eab Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Kanskje et skudd i blinde, men noen her som har noe vettugt å tipse om for denne operasjonen? Ble litt ivrig i kveld og synkringen til 3.giret fikk seg en real kakk... Har lest artikkelen i bilsport og sporet opp noen bilder på nett, men det er alltid kjekt å gjøre hjemmeleksa si før man begynner. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Voldsom blest rundt dette tekniske spørsmålet ser jeg. Vi følger opp med et nytt spørsmål: Hvordan får man av synkromeshnavet (brukte jeg riktig ord nå?), fra akslingen? Tør ikke prøve mer med avdrager, for den må isåfall plasseres rundt drevet til tredjegir, og det liker ikke tennene. Det har jeg allerede prøvd, noe som resulterte i en aldri så liten skade. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hvordan får man av synkromeshnavet (brukte jeg riktig ord nå?), fra akslingen? Tør ikke prøve mer med avdrager, for den må isåfall plasseres rundt drevet til tredjegir, og det liker ikke tennene. Det har jeg allerede prøvd, noe som resulterte i en aldri så liten skade. Vanlig to eller tre-armet avdrager? Henger ikke helt med på hvor og hvordan du brukte denne, men satte du klørne på denne helt under girdrevet? Regner med det er tredjegiret som sitter rett under navet, og den synkroringen som vises du skal fikse? Godt mulig, for ikke å si veldig sannsynlig, at det er en låsering mellom synkronavet og drevet, slik at du må fjerne navet og ringen først. Å få avdragerklørne inn mellom nav og synkroniseringsring ser ikke helt lett ut, nei... Mulig du trenger en slik avdragerplate (den fra Biltema blir nok for liten, men det var prinsippet jeg ville vise..) Eventuelt ta akslingen helt ut, sette den i ei presse og improvisere litt med passe tynne metallplater med eller uten halvmåneformede utsparinger som mothold for navet, og presse ut akslingen. Ingen borede/gjengede hull i navet som kan brukes med en slik avtrekker? Evt. en tilsvarende med tre "armer". En trearmet avdrager med passe brede klør burde kunne settes på der hvor låsekulene og fjærene i synkronavet sitter, altså i den åpningen mellom tennene som er rett fram på bildet, eller er det akkurat der du har prøvd?? Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 I kampens hete overså jeg det faktum at det "mangler" ei tann på hver side av drevet som sitter under synkringen. Du ser det til venstre på det bildet der. Er jo liksom der man skal plassere avdrageren Egentlig er det litt misvisende å si "sveise synkring", for det er stoppringen under tredjegiret man skal sveise. Her er noen bilder som forklarer litt: Her har jeg dratt av navet og fjernet et nålelager som er mellom drevet til tredjegir og akslingen. Ser stoppringen og at det mangler tenner under den: Her er bilde av den "vanlige" feilen på disse girkassene. Man er for ivrig og bomgirer opp til tredjegir. Stoppringen får seg en skikkelig kavring og drevet som holder denne på plass (man ser den skal hvile mot tennene) knekker av: Det er altså ringen der man skal sveise. Uheldigvis for meg oppdaget jeg at det fortsatt var igjen noen tenner på drevet og at feilen i hovedsak skyldes synkringen til tredegir som har sprukket: Dårlige nyheter for meg, for ingen selger løse synkringer. Da blir det å finne enda en ødelagt girkasse og plukke fra den. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei. Jeg jobber med sveising sertifisering. Det er umulig å sveise slike tannhjulsdeler og akslinger. Grunnen er at legering ikke er laget for å sveises. Dersom legeringen hadde vært sveisbar, så kreves delene varmebehandling. Varmebehandligen gjør at delene må maskineres og slipes på nytt pga oksidbelegg. Dessuten blir delene skeiv som følge av sveisingen. Har du maskiner, så er det fullt mulig å lage en sånn ring. Ev. ta avstøping av den gamle og støp en ny. Når det gjelder avdraging av krympeforbindelser, så må du benytte varme. Du tar gode bilder med ditt KONICA MINOLTA CAMERA G400 kamera. Bli maskiningeniør! Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Som jeg skrev er det litt misvisende å si at man sveiser synkringen. Det er stoppringen under drevet til tredjegir som skal sveises fast (den som jeg holder påplass på det første bildet) . Denne ringen hindrer synkroniseringa som sitter fast i drevet å falle for langt ned. Når det skjer vil man ikke "få tak" i tredjegir, eller den vil skrape på tur inn og hoppe ut av gir. Slik vil det da bli: På jobb (ntnu) er det helt sikkert en avdeling som har utstyr til å lage en ny synkring til meg, får vi håpe Hvis ikke kan jeg plukke synkring fra en annen m90 kasse eller fra en fwd-kasse fra volvo 850. De har tilnærmet samme innmat. Synkringen til både tredje og fjerdegir er prikk like utseendemessig, men har forskjellig nummer påtrykt. Lurer på hva som egentlig er forskjellen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Dårlige nyheter for meg, for ingen selger løse synkringer. Selger ikke Volvo reservedeler til girkassene sine? Eller fås ringen bare sammen med tredjegir-drevet til en latterlig høy pris?? At slike deler ikke finnes uoriginalt er jo så sin sak, men originaldeler må da kunne skaffes... Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Verken volvo eller getrag leverer deler. Det var vel mer økonomisk for volvo å bare bytte kassene istedet for å reparere. De senere årsmodellene av 940 med denne kassa fikk doble synkroer på første, andre og tredje gir, samt forsterket stoppring. Svenskene har prøvd i flere år å få tak i reservedeler til m90 uten å lykkes. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2009 Jeg klarte tilslutt å få tak i en løs synkring fra en hjelpsom svenske. Tok ut all innmaten fra girkassehuset og sveisa fast stoppringen. Må være 2stk når alt skal nedi huset igjen, da man må sette nedi de to hjelpeakslene og skiftegaflene/mekanismen samtidig. Bortsett fra litt småknoting gikk det over all forventning og girkassa fungerer slik den skal, uten ulyder og andre ulumskheter. Tok dessverre ingen bilder av sveising/sammensetting, men det er langt fra så ille som man tror å rote nedi girkasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå