konduktans Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Disse to bildene har jeg tatt med henholdsvis LG KU990 og LG KF750. Jeg synes selv at de ble veldig bra til å være mobilbilder, men om dere har forslag til forbedringer eller har noen tips til knipsing med mobilkamera, så fyr løs. Har LG KF750 for øyeblikket. Den har et 5 mpx kamera, og jeg vil si at det er ganske god optikk på det. Here goes Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 er det kvaliteten på bildene fra mobilen du vil vise? I tilfellet er nok dette feil delforum. Eller er det noe tanker bak bildene? Personlig så ser jeg ikke dette som noe å gi kritikk/ros på Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Hadde egentlig håpet på noen konkrete tips på hvordan jeg kunne få fete bilder med mobil(ettersom det er lite valgmuligheter osv på kameraet). Er mye mulig jeg postet i feil kategori. Noen som kan gi meg en dytt i riktig retning? EDIT: Tok et bilde til, som jeg synes ble veldig bra. Prøvde å få frem en stemning der blomsten virket ensom og alene. Gikk det? Endret 30. mai 2009 av conflict Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Styrken til mobilkamera er at det alltid er med. Selv med god optikk og rimelig god bildebrikke så har mobilkamera såpass store svakheter at det er viktig å jobbe med dem i stedet for å prøve å nulle dem ut. Bortsett fra bilder tatt for å dokumentere, f.eks. hvilken skrue / ledning som skal hvor osv, så vil jeg anbefale: Fokuser på enkelhet, perspektiv, komposisjon, enkelhet, lys og skygge, enkelhet, fortelling, osv er veien. Hver gang man forsøker på teknisk brillians så er det dømt til å falle igjennom, så bildene må fungere uten det elementet. Og nevnte jeg enkelhet? Det hjelper alltid. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Absolutt. Har tatt mange "dokumentasjonsbilder" med kameraet. Er også rimelig god filmfunksjon på det, så kan bruke det til mye rart i festlige anledninger. Jeg er veldig ny på hele foto-aspektet. Hva er perspektiv? Komposisjon antar jeg at er hvordan motivet(-ene) er satt opp? Noen forslag til hvordan jeg kan få autofokusen til å fokusere på det jeg vil? Altså ikke jobbe for å få ALT i fokus? Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Nå får du et dugende speilrefleks til samme prisen som en mobiltelefon, så er du fotointeressert ville jeg absolutt anbefale deg å invistere i det. Du vil fort innse at mobiltelefonen din ikke er i nærheten av å ha god optikk eller bra bildekvalitet. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Mitt tips er å ta så mye bilder med mobiltelefonen du bare kan. Etterhvert vil du føle et behov for utstyr som gir deg bedre kontroll, og erfaringen du har fått med å bruke mobiltelefonen vil da komme godt med i overgangen til nytt utstyr. De første 5000 bildene eller så er som oftest ikke noe å spare på fra et fotografisk ståsted uansett, så det er like greit at disse taes med mobiltelefonen som med et kompaktkamera eller et speilrefleks. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Absolutt. Har tatt mange "dokumentasjonsbilder" med kameraet. Er også rimelig god filmfunksjon på det, så kan bruke det til mye rart i festlige anledninger. Jeg er veldig ny på hele foto-aspektet. Hva er perspektiv? Komposisjon antar jeg at er hvordan motivet(-ene) er satt opp? Noen forslag til hvordan jeg kan få autofokusen til å fokusere på det jeg vil? Altså ikke jobbe for å få ALT i fokus? Perspektiv handler om hvor du (og dermed betrakteren) ser motivet fra. De fleste er vant til å se verden fra ca 1.6 til 1.9 meter over bakken, kan du vise verden fra andre synsvinkler blir det ofte litt mer interessant. Komposisjon er et digert felt med tusenvis av pekefingere og helt uten fasit. Det handler om hva du har tatt med i bildet (og hva du klarte å ungå å få med), hvordan de ulike elementene forholder seg til hverandre og hvordan hver av disse tingene hver for seg og sammen eller mot hverandre forsterker eller svekker den historien du forteller, den stemningen du formidler, osv. Det handler om hva som er i forgrunn, bakgrunnen og i mellom dem, mellomgrunnen. Hva som er i senter og hva som er på vei inn eller ut av bildet. Svært tema. Det er ingen grunn til å kjøpe et speilrefleks eller avansert kompaktkamera med en gang fotointeressen skal utforskes, man kan virkelig ta ekstremt interessante bilder med f.eks. et mobilkamera. Men, som sakt er det viktig å ta litt andre bilder enn de som krever teknisk perfeksjon. Jobb med kameraets begrensninger, ikke mot dem. Søk etter mobilfotokonkurranser, mobilfotoblogger osv. for inspirasjon. Gå på biblioteket og be om hjelp til å finne bøker om komposisjon, eller bare se på mange bilder. Se hvordan enkelhet, få elementer i bildet, ofte er en gjenganger i gode bilder. Bli kvitt alt som ikke bidrar positivt. Og ta masse bilder, slett de aller aller fleste etter hvert som du forstår hva som trekker hvert av dem opp eller ned. edit: Fokus. Hvordan ungå å få alt i fokus? Det spørsmålet overså jeg, og det er det vanskeligste å ungå med mobilkamera og små kompaktkameraer. Enkelte mobilkameraer kan fokuseres manuelt med menyene, sjekk i håndboka om ditt kan det. Sjekk samtidig om det er en måte å få fokusert, låse fokus og vende kameraet en annen vei før du tar bildet uten at kameraet fokuserer på nytt. Ellers kan du få en litt uklar bakgrunn om du plasserer et hovedmotiv ekstremt nært, og sånn at bakgrunnen er ganske mye lengre unna. Endret 30. mai 2009 av kaian Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Er mye mulig jeg postet i feil kategori. Noen som kan gi meg en dytt i riktig retning? Mobilfoto. På en annen side, der får du neppe like gode råd som her, så litt av poenget med det faller bort. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Du vil fort innse at mobiltelefonen din ikke er i nærheten av å ha god optikk eller bra bildekvalitet. Men gode (interessante) bilder er så mye mer enn teknisk perfekte bilder. Det handler om å se, og å fortelle det med det verktøyet man har. Det finnes alltid et bedre kamera man kan kjøpe, men du kan ikke kjøpe et bedre blikk, eller en bedre fortellerevne, det må øves opp og et mobilkamera kan brukes for å begynne på veien. Lenke til kommentar
phax Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Selvsagt er det mannen bak kameraet som er viktigst, men hvor irriterende er det ikke den dagen du faktisk har tatt et skikkelig blinkskudd som dessverre bare finnes i en overkomprimert jpeg fil full av artifakter? Og som sagt, en god "fotomobil" og et dugende dslr koster ca det samme i disse dager uansett. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Selvsagt er det mannen bak kameraet som er viktigst, men hvor irriterende er det ikke den dagen du faktisk har tatt et skikkelig blinkskudd som dessverre bare finnes i en overkomprimert jpeg fil full av artifakter? Det er bare irriterende dersom du lenge har tenkt å kjøpe et bedre kamera, men ikke har fått ut fingeren. Hvis du bare leker og utforsker mediet foto så blir det kanskje et par sånne hendelser som inspirerer til å eventuelt oppgradere? Enig i det du sier om at man får mye godt kamera for samme pris, men det er bare bittelitt relevant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå