MrBBs Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Holder på å sette opp en server med Ubuntu Server Edittion. Lurer på kas program som trengst får eg kan ha lokal nettlaging + nettlagring av mindre filer osv. Har ikkje helt kontrollen over linux enda, men satser på att ting kommer seg Vil helst ha slik att ein må logge seg inn da ein skal hente / lagre filer. Køyrer remote desktop atm.. så vil egentlig ha serveren ut av verden (usynelig) men tilhjengelig via nettverk. Håper på mangen innspill Mvh. Oddbjørn Endret 3. juni 2009 av MrBBs Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:(...tu_server_howto Webmin kan være kjekt å installere så har du kontroll over alle tjenester i ett nettleservindu Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 bruker putty til reote controll, enkelt å greit prog mener eg. Vel, vil den guiden funke, det er jo får os med desktop, eg har terminal basert, og skal ikkje ha desktop heller Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) bruker putty til reote controll, enkelt å greit prog mener eg.Vel, vil den guiden funke, det er jo får os med desktop, eg har terminal basert, og skal ikkje ha desktop heller Brukte noe av den guiden via Putty selv. Ellers så er det bare å google.. Fantastisk mange howtos på nettet Endret 29. mai 2009 av Xander^ Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 jauda, er en flittig bruker av google men vil egentlig vite kva programmene heter, er jo mangen forskjellige, noken som er sikrere enn andre osv, spesielt vist eg skal ha kunne hente ting når eg er i japan for eksempel (bare eit døme xD ) Kas alternativer har eg? kva er sikkert nok? osv.. Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 ftp-server + dyndns.org er jo en mulighet? Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 fpt er jo over nett, det eg har høyrt er att dette ikkje er den mest sikkre løsningen, ssh (er det rett) skal vist vere betre sikkerhets messig. Men korleis ein deler mapper slik att eg får tilgang osv er eg veldig usikker på. den linken du hadde, er det ikkje kjøp av eit helt vanlig domene? i så fall så har eg det Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Alt er vel relativt.. jeg bruker TLS/SSL på min ftp-server. Lekte meg litt med SSH og åpnet tilhørende porter i routeren.. Noen øyeblikk senere kjørte jeg denne kommandoen i putty : nano /var/log/auth.log og observerte en eller annen prøvde å logge seg inn med forskjellige brukernavn og passord med bare sekunders mellomrom. Sporet opp ip og fant ut at det kom fra korea omheng Uansett.. er i startgropa selv og har funnet ut at det enkleste er å lete etter howtos, fullføre de og alltid ha en kanne kaffe klar Og skulle du møte veggen med linux så har diskusjon.no brukere som mer enn gjerne hjelper til, det har jeg erfart flere ganger Lykke til Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Alt er vel relativt.. jeg bruker TLS/SSL på min ftp-server.Lekte meg litt med SSH og åpnet tilhørende porter i routeren.. Noen øyeblikk senere kjørte jeg denne kommandoen i putty : nano /var/log/auth.log og observerte en eller annen prøvde å logge seg inn med forskjellige brukernavn og passord med bare sekunders mellomrom. Sporet opp ip og fant ut at det kom fra korea omheng Uansett.. er i startgropa selv og har funnet ut at det enkleste er å lete etter howtos, fullføre de og alltid ha en kanne kaffe klar Og skulle du møte veggen med linux så har diskusjon.no brukere som mer enn gjerne hjelper til, det har jeg erfart flere ganger Lykke til Så du mener att folk letter har tilgang til serveren med bruk av ssh? eller er det egentlig best å bare ha lokal til å begynne med? kas prog brukes til lokal fildeling linux->win.. så skal eg google det Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 (endret) Ubuntu server guide nice, takker Da var det berre å få mounta dei 2 hdd ene som skal ha filtjenesten på seg.. det var jo ikkje lett Vel, holder på å sette opp samba atm, men finner ingenting i windows, har opnet protene på ruteren, prøvd med og uten brannmur på win dataen.. men ingen hell der.. Her er guiden eg brukte: click click! Noken ideer om kva som kan vere galt? Endret 30. mai 2009 av MrBBs Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 30. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2009 [global] workgroup= MSHOME netbios name=SAMBASERVER server string = Sambaserver %v map to guest = Bad User log file = /var/log/samba/log.%m max log size = 50 socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 preferred master = no local master = no dns proxy = no security = User [bigdisk] browseable=yes path = /bigdisk valid users = rreilly read only=no create mask = 0777 directory mask = 0777 [sdcard] browseable=yes path = /sdcard valid users = rreilly read only=no create mask = 0777 directory mask = 0777 Dette er den SMB.conf fila eg bruker nå, endelig funnet maskinen i mshome, men har enda ikkje tilgang.. Nåken som har erfaringer å dele? Lenke til kommentar
remi-a Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Har du ordnet bruker lokalt på servermaskinen samt brukernavn og passord for samba bruker? smbpasswd –a brukernavn for å legge til sambarettigheter for en allerede eksisterende bruker. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 31. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2009 Har du ordnet bruker lokalt på servermaskinen samt brukernavn og passord for samba bruker? smbpasswd –a brukernavn for å legge til sambarettigheter for en allerede eksisterende bruker. Hmm, dette har eg ikkje prøvd enda. Prøvde å sette opp mine 2 500gb disker i filsys ntfs, uten hell. Så satt å googlet i 4timer, uten å få dette til. Vet att ntfs ikkje er støttet av linux uten å instalere ein pakke, men fant ikkje ut av noke. Prøvde komandoen: sudo apt-get ntfs-3g Vil helst ha eit filsys som støtter større filer dvs att fat32 ikkje holder. Skal vere lagringsplass får alle win maskinene i huset, altså eg trenger nåke som fungerer får linux og windows (skal ikkje lagre linux filer vist det har noke å seie) kun ment som ein plass eg kan lagre filmer, dokumenter osv. Muligens eg setter opp torrent lagring (da serveren laster ned og lagrer ting der) Noken andre filsys som muligens vil gjerer jobben da? Eller noken som veit korleis eg kan formatere om montere diskene i ntfs filsys? Ntfs har jo muligheten til å lagre filer med ein total størrelse på 2^15 vist eg ikkje tar helt feil. Håper virkelig noken har erfaringer med dette Mvh. Oddbjørn Lenke til kommentar
Varj Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 du trenger ikke ntfs når du uansett skal dele filene ut via samba. det går an å bruke ntfs, men det er en fryktelig dårlig ide mht ytelse og vedlikehold. Lenke til kommentar
Lindsay Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Innstaler debian og kjør apt-get install fail2ban og benytt proftpd. De har 5 innloggingsforsøk før de blir banna, dette kan du sette selv hvor mange innloggings forsøk de har Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Innstaler debian og kjør apt-get install fail2ban og benytt proftpd.De har 5 innloggingsforsøk før de blir banna, dette kan du sette selv hvor mange innloggings forsøk de har har dette nåke å seie da? trudde samba bare var lokal't, eller er det mulig får andre å komme inn? så vist noken skulle prøve å hacke meg så blir det banna? (ip'en deres?) Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 Vel, fikk eit tips om å bruke ext2 format på diskene skal klare å finne dei i windows ved hjelp av eit prog / en driver... Men da eg køyrer: sudo fdisk -l Får eg opp: Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes 255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes Disk identifier: 0x90909090 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sda1 * 1 19426 156039313+ 8e Linux LVM /dev/sda2 19427 19457 249007+ 5 Extended /dev/sda5 19427 19457 248976 83 Linux WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sdb'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted. Disk /dev/sdb: 500.1 GB, 500107862016 bytes 256 heads, 63 sectors/track, 60563 cylinders Units = cylinders of 16128 * 512 = 8257536 bytes Disk identifier: 0x00000000 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sdb1 1 60564 488386583+ ee GPT WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sdc'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted. Disk /dev/sdc: 500.1 GB, 500107862016 bytes 256 heads, 63 sectors/track, 60563 cylinders Units = cylinders of 16128 * 512 = 8257536 bytes Disk identifier: 0x00000000 Device Boot Start End Blocks Id System /dev/sdc1 1 60564 488386583+ ee GPT Eg køyrer kommandoen: sudo mount ext2 /dev/sdb /mnt/hda2 Men ingenting skjer, tar samme kommando får den andre disken bare med HDA3 og slik ser det da ut, kva gjere eg feil?? Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 1. juni 2009 Del Skrevet 1. juni 2009 Jeg bruker afp med avahi/bonjour, og det funker helt utmerket! Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 1. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2009 tror egentlig ikkje eg trenger noke som helst, får se, men trenger å få montert hddene, ellers er eg fuck Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå