Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

E8400 = Pentium III, + PC slukner uten forvarsel

Anbefalte innlegg

Rart? Mystisk? Vet ikke jeg.

Problem 1.

Tar det rare/mystiske først,..

Vell, jeg har en Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00 GHz, greit nok.

Til min PC har jeg fått et nytt hovedkort, Asus P5Q Pro.

Jeg har installert Windows XP 64 bit på PC'en min.

Jeg sjekka nettop "dxdiag" via Kjør og der stod det at jeg hadde en Intel Pentium III Xeon prossessor ~ 3.00 GHz. Hva faen? Hvis jeg sjekker Min datamaskin--Egenskaper så står det E8400.

Litt mer forklaring:

Hadde et defekt hovedkort, kjøpt hos Netshop. Sendte det inn igjen med cpu+kjøler på, ja, du leste riktig. De krediterte hovedkortet, jeg håpte på at de skulle fikse det, men nei. Uansett så sendte de CPU'en tilbake. Når jeg fikk den stod det Intel Core 2 Duo E8400 på CPU'en(tekst på CPU).

Kan de ha sendt meg en faen crappy Pentium III prosessor? :S (Har ikke E8400 Wolfdale?)

I den tiden jeg har hatt PC'en oppe så har jeg merket at ytelsen var ikke som før, langt ifra. Den klarer ikke å spille 1080p filmer, sliter noe jevlig med 720p, bruker tilogmed ekstremt lang tid på kopiering/flytting og extracting av filer.

Hvordan i helsikken kan min E8400 bli sett på som en Intel Pentium III Xeon prossessor? Og i tillegg at ytelsen lik som den?

Problem 2.

Har problemer med at PC'en krasjer, den bare detter ut med en gang. Jeg jobber, flytter filer, kopierer og slikt. Så plutselig bare "voooommmm" så er den av, uten noen som helst varsel(tenker da på Bluescreen of Death). Etter den har sluknet vil den ikke fungere igjen uten at jeg gjør noen endring med hardware.

Jeg mekka den sammen igår, fredag 29.mai. Da hadde jeg problemer med at den ikke ville starte. Hadde 3 stk ram brikker i som utgjorde 6 GB OCZ Reaper RAM. Fant ut at hovedkortet støttet bare 4 GB fra OCZ så fjerna det. Etter anbefaling fra en bekjent plasserte jeg en brikke i DIMM_A1 og den andre i DIMM_B1, altså i 2 forskjellige channels, dette var visst for å skrive/lese samtidig.

Det funker veldig bra, helt til den sluknet igjen. Jeg bytta ut DIMM_B1 med min tredje RAM brikke og det fungerte. Dette var igår kveld. Jeg spillte frem til kl. 01.30 og la meg.

Idag når jeg stod opp, slo jeg på PC'en og den var på i ca 1t før den sluknet igjen.

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Eller hva som er galt?

CPU er Ok, bortsett fra Xeon problemet, sjekket "Hardware monitor" i BIOS, alt ifra 27-35 grader ligger den på.

Kort versjon:

Min E8400 = Intel Pentium III Xeon prossessor ~ 3.00 GHz. WTF?

PC slukner uten forvarsel(BoD). Får ikke på igjen uten å gjøre endringer i hardware. Problem med RAM før. CPU Ok = 27-35 grader.

Problem 1. Jeg har ingen ide om hva som kan være fucka.

Problem 2. RAM feil? Defekt RAM?

Siden det er to forskjellige problemer så kan dette ha blitt skrevet på en litt kronglete måte, if so, si ifra så skal jeg prøve å forklare det bedre.

Håper på svar.

- X

Endret av xcitu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He, he.....

Du har nok fått en E8400...

Se manualen for hvordan du monterer minne. Monteres i par for dual channel.

Gi minnebrikkene rett spenning!

Om du går til et annet hovedkort med kanskje nytt brikkesett bør du legge inn operativsystem og drivere på nytt!

Sjekk hvilken CPU du har med CPU-Z. Xeonen og E8400 er samme prosessor og begge støtter 64-bit

Lenke til kommentar

Når jeg fikk det nye hovedkortet så fant den ikke operativsystemet mitt(XP 32 bit) som var inne fra før, så da var det bare å installere på nytt. Drivere er på plass.

Minne spenning står på Auto i BIOS. Skal jeg prøve å stille inn til 2.1-2.2v? Det er spenningskravet ifølge Komplett.

Minne.

Hvis jeg setter minnet i DIMM_A1 og DIMM_A2, vil det bli noe ytelseforskjell mellom å sette dem i DIMM_A1 og DIMM_B1?

Lenke til kommentar

Lurt å gjøre hva som står! Så gi brikkene 2,1V

Les manualen for monteringsinstruksjon! Veldig liten ytelsesforskjell.

Brikkene skal vel som oftest monteres i slotter med samme farge.

Edit: En oppdatering av bios rydder ofte av veien mange minnerelaterte problemer.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Det var da som faen, en liten mini ting fucka det opp. :p

Det viste seg at en skrue hadde satt seg fast under ATX kontakten. Jeg vrikka litt på ATX'en, dro den opp og da lyste et LED lys(indikerer at strømmen funker tror jeg) men når jeg slapp den igjen så slukna det. Stappa et skrujern unna og fikk skruen ut, nå lyser det hele tiden. Jevla skrue :p

Så det var nok det som var problemet. Etter en liten stund kunne ATX kontakten ha vrikka på seg og PC'en slukket.

Uansett, setter minne spenning til 2.1 og skal sjekke med CPU-Z når jeg får PC'en opp.

--

Minne spenning satt til 2.16v.

Sjekka BIOS, der stod det E8400, CPU-Z kommer snart.

--

CPU-Z viser E8400 :D

dxdiag viser fortsatt Xeon.

Jaja, da var problemene løst, tusen takk for hjelpa. :)

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...