Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Trøbbel med oppstart

Anbefalte innlegg

Jeg har en ASUS A6J laptop, rundt 3-4år gammel. For noen måneder siden begynte det å dukke opp litt blåskjerm i ny og ned. Den dukket opp stadig oftere. Til slutt klarte jeg ikke å starte opp maskinen engang, pga blåskjerm. Jeg prøvde å kjøre recovery-cd'en som fulgte med pc. Men den ble stadig stoppet av samme problem.

Fikk skaffet en windows xp-cd som jeg prøvde å installere (xp var installert fra før også). Blåskjerm av og til der også, men kom omsider i mål. Pc'en startet opp uten problemer. Da jeg installerte windows på nytt, formaterte jeg stasjon c: fra FAT til NTFS.

Før formateringen, hadde c: 45gb brukt og 5gb ledig. Da jeg nå startet opp igjen, var de 45gb borte :S dvs den totale plassen på c, var på 5gb. Etter noen oppstarter var blåskjerm tilbake igjen. Får ikke opp skrivebordet engang før windows starter på nytt. Har prøvd å kjøre i sikkerhetsmodus også, ender opp med samme problem...

Noen som har peiling på hvor resten av c er blitt av? Er vel ingen vits i å prøve å installere windows enda en gang? Kan det være biosen som er ute å kjører?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å blåse i alle vifteåpninger, fikk bort noe støv. Men er sikkert ikke på langt nært like effektivt som trykkluft.. Hadde det vært noen ide å evt prøve å skrudd opp litt skruer på undersiden? Tenkte kanskje det var lettere å komme til når noe av dekslene var borte.. Eller er det sånn at man absolutt ikke burde skru og åpne noe mye på en bærbar? :p

Lenke til kommentar

Hvis du ser i manualen din (side 14,15),så er lokket til cpu og vifte merket med 2 og 3,så lenge du ser at du ikke bryter en forsegling når du åpner dekslene,så går det greit med tanke på garanti.

Ta av hd og ram lokket også,husk på statisk elektrisitet,når du har fjernet støv,prøv å inst. rambrikkene på nytt,har du 2 rambrikker,prøv 1 om gangen.

Det problemet at du har mistet 45 gb,bør vente til du får start på pc'en,nådde du å se i diskbehandling før pc'en sviktet?

Asus A6J

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Da er jeg kommet litt lengre. Altså, tok av de dekslene du skrev, fikk bort det meste av støv ved litt hjelp av litt papir og qtips ;) Tok ut begge ram-brikkene. Prøvde å starte opp maskinen med en og en ram-brikke. Hver gang jeg brukte den ene ram'en (uansett slot, med eller uten den andre brikken), endte jeg opp med samme problem som før. Men da jeg brukte bare den andre brikken (uansett slot), gikk det fint å starte opp =D kommer en blåskjerm etter jeg har avsluttet og like før maskinen skal til å slå seg av da men.. Har startet maskinen 4 ganger nå uten problem :D

Gikk inn på den Diskbehandlingen. De gb'ene jeg hadde "mistet", står som "utildelt". Er også tydeligvis dukket opp en ny stasjon kalt "recovery".

Er det ram'en som er problemet da? Virker som det er noe bugs med den ene brikken iallefall.

Noen måte man kan fordele de ufordelte gb'ene? Tror ikke jeg har noe bruk for den recovery-partisjonen, så skulle vel ha slettet den på noe vis (den står som "ukjent partisjon" også forresten)

Lenke til kommentar

Du har nok slettet den gamle partisjonen og lagd ny. Og da har du selv valgt størrelse på den. Hvis du bare har 5 GB totalt så blir det alt for lite.

Det kan la seg gjøre å utvide den, men det blir enklest å forklare hvis du kan legge ut et skjermbilde av din Diskbehanldling.

Lenke til kommentar

Det er nok den ene rambrikken som er gåen ja,det finnes nok andre løsninger,men jeg trur det letteste er å inst. xp på nytt,og bruke hele disken til partisjon C,eller i hvertfall 20 gb,den fylles fort opp med windows update osv,og hvis du instalerer program i programfiler.

Ta det rolig under inst av xp,så du får formatert riktig størrelse på partisjon C:

Hvis du har noe i partisjon D,som skal berges,så gjør det først.

Hvis ikke hårek har en grei løsning på å utvide C:.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å utvide C: slik at du inkluderer det utildelte. Dessverre har ikke XP mulighet får å gjøre dette så enkelt som i Vista. Du må enten bruke Diskpart fra kommandolinje, eller tredjeparts program.

Diskpart extend:

http://support.microsoft.com/kb/325590

http://windowsitpro.com/article/articleid/...d-a-volume.html

EASUS Partition Manager: http://easus-partition-manager.en.softonic.com/

Lenke til kommentar

Det partisjons-programmet gjorde jammen susen :) Kjempelett å bruke, genialt. Satte sånn at jeg nå har 20gb på c og resten på d. Den blåskjermen som kom da jeg avsluttet maskinen er også forsvunnet. Alle drivere er installert og maskinen virker endelig som den skal :D

Det er bare ram-brikke (1gb) i den ene porten nå da. Burde jeg skaffe en til for å sette i den andre også?

Lenke til kommentar

Det jeg mente var om det blir feilbelastning eller noe om det bare er en rambrikke i den ene slotten, og tomt i den andre..

Den jeg har fra før, er denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311672&view=links

den er tydligvis ikke tilsalgs lengre da :p

Noe forslag til noe tilsvarende da? Maks per slot er vel 1gb tror jeg. Burde jeg skifte den som står igjen også, eller har det ikke noe å si om det står to forkjellige brikker i?

Kan jeg kjøpe en sånn og sette i den andre sloten?

http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:932074;c:36213

Lenke til kommentar

Nei hvis du skal kjøpe den,bør du kjøpe 2 stk.Det er en CL5,og du har en CL4 brikke,du skal ikke blande brikker med forskjellig Cas Latency.

Hvis du skal kjøpe 1 rambrikke,må det være en CL4 og bør være 533Mhz

Hvis du setter inn en på 667mhz vil den bli klokket ned til 533mhz som den andre rambrikken er.

Jeg ville ha kjøpt 2 nye CL4 667MHz brikker,for best ytelse,og det er temmelig billig.

Kingston HyperX DDR2-667 SO-DIMM 2024 MB

Endret av ask99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...