JonV Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 hei alle sammen. Jeg bor på Romsås i Oslo, her driver de og bygger ut kabeltv Telefoni Og Internett/Intranett. dette skal bli et Switchet Netverk hvor vi kan surfe lokalt på maskiner til venner O.L på en hastighet 10Mbit. ut i den store verden er det Mindre alternativer som går igjen Typisk andre leverandører, jeg har da bestilt 620/256 for 395,- pr Mnd.(Smartcall) Det jeg lurer på er mitt Hjemmekontor. Pr idag ringer jeg opp med 56K modem, og logger meg på terminalserver på jobb. hva må til for at jeg skal komme meg online mot jobben Nå når nettet står ferdig. Hjelp. Hva trenger jeg Router/Switch noen gode råd. linjene åpner 17 Februar _________________ Asus A7V133 VIAKT133A, ATA/100, RAID. geforce2 mx400. Core 240@ minne 200 T-bird 1300@1480Mhz Rock steady @43 grader. 768Mb pc133ram Original. soundblaster live player 5,1. studio DV200 4*40Gig WD7200 I Raid 0 Video redigering. [ Denne Melding var redigert av: win_xp på 2002-01-22 19:19 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Det kommer an på om du liker å mekke og konfigurere stuff. Skal du ha deg router så må du config. den og mekke en masse "dirt" før du kan sette den opp. Men med Switch så er det bare plug&Play (plug&pray), du trenger bare å stikke kontakten i switchen og vips :smile: Det angående jobben om pålogging og det derre der...er det ingen der du arbeider som kan sette opp en VPN eller.no?? Du vil i allefall få linje til det :smile: Lenke til kommentar
JonV Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Takk for hjelpen så langt da :smile: Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 VPN er rådyrt... Raskeste du kan ha er nok dobbel ISDN. Sorry. :sad: Skulle gjerne hatt tilgang via VPN selv... Lenke til kommentar
robelund Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Til Jalla Vet du hva vpn er? Virtual private network er en teneste fra en server der du logger deg på netverket over internett. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Eneste som koster er arbeidet og lisens til vpn prog Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-22 19:14, win_xp skrev:Det jeg lurer på er mitt Hjemmekontor. Pr idag ringer jeg opp med 56K modem, og logger meg på terminalserver på jobb.hva må til for at jeg skal komme meg online mot jobben Nå når nettet står ferdig.Hjelp.Hva trenger jeg Router/Switch noen gode råd. linjene åpner 17 Februar Det skulle ikke by på problemer å få en løsning over ADSL å fungere mot jobben. For å være helt ærlig har jeg ikke prøvd VPN uten oppringt lingje. Det du får av ADSL leverandøren er sikkert et modenm og muligens et nettverkskort. Om du har tenkt å dele ADSL forbindelsen med flere må du enten benytte ICS i windwos98se/w2k eller XP. Proff versjonen av XP og server versjonen av NT4 eller NT5(w2k) har innebyget routing og NAT i tillegg til ICS. ICS er det enkleste, men ikke det beste. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 23. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2002 Det er ikke ADSL........ Lenke til kommentar
arcade Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Hei! Om du ønsker å koble til mot jobben på din nye linje, så må jobben ha en offentlig tilgjengelig maskin på internett (offisiell IP), typisk en brannmur eller en server. Denne må så ha VPN funksjonalitet, slik at du kan koble opp mot den via internett. Dette betinger selvfølgelig at jobben har fast tilknytning mot internett. Det som skjer med VPN er at det skapes en kryptert tunnel via internett hvor all kommunikasjonen foregår. Når tunnellen er opprettet kan du f.eks. kjøre terminalserver, PCanywhere eller liknende. Om dette ikke er mulig, vil jeg av sikkerhetsmessige grunner anbefale at du bruker den gamle telefonlinjen for oppkobling mot jobb. Om dere ikke har brannmur, så har Symantec akkurat kommet med noen nye bokser (server appliances) som er både effektive og billige, og de har innebygget VPN for et visst antall brukere. Både NT og W2K har innebygget VPN server som er ganske enkel å sette opp. Jeg kjører selv VPN mot jobb på min 2048/640 ADSL fra NGT, og dette fungerer svært bra. Arcade Lenke til kommentar
b-real Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 07:40, Jalla skrev:VPN er rådyrt...Raskeste du kan ha er nok dobbel ISDN.Sorry. :sad:Skulle gjerne hatt tilgang via VPN selv... Trur du bør finne ut hva VPN er før du svarer folk...ARgh...hater useriøse folk :- Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Ok... Bæsja kanskje ltt på leggen, men det jeg mente er at en sikkerhetsmessig må styre litt for å få en tilfredstillende VPN - løsning. En hardkoda ISDN ruter er standard for de fleste bedrifter i dag. Med forbehold om feil, mener jeg at VPN over bredbånd vil kreve en ruter(el.no) i hver ende av oppkoblinga som snakker sammen. Det er sikkerhetsaspektet jeg er litt tvilende til... Lenke til kommentar
Razul Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Quote: On 2002-01-23 08:56, arcade skrev:Hei!Om du ønsker å koble til mot jobben på din nye linje, så må jobben ha en offentlig tilgjengelig maskin på internett (offisiell IP), typisk en brannmur eller en server.Denne må så ha VPN funksjonalitet, slik at du kan koble opp mot den via internett.Dette betinger selvfølgelig at jobben har fast tilknytning mot internett.Det som skjer med VPN er at det skapes en kryptert tunnel via internett hvor all kommunikasjonen foregår. Når tunnellen er opprettet kan du f.eks. kjøre terminalserver, PCanywhere eller liknende.Om dette ikke er mulig, vil jeg av sikkerhetsmessige grunner anbefale at du bruker den gamle telefonlinjen for oppkobling mot jobb.Om dere ikke har brannmur, så har Symantec akkurat kommet med noen nye bokser (server appliances) som er både effektive og billige, og de har innebygget VPN for et visst antall brukere.Både NT og W2K har innebygget VPN server som er ganske enkel å sette opp.Jeg kjører selv VPN mot jobb på min 2048/640 ADSL fra NGT, og dette fungerer svært bra.Arcade Meget bra forklart Arcade. Endelig en som har litt peil på det han snakker om. Ville bare si at dersom du bare skal flytte filer, kan du svært enkelt gjøre dette med FTP. Dette er helt klart den enkleste og billigste løsningen dersom du ikke har behov for tilgang til skrivere og andre ressurser på jobben. Bare sett opp en FTP-konto på serveren på jobben, og så er det bare å laste ned filene hjemme når du skal endre på dem, og deretter laste dem tilbake på serveren etterpå, slik at du kan nå filene på jobben. [ Denne Melding var redigert av: Razul på 2002-01-23 16:01 ] Lenke til kommentar
JonV Skrevet 28. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2002 Ville bare si at dersom du bare skal flytte filer, kan du svært enkelt gjøre dette med FTP. Dette er helt klart den enkleste og billigste løsningen dersom du ikke har behov for tilgang til skrivere og andre ressurser på jobben. Bare sett opp en FTP-konto på serveren på jobben, og så er det bare å laste ned filene hjemme når du skal endre på dem, og deretter laste dem tilbake på serveren etterpå, slik at du kan nå filene på jobben. [ Denne Melding var redigert av: Razul på 2002-01-23 16:01 ] Nå får jeg ikke lastet ned noe fra jobben da jeg sitter og jobber på terminalserver. på jobben så har jeg heller ingen pc,kun 1 skjerm og tynn client.(Compac TC1010) så på jobben er det luxsus med harddisker på arbeidsbenken :smile: jeg får heller ikke lastet ned noe fra jobb da jeg bare har en Virtuel Desktop. Har pratet med Webmaster på jobben som allerede har skjekket da jeg ikke er den første som spør om dette. de jobber med å få inn tilbud fra div leverandører :smile: men en så lenge skal jeg jeg jobbe hjemme så blir det med mitt trofaste 56K modem. VPN er på vei til jobb:-) Ps takk for all hjelp så langt :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå