Gå til innhold

Klage på formelle feil ved eksamensavikling


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde eksamen i religion idag. Desverre gikk ikke dette helt som planlagt. Nå skal jeg først skrive hva som skjedde, så vill jeg dere skal vurdere om dette er et grunnlag for å klage og få en ny vurdering.

 

Jeg reiste ut til skolen som det skulle avholdes eksamen ved.

Når jeg kom inn i oppholdsromme der vi ventet. Var der to dører. Den ene var for de som skulle ha eksamen i religion. Å den andre døra var for de som skulle ha eksamen i norsk som andrespråk.

 

Forberedelsesrommene var selvfølgelig andre plasser. Uansett, jeg satt her. Så kommer eksaminator og sensor som skulle i religion.

Vi var bare tre stykker som hadde møtt. Å han ene gikk allerede nå inn til forberedelse.

 

Etterpå kom eksaminator og sensor for norsk andrespråk. Dette skulle jeg somsakt ikke ha. Alikevell viste det seg at sensor her, var en faglærer som jeg har på skolen. Han lurte på hva jeg gjorde her?

Jeg presiserte at jeg skulle ha privatisteksamen i religion.

For jeg ønsket å bli ferdig med faget, selv om jeg bare var VG2 elev. Han forsto ikke poenget med dette og forsto heller ikke hvorfor jeg ikke ville ha en standpunkt karakter. Men det var opp til meg.

 

Tiden gikk og jeg var tredje og siste mann. Når jeg var inne til forberedelse, så hadde eksaminator og sensor i begge disse fagene pause. Sensor i norsk som andrespråk (min faglærer) begynte da å lekke ut informasjon om meg til sensor og eksaminator som jeg skulle ha i religion. Hva han konkret sa vet jeg ikke, men ut ifra informasjon jeg fikk i etterkant. Så var dette snakk om navn, fag og hvorfor jeg tok denne eksamen. Han forvekslet mye informasjon om meg, noe som ikke var særlig behagelig.

 

Forberedelsen var over og eksaminator kom å hentet meg. Det var da jeg fant ut det som jeg skrev ovenfor her. Nå visste eksaminator alt om meg. Hvilken skole jeg gikk på og hvorfor jeg tok denne eksamen. Nemlig for å slippe et fag neste år. Mens vi gikk bort til rommet der sensor var, så sa han at jeg kunne bare ta dette faget på skolen, om resultatet skulle bli veldig dårlig.

 

Da var vi inne. Å jeg skulle besvare oppgaven som jeg fikk i forberedelsesdelen.

Oppgaven var som følger: Hvilken betydning har jesus liv og jesus gjerninger for det kristne menneskesynet?

 

Jeg følte selv at jeg besvarte oppgaven meget tilfredstillende.

I tilegg fikk jeg en oppgave på sparke der inne.

Som var følgende: Forklar humanisme og ulike humanistiske tiltak. Noe i den duren.

 

Jeg fortalte om humanismen. Troen på menneske som et selvstendig indivis osv.

Eksaminator spillte også meget fornøyd.

 

Etter eksamen viste det seg at de hadde konkludert med en MEGET svak 2 :(? Hva i helvete?

Han mente at jeg var for liten til å klare eksamen i dette faget og derfor ble det denne karakteren. I tilegg var det jeg drøftet av eksempler, dårlig. Så etter eksaminator sa karaktere, fikk jeg høre. Ja men du kan jo ta faget neste år. Da går det helt sikkert mye bedre.

Å da får du standpunkt karakter.

 

Jeg føler det er noe galt her. Jeg føler også at informasjonen som ble gitt av min faglærer til eksaminator og sensor, gjorde at jeg fikk et dårlig eksamensresultat.

 

Er dette et grunnlag for å klage? Hvordan skal jeg eventuelt gjøre det?

Jeg trenger hjelp! Jeg har aldri fått en toer som privatist før. Dette er jo helt sykt.

 

Har eksaminator og sensor rett på denne informasjonen de fekk? Dere er vel enige i at det kan få et dårlig utfall for eksamen?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres merkelig ut, sikker på at du ikke har veldig storveis tro på det du selv sa, til tross for at det kanskje ikke hadde noen rot i virkeligheten? Mange ganger jeg har følt at jeg virkelig har scoret gull, men in real life var det skivebom så det ljomet. Selvfølgelig skal man ikke gi karakter etter personlige preferanser, men kanskje du har misforstått hva læreren sa? Kanskje han mente at du ikke har hatt nok erfaring til å kunne prate om faget, at du ikke har nok substans i det du framførte?

 

At de spiller fornøyd har da ingen relevans, de skal ikke vise noen form for hint til deg under eksamen.

Lenke til kommentar

Alikevell liker jeg ikke at eksaminator og sensor vet informasjon om meg på forhånd.

Dette skal jeg klage på. En toer er ikke noe alikevell. Skulle jeg droppet ut av faget neste år, måtte jeg minst hatt fire. Gjerne også fem.

 

En annen ting. Han som var sensor (min faglærer) i norsk som andre språk. Han fortalte meg at han skulle også være sensor i vanlig norsk for studiespesialisering. Jeg skal også ha eksamen i det faget, neste torsdag.

 

Tenk om jeg treffer min egen faglærer som sensor da? Er dette korrekt i følge reglene?

Jeg har også sendt inn leseliste i dette faget. Så han burde kjent til meg for lenge siden da eventuelt, men han kan jo være så frekk å ikke si noe?

 

Jeg kommer til å føle meg veldig utilpasset om han skal være min sensor. Som kjenner meg altfor godt. Hva synes dere jeg skal gjøre med dette?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Jeg hadde klaget, siden du egentlig ikke har noe å tape. Hvis de ender med å stryke deg, så tar du bare faget neste år, men det kan jo også gå bedre.

 

Jeg vet ikke prosedyrene for muntlig eksamen, med gjentakning osv, men jeg ville satset på det. Helt klart noe feil som er blitt gjort.

 

Trodde ikke faglærer kunne være sensor? Dette hvis du tar eksamen i regi av skolen du går på, ergo tar det i det vanlige løpet. Hvis det er privatisteksamen har ikke dette noe å si, da du ikke har en lærer i faget.

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar

Situasjonen i førstepost er jeg usikker på, men du kan ikke få egen faglærer som sensor.

Når jeg tenker meg om, så tror jeg ikke det er noe problem at sensor vet litt om deg allerede. Når jeg har tatt privatisteksamen (og andre eksamener) har jeg hatt faglærere på skolen, som jeg ikke har hatt i noen fag. De har jo visst hvem jeg var osv., så jeg tror ikke det er noe veldig galt i at læreren din prater om deg med sensor.

Lenke til kommentar
Jeg hadde klaget, siden du egentlig ikke har noe å tape. Hvis de ender med å stryke deg, så tar du bare faget neste år, men det kan jo også gå bedre.

 

Jeg vet ikke prosedyrene for muntlig eksamen, med gjentakning osv, men jeg ville satset på det. Helt klart noe feil som er blitt gjort.

 

Trodde ikke faglærer kunne være sensor? Dette hvis du tar eksamen i regi av skolen du går på, ergo tar det i det vanlige løpet. Hvis det er privatisteksamen har ikke dette noe å si, da du ikke har en lærer i faget.

 

Klagen kan få to utfall. Jeg får medhold i klagen og da har jeg rett til ny eksamen. (Uten kostnader). Å den andre karakterenj blir annulert.

 

Eller om jeg ikke får medhold, så blir karakteren stående.

 

Når jeg sier at han var min faglærer. Så er han min faglærer i sosiologi og sosialantrpologi. Han er ikke min faglærer i norsk. Alikevell kjenner han meg.

Lenke til kommentar

Jada. Å da strøyk jeg i norsk muntlig. Ikke at det var av stor vesentlig betydning. For jeg har jo fire i standpunkt av skolen. Å skal gå i VG3 slik som alle andre neste år.

 

Feilen er bare hvordan eksaminator oppførte seg. Det var samme eksaminator her som i religion og etikk.

 

Derfor visste han hvem jeg var, hvilken skole jeg i utangspunktet gikk på osv.

Forberedelsesdelen var egentlig ganske grei. Jeg skulle analysere et dikt.

Før presentasjonen, sa han: ja her er du igjen. Er du sur eller noe? Sur, jeg nei. Hissig på eksamen?, du skal nemlig vite at dette faget ikke er noen spøk. Så gikk vi inn til sensor.

10 minutt av eksamenstiden gikk til presentasjonen av analysen.

 

Deretter ble jeg spørt i språkhisorie. Fra 1800 tallet til 1880. Her var jeg nesten helt blank. Jeg hadde også lakt opp til 10 minutters presentasjon av særemne mitt. Som der sto på fylket sin leseliste. Men dette var visst lite aktuelt. De skulle nemlig kun spør om særemne, dersom de var usikkre på noe? Javel? HVA er vits med å forberede særemne da?

 

Så komm vi til slutten. Da sa de, så la oss få høre litt av særemne ditt da. Da snakket jeg i 20 sekunder og begynte med analysen om bok til film. Da stoppet eksaminator meg bare og sa jeg var ferdig og kunne gå.

 

Etter noe venting, så fikk jeg vite at jeg fikk karakteren 1. Er det jeg som er helt idiot og får 1? Eller har dette en samenheng med det som skjedde i religionen?

 

Jeg blir bare utslitt av dette tullet og denne uprofesjonaliteten.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Er det jeg som er helt idiot og får 1? Eller har dette en samenheng med det som skjedde i religionen?

Jeg hadde også gitt deg stryk hvis det var slik din eksamen gikk, hva forventer du når du ikke viser sensor at du kan snakke om det du får beskjed om å snakke om?

Lenke til kommentar

Javel? jeg prøver bare å knytte eksamenssituasjoen opp imot ting her. Som i forhold til hva eksaminator visste om mine hensikter.

 

Hun ene som var inne, som også var kandidat. Begynte å gråte når de spørte om språkhistorie og sa absolutt ingenting. Hun strøk ikke?

 

Kansje jeg å skulle gråt når jeg ikke klarer å svare, det bløtgjør tydeligvis sensor. Selv klarer jeg ikke dette fordi jeg føler ikke et behov for det. I tilegg så har jeg vert oppe i så mange fag nå, at jeg er vant med dette opplegge.

Lenke til kommentar
Hun ene som var inne, som også var kandidat. Begynte å gråte når de spørte om språkhistorie og sa absolutt ingenting. Hun strøk ikke?

Du var i rommet og vet dette ja?

 

Poenget er uansett at du visste absolutt ikke noe om det be spurte deg om og da får du enkelt og greit stryk. Norsk er ikke et enkelt muntlig fag, det er så sjukt mye stoff.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Hun ene som var inne, som også var kandidat. Begynte å gråte når de spørte om språkhistorie og sa absolutt ingenting. Hun strøk ikke?

 

Hun kan da ha svart bra på andre ting selv om hun ikke fikk til det med språkhistorie.

Jeg har selv opplevd å få blackout og angstanfall under muntlig tentamen, men jeg fikk likevel en femmer på grunn av at jeg svarte perfekt på alt annet.

 

 

Det er helt vanlig at sensor og eksaminator vet litt forskjellig om kandidaten når det gjelder muntlige eksamener. I fag som er fulgt på vanlig måte (ikke privatist) er det jo faglærer som er eksaminator, og h*n vet jo litt av hvert om kandidaten. Det er faktisk nyttig fordi en som vanligvis ligger på treer slipper å bli stilt totalt i et hjørne med veldig vanskelige spørsmål.

Lenke til kommentar

Alikevell er det vel litt flaut at jeg får 1? Når jeg har firer i utgangspunktet. Å hva med særemne? Hva det rett av den å blåse det av banen? Eller har jeg krav på å kunne bruke 7-10 minutter på å presentere dette.

Lenke til kommentar

Ja, du har fire i standpunkt - men det får man vel kun ved å være aktiv i timen, uten at man faktisk har den nødvendige forståelsen?

 

Det virker som om du har trodd det skulle være lett, og at når det viser seg feil er bitter. Du burde da ha kunnet svare på spørsmålet om språkutvikling, med mindre du kun har skumlest bøkene?

Lenke til kommentar
Alikevell er det vel litt flaut at jeg får 1? Når jeg har firer i utgangspunktet.

4 i andreåret ditt, det har uansett ikke noe å si hva man har i utgangspunktet, det er hva man klarer å få ut på eksamen som bestemmer karakteren.

 

Å hva med særemne? Hva det rett av den å blåse det av banen? Eller har jeg krav på å kunne bruke 7-10 minutter på å presentere dette.

Vet ikke hvordan det er i den nye lærerplanen, men de har nok rett hvis de sier at særemne brukes til å vippe karakteren. Det høres rimelig logisk ut siden alle kan holde et godt foredrag om særemnet sitt siden man har jobbet med det så lenge.

Lenke til kommentar

Enig der.

 

Hvorfor i huleste gidder du å melde deg opp til en privatisteksamen når du er så "dårlig"? Å få 4 i norsk standpunkt er svært enkelt, så det har overhode ingen betydning. Når de stoppet deg etter 20 sekunder (eller hva det var) på særemne, var det vel fordi det bare var dårlig, og dermed var karakteren bestemt. Poenget med at du skulle legge frem særemne var om de var usikre på karakteren. I dette tilfellet var de vel det, og når du startet forstod de at det var dårlig, og avbrøt deg.

Jeg blir bare utslitt av dette tullet og denne uprofesjonaliteten.

 

I dette tilfellet er det du som er uprofesjonell som stiller så svakt til en eksamen du selv har valgt å ta. Dessuten hadde det vel spilt svært liten rolle om du fikk stryk eller 2?

 

Ser virkelig ikke poenget i å ta alle disse privatisteksamenene når du er så langt fra å prestere det du kan gjøre i std. pkt. karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...