Gå til innhold

Bærbar PC (Netbook?) - Lavt budsjett

Anbefalte innlegg

Heisan.

Skal til USA etter sommeren og skal bo der ett år, og er i den anledning på utkikk etter en bærbar PC.
Er veldig lite oppdatert på hva som gjelder på den bærbare fronten og trenger noen tips. Blir brukt til skriving, internett og andre lite krevende oppgaver.

Først og frems bør den være billig. Da snakker jeg 3000-4000 kroner. Jeg ser da at netbooks er det eneste alternativet (?). Men jeg er usikker på om det blir for slitsomt til vanlig bruk. Min far har en Acer A150 med 8,9" skjerm, det blir for lite. Har derimot prøvd en MacBook 13" som er en størrelse jeg tror jeg hadde klart meg fint med. Hva med 10", blir det for lite til daglig bruk? Mulig jeg må opp i størrelse, men har på følelsen av at det selges mye dritt blandt 15" i den prisklassen jeg sikter på.

Utseende spiller så og si ingen trille, det jeg er på jakt etter er mest mulig ytelse i den prisklassen. Jeg orker ikke bruke en PC som er treg på alt mulig, hater å sitte å vente på å åpne mine dokumenter. En god skjerm er også et must. Muligheten til å sette inn mer ram hadde vært fint, om det går på noen av disse mindre maskinene.

Acer, MSI, Asus, Lenevo osv. har jo maskiner i denne størrelsen. Hva funker best i forhold til mine kriterier?

Har en anelse om at jeg ber om for mye, men håper på fornuftige svar. Dette er sikkert blitt spurt om x antall ganger før, men det er jo en hel jungel bare av forskjellige Asus Eee PC'r. Jeg er forvirret med andre ord.

EDIT: Kan legge til at eventuelle operativsystemer som følger med er helt urelevant. Kommer enten til å kjøre Win 7 eller prøve meg på diverse linux distroer.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg hjalp dama til pappa å finne en laptop som var billig for en uke siden. valget falt på en HP Compaq Presario

tastaturet er egentlig ganske digg å skrive på, og viftestøyen er veldig lav. skjermen har ganske god innsynsvinkel, men er en smule blank etter min smak. eneste minuset jeg kan tenke meg er egentlig at maskinen ikke har dualcore (man trenger ikke det for enkle oppgaver uansett... ) og alle crap programmene som er preinstalert.

Lenke til kommentar

Takk for den. Så ut som en allright PC, bortsett fra den kjipe prosessoren du også nevner. Skal se litt mer på det.

Men jeg har undersøkt litt ang. disse mine-PC'ene i dag. Det ser ut til at Asus Eee PC 1000HE er en klar vinner. De er jo så små, men samtidig ekstremt bra batterikapasitet. Ytelsen ser jo ut til å være ganske bra for størrelsen å være, i hvertfall med 2gb RAM.

Tror faktisk 10" kan fungere fint jeg... Ble faktisk frista til å legge inn en bestilling.

Noen som har noen innvendinger? :)

Marius

Lenke til kommentar
Takk for den. Så ut som en allright PC, bortsett fra den kjipe prosessoren du også nevner. Skal se litt mer på det.

Men jeg har undersøkt litt ang. disse mine-PC'ene i dag. Det ser ut til at Asus Eee PC 1000HE er en klar vinner. De er jo så små, men samtidig ekstremt bra batterikapasitet. Ytelsen ser jo ut til å være ganske bra for størrelsen å være, i hvertfall med 2gb RAM.

Tror faktisk 10" kan fungere fint jeg... Ble faktisk frista til å legge inn en bestilling.

Noen som har noen innvendinger? :)

Marius

Er ikke så altfor stor forskjell på 8,9" og 10,1".

Lenke til kommentar

Acer Aspire One D250 kan også være verdt en titt. Ytelsesmessig lik Asusen men litt lettere og mindre fysisk. Asus har derimot litt lengre batterikapasitet. (Begge har veldig god kapasitet forsåvidt)

Edit: Forskjellen mellom 8,9 og 10" er ganske godt merkbar mener nå jeg. 8,9" blir for lite i mine øyne.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Neida, klar over det. Men litt er det jo, og spørsmålet er jo om det fungerer å ha en 10" PC som min bruksmaskin et års tid. Ka du tru?

Altså ikke noe spill. Internett, musikk, film, office. Ja, det er vel det.

EDIT: Phax. Aceren er fin, fint design. Men er usikker på om kanskje ikke Asus har et bedre tastatur. Det ble jo oppgradert på 1000HE fra 1000H. Siden dette ikke bare blir en ekstra PC, er nok ting som tastatur litt viktig.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Darket: Jepp, litt det jeg forventer meg også. Kunne godt tenkt meg å tatt med meg min stasjonær og 24" skjerm over there, men tror jeg får klare meg med en slappere bærbar :p

Blåbær: Har tenkt på det også, men har ikke klart å finne så store prisforskjeller. Hva kan jeg forvente at en 1000HE vil kuste i USA? Klart, er det snakk om mye penger så venter jeg.

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Bestilte meg en Acer Aspire One D751 i går, så får se hvordan den er. Tenkte meg at 10" vil bli litt i minste laget, så da bør denne med 11,6" være grei. Synd den kommer med litt svak prosessor, men i følge de som eier en slik er den ikke veldig mye svakere enn de andre netbookene. Blir jeg skuffet blir det å sende den tilbake, og evt. kjøpe en Lenevo S12 senere ;)

Kanskje dumt å kjøpe i Norge. Men det er ikke så veldig store summer å spare, også får jeg en med norskt tastatur. Skal bo i USA et år, så skal nok klare å få spart inn de pengene på andre ting :)

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser den. Men jeg synes det er en fordel å ha muligheten til å teste ut maskinen litt før jeg reiser. Er jo enda ikke sikker på om jeg vil ha akkurat den maskinen i det hele tatt, og hvilket OS jeg skal ha på den.

Noen som har noen tanker om denne Acer'n? Høyere oppløsning og fullsize tastatur virker jo allright. Og med 6-cells batteri bør det være god batteritid på den. Skeptisk til prosessor, men får nå bare se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...