Chb Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Hei! Vurderer sterkt å sette inn et sportsluftfilter i en 1994 Toyota Corolla XLi Noen som vet hvordan dette gjøres, og evt. om det er vanskelig? (Har aldri skrudd bil før) Her er et eksempel på et "kit" jeg kan bruke: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BOMZ-90-97-...#ht_2723wt_1206 Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Du tar bare vekk hele luftfilterboksen, svært enkelt. Lenke til kommentar
Chb Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 Du tar bare vekk hele luftfilterboksen, svært enkelt. Hehe, sier litt når jeg ikke har anelse om hvordan jeg skal ta vekk hele luftfilterboksen.. Lenke til kommentar
sebbe1122 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Du tar bare vekk hele luftfilterboksen, svært enkelt. Hehe, sier litt når jeg ikke har anelse om hvordan jeg skal ta vekk hele luftfilterboksen.. løsn noen skrurer røsk den utav, putt i det nye! Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Men hvorfor skal du ha nytt filter? Bilen vil ikke gå bedre, den vil kanskje bare gå enda dårligere.. Lenke til kommentar
Chb Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Men hvorfor skal du ha nytt filter? Bilen vil ikke gå bedre, den vil kanskje bare gå enda dårligere.. Et forsøk på å få gjort noe med den forferdelige lyden motoren lager... Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Dersom du skal ha "god" lyd, bytt eksosanlegg. Et "powerfilter" lager bare en sugelyd som du såvidt hører.. Lenke til kommentar
Acey Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Øh, nei.. jeg har satt inn sportsfilter i en del biler, og du får stort sett bra gromlyd av det!! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Men hvorfor skal du ha nytt filter? Bilen vil ikke gå bedre, den vil kanskje bare gå enda dårligere.. jeg har enda tilgode å se en måling av motor effekt som gir dårligere output etter byttet til sportsfilter, dog har jeg sett eksempler på at effekt kurven blir smalere og at toppeffekten kommer på et litt lavere turtall. som kan gi følelsen av at motoren går bedre da det gjerne kombineres med en litt fyldigere lyd/bråkete bil. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) når det gjelder åpent luftfilter, uten skjerming mot varm luft, da spesielt turbobiler, så vil nok dette gi dårligere effekt, lufta bør være så kald som mulig, nettopp derfor vi har intercoolere. kaldere luft = bedre fyllingsgrad, varm luft ekspanderer, og det blir plass til mindre luft i sylindrene. vet jeg så en dyno fra en rs2, der orginal luftfilterboksen ga en del mer hester enn et åpent filter. har du turbobil, så bør du unngå att luftfilteret suger varm luft! Endret 11. juni 2009 av Simkin Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 sant sant, skal man montere "åpent" luftfilter så må man gjøre det riktig. med påfølgende varmeskjerming og strategisk plassering av filter og rør. pipercross har jo viper-serien med "lukket" kon-filter med medfølgende slange som er ment til å trekke kald luft f.eks. fra forran i grillen ved siden av radiatoren. vis jeg husker riktig Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) På en sugemotor, påvirker den totale lengden på insuget, dvs. hvor langt luften må gå gjennom div. rør og filtre, moment og effektkurver til en hvis grad. Et langt innsug gir noe mer seighet, eller moment på lavt/normalt turtall, mens et kort innsug kan gi mer effekt i topp på bekostning av moment på lavere turtall. Så, skal man spare bensin, sørg for et langt innsug (må ikke forveksles med om en bruker orginalt filter eller ei), og for mer toppeffekt, velg et kort innsug. Endret 12. juni 2009 av masterboy Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 har aldri hørt noe om totallengden på innsuget har så mye å si masterboy, har derimot fått høre lengre leksjoner om lengde og utforming på innsugsmanifolden kan sammen med luftens flyt/flow(som reguleres av blant annet filter, dimmensjon på luftinntaksrør og antall svinger på røret og hvor skarpe disse er) regulere effekten på motoren sammen med eksos manifold og motstanden i eksosanlegget på MB 190 klubben. der lengde og utforming på inntaksmanifolden vil påvirke effektkurven. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 (endret) Sørg iallefall for skikkelig skjerming av filteret fra varme, og sørg for skikkelig tilgang av kaldluft. Forrige eier av min bil var så smart å satte et åpent k&n filter rett på innsuget, så den koser seg med masse varmluft. I tillegg kommer all varmestrålinga fra dynamoen blåsende rett opp i filteret, perfekt plassering. Merker at bilen drar ujevnt oppover turtallsregisteret, så jeg har sikkert tapt minst 10 hester regner jeg med. Men nå blir filteret snart flyttet grunnet turbobygg, så derfor har jeg ikke gjort noe med det enda. Endret 13. juni 2009 av Brian Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. juni 2009 Del Skrevet 13. juni 2009 På en sugemotor, påvirker den totale lengden på insuget, dvs. hvor langt luften må gå gjennom div. rør og filtre, moment og effektkurver til en hvis grad. Et langt innsug gir noe mer seighet, eller moment på lavt/normalt turtall, mens et kort innsug kan gi mer effekt i topp på bekostning av moment på lavere turtall Hvis vi snakker om runnere i selve innsuget og plenumet så er jeg enig. Men hvor langt luften går før den kommer til innsuget er vel strengt tatt irrelevant? Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Ok, skal prøve å formulere meg litt bedre. En sugemotor skal ha et vist vakum på innsuget. Det er altså ikke lengden som nødvendigvis er avgjørende, men vakumet som oppstår. Endring av dette fører til en endring av motorens karakteristikk. Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Sånn som jeg leste det på noen trim forum så fikk man noen flere hester av og sette i et sportsfilter. (Eller NC-Filter eller noe i det duren?) Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Du vil i de aller fleste tilfeller tape hester fremfor å hente noen. Lyden kan bli råere, men noe effektmessig gevinst er det ikke. Skal du ha noe som helst utbytte av det må du ha et rør på innsuget som får filteret lengst mulig unna motoren og varme, i tillegg til varmeskjold og rikelig tilgang på friskluft. Et bedre alternativ til å fjerne hele luftfilterboksen er å sette inn et K&N innsatsfilter i orginalboksen, da beholder du skjermingen fremfor å montere det fritt på innsuget. Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Test av "racingfilter" vs orginalt.. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 ja det var ikke store forskjellen, men må også si at det var lite gjennomtenkt med tankte på varmeskjerming(dog så ville det vel gjordt minimalt med forskjell) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå