Gå til innhold

Gamle Nikonobjektiver på D90/D5000

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe Nikon D90 eller D5000, men ville gjerne visst om eg kan bruke dei gamle Nikonobjektiva mine.

Hos Nikon Norge fant eg dette for D90:

Kompatible objektiver

- Objektiver uten CPU: Autofokus støttes ikke. Kan brukes i eksponeringsmodus M, men eksponeringsmåleren virker ikke. Den elektroniske avstandsmåleren kan brukes hvis objektivet har en maksimal blenderåpning på f/5,6 eller raskere.

Det same stod for D5000.

Dette betyr vel at sjølv dei eldste objektiva går? Nokon som har erfaringar med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AI og AI-S går fint, men pre-AI må AI-modifiseres på D90. Usikker på om pre-AI går på D5000, det gjør de i alle fall på D40.

Du må ha D300 og opp for å få lysmåling, though. Om du skal bruke AI og AI-S mye kan du vurdere brukt D300. Eller forsåvidt også D200, lysmåleren funker da også.

Ikke at det egentlig er noe problem å eksponere uten måler, men noen ganger er det greit å ha :)

Lenke til kommentar
Ikke at det egentlig er noe problem å eksponere uten måler, men noen ganger er det greit å ha :)

Takk for svar!

Lysmålar er veldig kjekt å ha, autofokus også, men er nok klar over at eg må sjå bort frå begge deler.

Spørsmålet gjeld først og fremst ein 50 mm 2,0 utan AF for å ha eit lyssterkt alternativ. Kjøper jo kamera med objektiv, 18 - 105 mm i første omgang, og ser for meg å supplere med ein litt større zoom og eit makroobjektiv seinare.

Lenke til kommentar
Skal kjøpe Nikon D90 eller D5000, men ville gjerne visst om eg kan bruke dei gamle Nikonobjektiva mine.

Hos Nikon Norge fant eg dette for D90:

Kompatible objektiver

- Objektiver uten CPU: Autofokus støttes ikke. Kan brukes i eksponeringsmodus M, men eksponeringsmåleren virker ikke. Den elektroniske avstandsmåleren kan brukes hvis objektivet har en maksimal blenderåpning på f/5,6 eller raskere.

Det same stod for D5000.

Dette betyr vel at sjølv dei eldste objektiva går? Nokon som har erfaringar med dette?

Du kan vel sette på det meste som har Nikon-bajonett, men det er fra AI og seinere at det blir helt greit. Pre-AI kan være litt inkompatibelt med fatningen på nyere hus. Men jeg har ikke kverka min D50 med å bruke mine eldgamle pre-AI 35/2.0 og 24/2.8 - kan imidlertid gi problemer/skader og anbefales ikke. Det står masse om dette på nettet, og det har vært oppe i tråder her også. Det fins både "AI conversion kits" og fil/sag-alternativer for å tilpasse den eldre optikken.

Fordi det er såpass enkelt å få tak i god og rimelig AI/AIS-optikk, kan det være et alternativ å kjøpe brukte objektiver av denne typen.

Både pga lysmålingen og, ikke minst, manuellfokuseringsegenskapene, vil jeg nok si at brukt D200/D300 er et alternativ å vurdere dersom en har tenkt å bruke endel manuellfokusoptikk. Samtidig synes jeg problemene med manuell eksponeringskontroll ofte overdrives litt. Hvis en har litt tid, og ikke så altfor varierende lysforhold, så bare justerer en eksponeringa inntil histogrammet ser ut slik en vil, og holder seg omkring den innstillinga en finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...