarer også!

Lenke til kommentar

Hei, ny på dette forumet!

Har dyrket tobakk for eget bruk nå i ca.4 år., så er det noen der ute som vil igang med denne hobbyen så er det bare og sette i gang!

 

Har dere spörsmål om dyrkning, törking og fermentering så er det bare og komme med det.

Jeg dyrker i hovedsak for snus, men det blir en god del sigarer også!

 

 

Hei, jeg kunne tenkt meg å dyrke tobakk for å lage snus. Har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal gå fram for å få til snus. Kunne gjerne tenkt meg en kort gjennomgang hvordan du lager snusen din.

Lenke til kommentar

Vell, kortfattet og kortfattet fru Blom... :thumbup:

 

Utgangspunktet når jeg lager snus er ca.1 kg. rå-tobakk, det første jeg gjør med denne tobakken er og tørke i ovnen på ca. 50-80 grader over natten slik at den blir helt knastørr, deretter smuldrer jeg den med hendene i så fin konsistens som det går an, og fjerner eventuelle tørre stilker.

 

Nå har jeg et ganske fint pulver, og dette pulveret kjører jeg i en elektrisk kaffekvern, i 4 forskjellige kornstørrelser. (du kan også bruke en kjøkkenmaskin til dette men pulveret må være helt tørt)

 

Nå har jeg ca. et kilo med fint snuspulver dette blander jeg med ca. 1,2 liter vann og 120 gram salt som jeg rører ut i dette vannet, og lar det stå i ca. 70-80 grader et døgn,eller 50 grader i tre døgn.

 

Når denne "svettingen" er over tar jeg blandingen ut og tilsetter ca. 110 gram natriumkarbonat

(malersoda), samt 40 gram Glyserol ca 40 gram Gummi arabicum 30 gram maltodextrin disse to tilsatsene gjør at snusen henger mye bedre sammen, og det går lettere og bake den.

 

Alt dette blander du sammen i 1 dl. vann og blander det ned i snusmassen,(jeg bruker en gammel Kenwood kjøkkenmaskin til dette) på dette tidspunktet lukter det antageligvis gammel ape og sure sokker i kjøkkenet, men fortvil ikke det blir borte etter to uker lagring!

 

Du kan også hvis du vil ha et snus som ligner General /Grovsnus type putte i ca, 20 dråper Bergamott-olje, 4 dråper Geranium-olje 20 dråper Rosentre-olje og 4 dråper Ros-otto-olje samt 16 ml.røkarom.

 

Jeg personlig kjører et snus uten alle disse oljene og får da et snus som ligner litt på Ettan.

 

Når du har blandet snusmassen som nå ca. er 2,5 kilo setter du på en plastpose over den slik at den ikke tørker ut, og setter den til lagring i romtemperatur i 14 dager før du fryser den ned i porsjoner.( Jeg bruker snuse fra dag 1, men den blir 100% bedre etter 14 dager!

 

Gummi arabicum og maltodextrin kjöper jeg på nettet. Glyserol på apoteket.

 

PS. Skal du i gang med tobakksdyrking til våren så får du høre av deg hvis du trenger frø!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...