JonH Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Har et finepix S6500 med gjengediameter 58mm. Bruker ofte ND4 og ND8 og ønsker nå å utvide med gradert filter. Noen anbefaling når det gjelder merke? Har allerede sett litt på Cokin A-serien. Hvis jeg har forstått det riktig trenger jeg filterholder, adapterring (58mm) og filter. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Det var en tråd om dette for en tid tilbake og i den så skriver jeg her hva jeg selv bestilte for en tid tilbake. I tillegg til filtrene jeg lister opp der så bestilte jeg et Singh-Ray Graduated Reverse ND filter, det er nok filteret som har blitt brukt aller mest. Alt ble bestilt fra B&H Photo Video. Jeg valgte som du ser "Cokin P" serien - anbefaler den da det er den serien som har mest kompatible filtre fra andre enn Cokin. Kjøpte kun et polariseringsfilter fra Cokin da jeg har lest at deres ND/GND filtre ikke er helt nøytrale og gir noe fargestikk. Selv med 10 vidvinkel på 1.6x crop så får jeg null vignettering om jeg bruker holderen som kun tar ett filter. Alt i alt så er jeg meget fornøyd med det jeg endte opp med å kjøpe. men i ettertid så ser jeg at jeg nok "tok litt av" når det gjelder mengden filtre, jeg kunne nok ha klart meg med litt færre GND filtre (i praksis så er det 1-stop og 2-stop variantene som blir brukt). Men jeg tenkte "kjekt å ha litt å velge i" når jeg først bestilte så det ble kanskje litt i overkant. Endret 30. mai 2009 av Spook Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå