Fragment Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei Jeg har den herlige oppgaven å feilsøke pc'er på den skolen jeg jobber på, og i det siste har jeg vært borti noen pc'er som jeg mistenker å ha diskfeil. Jeg tenker å boote linux fra en minnepinne og sjekke disken herfra, men jeg er usikker på hvilken linux jeg bør bruke. (Mint funnka dårlig ) Noen tips, og gjerne en distro jeg kan bruke den..."autoinstalleren" hw.no hadde en guide om for litt siden... Takker for alle svar =) -S Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Ville forsøkt Slax, bare å pakke den ut på minnepennen og dobbeltklikke på en bat-fil for å gjøre den bootbar. Tror du må laste ned et program for å pakke ut tar-filer i Windows. Edit: Missforstod litt, vet ikke om noen distro som har verktøy for å kontrollere disken for feil. Endret 29. mai 2009 av -TuX- Lenke til kommentar
Svenni212000 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Ikke svar på ditt spørsmål, jeg beklager det. Men er ikke dette programmet litt bedre om du skal kjøre diagnose på PCer? http://www.ultimatebootcd.com/ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Å bruke linux for å sjekke NTFS-disker er som å bruke et vaffeljern til å steke biff i - altså ikke "the right tool for the job". NTFS-støtten under linux er fortsatt litt mangelfull, selv om det funker fint med lesing/skriving nå, finnes det ikke noe skikkelig "chkdsk"-program. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Å bruke linux for å sjekke NTFS-disker er som å bruke et vaffeljern til å steke biff i - altså ikke "the right tool for the job". NTFS-støtten under linux er fortsatt litt mangelfull, selv om det funker fint med lesing/skriving nå, finnes det ikke noe skikkelig "chkdsk"-program. Det jeg lurte på! Takker for dette svaret, så skal jeg sjekke UBcd nå =) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Å bruke linux for å sjekke NTFS-disker er som å bruke et vaffeljern til å steke biff i - altså ikke "the right tool for the job". NTFS-støtten under linux er fortsatt litt mangelfull, selv om det funker fint med lesing/skriving nå, finnes det ikke noe skikkelig "chkdsk"-program. Sjekke er den ikke nok så bra til, men jeg har mange ganger brukt Linux til å hente ut data fra NTFS-partisjoner med filsystemfeil eller diskfeil. Her har faktisk Linux vært imponerende overlegent Windows på Windows' eget territorie. Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 For å hente ut data fra tvilsomme harddisker er Linux konge. For disksjekk ville jeg prøvd Hirens Boot cd, inneholder en del flere produsent spesifikke programmer for sjekking av harddisker enn UB Boot disken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå