Gå til innhold

Ny med fotografering, hvordan jobbe med bilder(etterarbeid)

Anbefalte innlegg

Jeg er nybegynner med dette med foto og fotoredigering men har et Nikon D40 kamera som jeg har tatt med på ferie og sikkert tatt tusenvis av bilder. Lurer derfor på hvordan man bør gå igjennom bildene å jobbe med dem. Ser for meg at jeg har kanskje et 10 tals bilder jeg vil prøve å få "skrevet ut" trykt på lerret for å henge opp på veggen.

Jeg har tatt samtlige bilder i RAW format, og lurer på hvordan dere ville gått frem(og hvilke progmrammer dere vil brukt til å gjøre hva) for å arbeide med filene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs jo hvilke programmer du har tilgjengelig det...det har vært en del andre tråder rundt dette. Jeg starter i hvert fall i Programvaren som følger med kamera. Jeg laster inn bilder etter hvert, og passer på at det ikke blir så altfor mange i slengen. Alle er i RAW, blar gjennom i et visnings slide show i Zoombrowser og merker av de som umiddelbart skal bort, dette gjør jeg i et par omganger, så jeg får bort unødvendig "arbeid". Så tar jeg første-redigeringen i DPP (DigitalPhotoProfessional), (hvitbalanse, kontrast, fargejustering, litt skjerping) justerer litt her og bruker samme "oppskriften" på flere bilder som er tatt under samme forhold...konverterer til best mulig oppløsning jpg. Så åpnes alle bildene etter hvert i PhotoShop , justerer litt i Curves, lys, kontrast, og unsharp mask, retter opp eventuelle skjevheter og cropper om nødvendig, lagrer en ny jpg under annet navn og høyest mulig oppløsning...

RandiA

Lenke til kommentar

Takk for svar RandiA, som jeg skjønner det er Zoombrowser et program som følger med Canon-kamera? Eller finnes det noen tilsvarende program(eller bedre program) for å se igjennom bildene(som ikke bruker lang tid for å åpne hver enkel fil) for Nikon-kamera?

Sletter du disse bildene du ikke tar med videre eller beholder du dem?