Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan sette inn "sportluftfilter"?


Chb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Men hvorfor skal du ha nytt filter? Bilen vil ikke gå bedre, den vil kanskje bare gå enda dårligere..

jeg har enda tilgode å se en måling av motor effekt som gir dårligere output etter byttet til sportsfilter, dog har jeg sett eksempler på at effekt kurven blir smalere og at toppeffekten kommer på et litt lavere turtall. som kan gi følelsen av at motoren går bedre da det gjerne kombineres med en litt fyldigere lyd/bråkete bil.

Lenke til kommentar

når det gjelder åpent luftfilter, uten skjerming mot varm luft, da spesielt turbobiler, så vil nok dette gi dårligere effekt, lufta bør være så kald som mulig, nettopp derfor vi har intercoolere. kaldere luft = bedre fyllingsgrad, varm luft ekspanderer, og det blir plass til mindre luft i sylindrene. vet jeg så en dyno fra en rs2, der orginal luftfilterboksen ga en del mer hester enn et åpent filter. har du turbobil, så bør du unngå att luftfilteret suger varm luft!

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

sant sant, skal man montere "åpent" luftfilter så må man gjøre det riktig. med påfølgende varmeskjerming og strategisk plassering av filter og rør.

 

pipercross har jo viper-serien med "lukket" kon-filter med medfølgende slange som er ment til å trekke kald luft f.eks. fra forran i grillen ved siden av radiatoren. vis jeg husker riktig ;)

Lenke til kommentar

På en sugemotor, påvirker den totale lengden på insuget, dvs. hvor langt luften må gå gjennom div. rør og filtre, moment og effektkurver til en hvis grad. Et langt innsug gir noe mer seighet, eller moment på lavt/normalt turtall, mens et kort innsug kan gi mer effekt i topp på bekostning av moment på lavere turtall.

 

Så, skal man spare bensin, sørg for et langt innsug (må ikke forveksles med om en bruker orginalt filter eller ei), og for mer toppeffekt, velg et kort innsug.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

har aldri hørt noe om totallengden på innsuget har så mye å si masterboy, har derimot fått høre lengre leksjoner om lengde og utforming på innsugsmanifolden kan sammen med luftens flyt/flow(som reguleres av blant annet filter, dimmensjon på luftinntaksrør og antall svinger på røret og hvor skarpe disse er) regulere effekten på motoren sammen med eksos manifold og motstanden i eksosanlegget på MB 190 klubben.

 

der lengde og utforming på inntaksmanifolden vil påvirke effektkurven.

Lenke til kommentar

Sørg iallefall for skikkelig skjerming av filteret fra varme, og sørg for skikkelig tilgang av kaldluft. Forrige eier av min bil var så smart å satte et åpent k&n filter rett på innsuget, så den koser seg med masse varmluft. I tillegg kommer all varmestrålinga fra dynamoen blåsende rett opp i filteret, perfekt plassering. :hrm: Merker at bilen drar ujevnt oppover turtallsregisteret, så jeg har sikkert tapt minst 10 hester regner jeg med. Men nå blir filteret snart flyttet grunnet turbobygg, så derfor har jeg ikke gjort noe med det enda.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
På en sugemotor, påvirker den totale lengden på insuget, dvs. hvor langt luften må gå gjennom div. rør og filtre, moment og effektkurver til en hvis grad. Et langt innsug gir noe mer seighet, eller moment på lavt/normalt turtall, mens et kort innsug kan gi mer effekt i topp på bekostning av moment på lavere turtall

Hvis vi snakker om runnere i selve innsuget og plenumet så er jeg enig. Men hvor langt luften går før den kommer til innsuget er vel strengt tatt irrelevant?

Lenke til kommentar

Du vil i de aller fleste tilfeller tape hester fremfor å hente noen. Lyden kan bli råere, men noe effektmessig gevinst er det ikke. Skal du ha noe som helst utbytte av det må du ha et rør på innsuget som får filteret lengst mulig unna motoren og varme, i tillegg til varmeskjold og rikelig tilgang på friskluft. Et bedre alternativ til å fjerne hele luftfilterboksen er å sette inn et K&N innsatsfilter i orginalboksen, da beholder du skjermingen fremfor å montere det fritt på innsuget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...