Gå til innhold

Mini-anmeldelse av Album

Badering

Anbefalte innlegg

Vi har en fabelaktig produktiv og ikke minst aktiv tråd i filmdelen hvor brukerne anmelder den siste filmen man har sett. Så hvorfor ikke ha en tilsvarende del her på musikkdelen? Så hvorfor ikke prøve noe slikt som dette, hvor brukerne anmelder da album man kanskje har hørt en del på i det siste, eller den siste plata man akkurat har kjøpt.

Vet ikke om man skal sette opp en masse regler, men forskjellige oppsett kan man vel finne til selv. Beste låt på album for eksempel. Vi kan jo også skrive om EP-er og slikt også, sålenge det er musikk så er det vel greit! Man skal kanskje ikke kreve så mye, det er vanskelig å skrive om musikk, men en slik aktiv tråd som dette er en ganske vital del jeg rett og slett savner her.

Så, la oss fyre løs og hamre ned tastaturet med pretensiøse sammenligninger og originale tolkninger. Eller bare si at det og det albumet er bra.

Finnes det en slik tråd fra før? Jeg fant ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, jeg spurte om å opprette denne tråden for en stund siden. Da fant jeg flere døde tråder med samme navn. Men jeg foreslår at vi prøver å holde denne tråden i live! :)

Spocks Beard - The Light (1995)

1725_large.jpg

Spocks Beard er helt nytt for meg, så jeg begynte med debutskiva fra 1995. Førsteinnstrykket er en god musikalsk dybde og virtousitet på instrumentene. Albumet består av fire lange komposisjoner, den lengste er "The Water" på 22 minutter. Dette er progressiv rock med masse eksperimentelle låtstrukturer. Låtene virker litt vanskelige, og krever nok et par gjennomkjøringer til, men dette er definitivt tiltrekkende og interessant. Masse gode melodier og herlige instrumental-øyeblikk innimellom. "The Water" stikker seg frem som albumets høydepunkt (en virkelig god låt), mens "On The Edge" falt ikke i smak. De to andre låtene er jevnt over gode, med flere memorable øyeblikker. Jeg er mest usikker på vokalen, som høres litt streit ut. Finpolert og solid debutalbum dette her.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Kanskje understreke at det er det siste (også i overskriften) albumet man har hørt på. Lignende tråder har ofte vært preget av at brukere poster sitt favorittalbum også kommer de aldri tilbake. Jeg kommer forøvrig tilbake med et par anmeldelser i morgen sannsynligvis.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Evening Chill / Montréal of the Mind - LE CORBEAU (2009) - B+

70de03b1-921f-4204-99cc-23440edd4329.jpg

En plate med en veldig spennende estetikk. Mumlende vokal overlappet av et iblandt småbråkete, men alikevel pent shoegaze-inspirert gitarpsykedelia, eller rolig akustisk fingerspill med et visst særpreg og aura. Drømmende og ytterst suksessful plate fra Serena Manesh-gitaristen Øystein Sandsdalen, som balanserer fint mellom å skape et eget unikt utrykk og det med å se motiver og inspirasjon fra diverse band, gjerne hentet fra øya til venstre for oss eller jazzens noirverden. Dette er rett og slett meget pent og dystert, og definitivt en av de mest lovende albumene så langt i 2009.

Albumet på Spotify

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...