L4r5 Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Apropos skap så er det gode guider til å lage groskap på forumet til NorCan Lenke til kommentar
Checkb0x1 Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Hvorfor planter du de så dypt? Klipp bort overskydende papp så får de mer lys og vokser raskere. Når det gjelder mugg så ville jeg ha ordnet til ventilasjon. Hvis du setter plantene i et gammelt skap du ikke bruker kan du mekke god ventilasjon med pc-vifter, dessuten får du mer kontroll over miljøet rundt plantene i et skap. Gjor det i går. Hmm kanskje jeg skal gjøre det, takk. Isopor vil også funke greit? Synst jeg leste noe om at det drar til seg fuktighet. Apropos skap så er det gode guider til å lage groskap på forumet til NorCan Jess, det skal jeg gjøre;) EDIT: http://www.youtube.com/watch?v=Km3YAMwHnT0...feature=related Noen som har noen slags peiling på hvorfor han steker/varmer tobakken i aluminiumsfolie? Bare for å gjøre det sprøtt og for å ikke la det gå i oppløsning eller? -Sinces Endret 22. juni 2009 av Sinces Lenke til kommentar
mkon Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Spennende prosjekt. Tar vel sin tid å få litt størrelse på sakene sikkert. Lenke til kommentar
superkaisa Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 tøfft skal følge med her! Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Interessante greier. Tror jeg må følge med på dette. Kjekt å ha i fall jeg sku begynne på igjen Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 lurer på om det er "sunnere" en vanlig røyk også, tilsetter jo ikke noe rare stoffer regner jeg med? Rart det ikke har blitt en trend egentlig, mye billigere og mye sunnere Lenke til kommentar
Checkb0x1 Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 lurer på om det er "sunnere" en vanlig røyk også, tilsetter jo ikke noe rare stoffer regner jeg med? Rart det ikke har blitt en trend egentlig, mye billigere og mye sunnere True.. true:p Men e.. har fått meg flytende gjødsel fra en kompis av meg,(Denne: Substral) Men vet ikke helt om jeg bør bruke det med engang:s Noen som har peiling på dette? Og er det spesielle gjødsler jeg bør bruke til ulike planter, osv?.. Sorry.. er litt trøtt, kan hende jeg forklarte det litt for dårligt:p - Sinces Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Men e.. har fått meg flytende gjødsel fra en kompis av meg,(Denne: Substral) Men vet ikke helt om jeg bør bruke det med engang:sNoen som har peiling på dette? Og er det spesielle gjødsler jeg bør bruke til ulike planter, osv?.. Sorry.. er litt trøtt, kan hende jeg forklarte det litt for dårligt:p - Sinces Den fungerer helt sikkert, men Substral er såkalt billiggjødsel. En liten tommelfingerregel er å vente i alle fall 2-3 uker før du gjødsler vannet siden jorden i potten som regel inneholder godt med gjødsel fra før av. Når du gjødsler for første gang ville jeg ha brukt 1/2 elller 1/3 av anbefalt dose. Det er litt mer "safe" hvis planten reagerer negativt på gjødselet. Finn ut hvilke npk-verdier tobakksplanter liker og velg ut gjødsel etter det. PS: Jo bedre gjødsel jo bedre utbytte Lenke til kommentar
Checkb0x1 Skrevet 23. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 23. juni 2009 (endret) Men e.. har fått meg flytende gjødsel fra en kompis av meg,(Denne: Substral) Men vet ikke helt om jeg bør bruke det med engang:sNoen som har peiling på dette? Og er det spesielle gjødsler jeg bør bruke til ulike planter, osv?.. Sorry.. er litt trøtt, kan hende jeg forklarte det litt for dårligt:p - Sinces Den fungerer helt sikkert, men Substral er såkalt billiggjødsel. En liten tommelfingerregel er å vente i alle fall 2-3 uker før du gjødsler vannet siden jorden i potten som regel inneholder godt med gjødsel fra før av. Når du gjødsler for første gang ville jeg ha brukt 1/2 elller 1/3 av anbefalt dose. Det er litt mer "safe" hvis planten reagerer negativt på gjødselet. Finn ut hvilke npk-verdier tobakksplanter liker og velg ut gjødsel etter det. PS: Jo bedre gjødsel jo bedre utbytte Jaja, prøver gjødselen på 1 beger og ser hvordan det går, orker ikke å risikere å miste alle plantene om det går galt:p Tror jeg fant NPK verdiene til Nicotiana Tabacum. kan sjekke selv: Link:http://www.fertilizer.org/ifa/content/down...ile/tobacco.pdf Noe av det som sto i PDF filen. Fertilizer recommendations Lime often needed to increase soil pH to about 5.5. Basal application of NPK mineral fertilizer at ridging to supply all N, P and K requirements. If leaching rains occur within 3-8 weeks after transplanting, N sidedressings (25 kg/ha N) is needed in order to obtain a high yield. N is applied in ammonium nitrate form for the preplanting application and as ammonium nitrate and sodium nitrate for sidedressings. P is applied in water-soluble form, and K preferably as sulphate but on well-drained upland soils potassium chloride is beneficial as a supplier of 18-24 kg/ha Cl. Present fertilizer practice For Kutsaga Mammoth 10 and Kutsaga E1, two important cultivars which yield about 2 500 kg/ha: On sands and loamy sands: Basal application N - early-ploughed 15-40 kg/ha N or late-ploughed 35-70 kg/ha N P - 100-110 kg/ha P2O5 K - 90-110 kg/ha K2O Sidedressing 3-8 weeks after planting (if leaching rain occurs) N - 25 kg/ha N On sandy loams and heavier soils: Basal application N - early-ploughed 10-30 kg/ha N or late-ploughed 20-55 kg/ha N P - 140-160 kg/ha P2O5 K - 90-110 kg/ha K2O Sidedressing 3-8 weeks after planting (if leaching rain occurs) N - 15-25 kg/ha N The basal fertilizer is applied in a double band 10 cm on either side of the seedling and about 15 cm from the top of the ridge, i.e. level with the root crown of the seedlings. The sidedressing is applied in a hole about 10 cm deep on the top of the ridge and 15 cm from the plant. The reason for applying less N to an early-ploughed soil is because the organic matter has completely broken down by the time the tobacco is planted and mineralization of the organic N to ammonium- and nitrate-N occurs with the first rains. In contrast, on a late-ploughed soil the organic matter is still being broken down and the organic N is immobilized by micro- organisms; a much smaller amount is released. Generally only one flush of N o - Sinces Endret 23. juni 2009 av Sinces Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 23. juni 2009 Del Skrevet 23. juni 2009 Ser du at du setter deg inn i dette En annen ting kan jo være å vurdere organisk gjødsel ved en senere anledning Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ser du at du setter deg inn i dette En annen ting kan jo være å vurdere organisk gjødsel ved en senere anledning Haha, bare å sette seg over og treffe koppen neste gang du må drite ja... herlig! Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ser du at du setter deg inn i dette En annen ting kan jo være å vurdere organisk gjødsel ved en senere anledning Haha, bare å sette seg over og treffe koppen neste gang du må drite ja... herlig! Vet ikke hvordan du gjør det hjemme, men her så kjøper vi organisk gjødsel på butikk eller på nett Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Ser du at du setter deg inn i dette En annen ting kan jo være å vurdere organisk gjødsel ved en senere anledning Haha, bare å sette seg over og treffe koppen neste gang du må drite ja... herlig! Vet ikke hvordan du gjør det hjemme, men her så kjøper vi organisk gjødsel på butikk eller på nett Blir dyrt vettu, med min måte sparer man vann (dassen må fylles opp når man trekker i snora) pluss unødvendige kloakkavgifter. Man lager tobakken selv for å spare penger, kan jo ta den helt ut med engang:) Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Blir dyrt vettu, med min måte sparer man vann (dassen må fylles opp når man trekker i snora) pluss unødvendige kloakkavgifter. Man lager tobakken selv for å spare penger, kan jo ta den helt ut med engang:) Det er mange veier til Rom, det er i alle fall sikkert Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. juni 2009 Del Skrevet 24. juni 2009 Edit: Valmuefrøene som bakeriene har på brødet ditt kommer også fra opiumsvalmuen Bli du stein etter at du har spist en skive kanskje? Du blir ikkje stein av å ete valmuefrø på bakverk, men du blir det visstnok du f.eks lager valmue te. I england meiner eg på at valmuefrø kun er lov å kjøpe og bruke til bakverk. Lenke til kommentar
Checkb0x1 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 (endret) Jaja.. Gav 1 plante substral gjødselet i går, og endte opp med å komme hjem med 2 planter døde:p Tror jeg gav dem for mye gjødsel;p Men har over 80-90 stykk som har spirt opp så.. Må dessuten fjerne en del av dem, har ikke plass til alle:p -Sinces Endret 24. juni 2009 av Sinces Lenke til kommentar
Checkb0x1 Skrevet 3. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2009 Seff. Vil vise noen bilder av plantene til en venn av meg: Desse har fått mye sol, de ble til og med plantet 1 uke før mine planter. Og det vokser utroli raskt.. Her har vi mine planter, dessverre så har jeg mye trær utenfor vinduet mitt som blokkerer solen: / Får bare sol klokken 5 Plantet 5 planter i dag i en stor blomsterpotte med mye jord. Vurderer å kjøpe meg en HPS/CFL lampe, men vet ikke helt hva slags. Noen som har forslag? - Sinces Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 Det er stor forskjell på pris mht cfl/hps. En 250W CFL + reflektor med E40-sokkel kommer på 800,- + frakt hos designbelysning. Denne pæren gir 15-20000 lumen. En 400W HPS-pakke fra samme butikk koster 1500,- + frakt. Den lampen gir nesten 60000 lumen. Alt brenner ned til pris, ytelse og varmeutvikling Lenke til kommentar
Checkb0x1 Skrevet 4. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2009 (endret) Det er stor forskjell på pris mht cfl/hps. En 250W CFL + reflektor med E40-sokkel kommer på 800,- + frakt hos designbelysning. Denne pæren gir 15-20000 lumen. En 400W HPS-pakke fra samme butikk koster 1500,- + frakt. Den lampen gir nesten 60000 lumen. Alt brenner ned til pris, ytelse og varmeutvikling Aha, men er egentlig samma for meg om jeg bruker CFL eller HPS.. Varmeutvikling er ikke noe problem, blir det for varmt så åpner jeg bare døren til gangen;) Men om jeg kjøpte en HPS lampe og der står f.eks som på Designbelysning "Denne pæra brukes til BLOMSTRING" Hva er forskjellen med lamper som har f.eks vekst eller blomstring? Ville det ha påvirket veksten om jeg brukte en blomstring lampe gjennom hele vekst fasen? - Sinces Endret 4. juli 2009 av Sinces Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå