Erlend82 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hey! Jeg har nylig anskaffet meg en toshiba tecra 8100 med video-out. Det lure spørsmålet blir da hva denne egentlig brukes til, og hvordan? Kan jeg koble den til tv og dermed bruke den som dvd-spiller? Hva trenger jeg i såfall? Erlend82 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 tv-ut heter det kanskje?om det var video-in du mente så betyr det at det kan brukes til f.eks videoredigering. du trenger en tv-ut kabel av typen composite eller s-video. på min tv må jeg gå inn i ext2-mode for å få bilde fra pcen på tven... Lenke til kommentar
KvaIen Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Tv-ut eller video-ut går vel for det samme? Lenke til kommentar
It's me Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Tv-ut eller video-ut går vel for det samme? Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hey! Jeg har nylig anskaffet meg en toshiba tecra 8100 med video-out. Det lure spørsmålet blir da hva denne egentlig brukes til, og hvordan? Kan jeg koble den til tv og dermed bruke den som dvd-spiller? Hva trenger jeg i såfall? Erlend82 Husk at visst det bare er SVHS signal fra PC'en så blir det svart/hvitt på eldre/billige TV'er. Visst PC'en kan gi Composite signal er du reddet. Alle TV'er som har SVHS kobling bør vise farger fra PC'en skikkelig. Noen TV apparater kan støtte farger på SVHS uten å ha slik tilkobling. På noen TV'er kan man skru på f.eks AV1 også velge AV1/S der den siste S'en er for SVHS signal. Sjekk dokumentasjonen din før du kjøper eventuelt kabler og slik (fulgte det kanskje noen kabler med?) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hey! Jeg har nylig anskaffet meg en toshiba tecra 8100 med video-out. Det lure spørsmålet blir da hva denne egentlig brukes til, og hvordan? Kan jeg koble den til tv og dermed bruke den som dvd-spiller? Hva trenger jeg i såfall? Erlend82 Husk at visst det bare er SVHS signal fra PC'en så blir det svart/hvitt på eldre/billige TV'er. Visst PC'en kan gi Composite signal er du reddet. Alle TV'er som har SVHS kobling bør vise farger fra PC'en skikkelig. Noen TV apparater kan støtte farger på SVHS uten å ha slik tilkobling. På noen TV'er kan man skru på f.eks AV1 også velge AV1/S der den siste S'en er for SVHS signal. Sjekk dokumentasjonen din før du kjøper eventuelt kabler og slik (fulgte det kanskje noen kabler med?) Hvis det kun er s-video utgang og TV er gammel og/eller ikke støtter s-video er løsningen f.eks en slik overgang. Lenke til kommentar
grandiosa Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 har du kjøp noe du ikke har peil på hva er ??? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Husk at visst det bare er SVHS signal fra PC'en så blir det svart/hvitt på eldre/billige TV'er Skal man være helt korrekt så heter det ikke SVHS (det er ett eget tapesystem som er en forbedring av VHS), men S-VIDEO. Av en eller annen grunn så er det veldig mange (til og med enkelte produsenter) som blander disse to standardene. Grunnen er kanskje at S-VIDEO kun har noe for seg på systemer som er like bra som SVHS og bedre. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hvis det kun er s-video utgang og TV er gammel og/eller ikke støtter s-video er løsningen f.eks en slik overgang. Har du testet en slik overgang selv for å unngå svart/hvitt? Det er mye tryggere å høre :smile: Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Skal man være helt korrekt så heter det ikke SVHS (det er ett eget tapesystem som er en forbedring av VHS), men S-VIDEO. Av en eller annen grunn så er det veldig mange (til og med enkelte produsenter) som blander disse to standardene. Grunnen er kanskje at S-VIDEO kun har noe for seg på systemer som er like bra som SVHS og bedre. Skal prøve å huske på det. Rett skal være rett! :smile: Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hvis det kun er s-video utgang og TV er gammel og/eller ikke støtter s-video er løsningen f.eks en slik overgang. Har du testet en slik overgang selv for å unngå svart/hvitt? Det er mye tryggere å høre :smile: Ja, den funker. Har full kontroll over alle koblinger og kabler. Trenger den egentlig ikke, men sist jeg var på Biltema spanderte jeg kr 30 på en for å prøve av ren nyskjerrighet. Og det fungerer. Tilsvarende overgang finnes også hos Clas Ohlson og begynner å komme hos leverandører i TV/radiobransjen. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Skal man være helt korrekt så heter det ikke SVHS (det er ett eget tapesystem som er en forbedring av VHS), men S-VIDEO. Av en eller annen grunn så er det veldig mange (til og med enkelte produsenter) som blander disse to standardene. Grunnen er kanskje at S-VIDEO kun har noe for seg på systemer som er like bra som SVHS og bedre. Skal vi være veldig korrekte, så kaltes det faktisk SVHS-plugg / -kontakt til å begynne med. Fordi dette var eneste system som ga vesentlig bedre oppløsning enn VHS. Når Sony lanserte Hi8 ble standarden kalt super-video og deretter forkortet til s-video. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Skal man være helt korrekt så heter det ikke SVHS (det er ett eget tapesystem som er en forbedring av VHS), men S-VIDEO. Av en eller annen grunn så er det veldig mange (til og med enkelte produsenter) som blander disse to standardene. Grunnen er kanskje at S-VIDEO kun har noe for seg på systemer som er like bra som SVHS og bedre. Skal vi være veldig korrekte, så kaltes det faktisk SVHS-plugg / -kontakt til å begynne med. Fordi dette var eneste system som ga vesentlig bedre oppløsning enn VHS. Når Sony lanserte Hi8 ble standarden kalt super-video og deretter forkortet til s-video. Ok, der har vi kilden til all forvirring. Men standarden brukes jo i dag til alt mulig av systemer som er bedre enn SVHS, så det er nok riktig å kalle det S-Video nå i dag ja. Lenke til kommentar
Erlend82 Skrevet 6. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2003 Det står faktisk video-out (vet hva video-in er) , og jeg lurte på om det var det samme som tv-out. Selvfølgelig har jeg kjøpt noe jeg ikke vet hva er - minoriteten av alle pc-kjøpere (kanskje ikke engang alle dere) vet hva aboslutt alt er på en pc. Hovedspørsmålet var anyway hva jeg trengte for å bruke pc-en som dvd-spiller, og selv om den polemiske diskusjon som spant ut fra dette sikkert per se er interessant, ville det være gunstig om noen kunne gidde å oppsummere... Hvordan vet jeg da om pc-en kan redde meg ved å gi composite-signal eller bare kan tilby et stakkars svhs-signal? Og hvordan går jeg i ext2-mode?? Ellers takk for alle svar, folkens:) Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. mai 2003 Del Skrevet 7. mai 2003 Video-out = tv-out. Har sjekket på nett og din PC har kun s-video utgang. Det du minimum trenger er s-videokabel og lydkabel. Lydkabelen er en helt standard (3.5 mm stereojack til 2 phonoplugger) som må plugges i hodetelefonkontakten på PC. Resten komer an på din TV. Hvis den har s-video inngang er det bare å plugge rett i og velge riktig forvalg. Hvis du bare har scartinngang, så spørs det om den støtter s-video. Hvis den gjør det, trenger du bare en overgang til scart. Hvis den ikke støtter s-video, trenger du i tillegg en overgang s-video -> composite og scartovergang som passer (rød, hvit og gul phono). Jeg kan kanskje svare mer presis hvis du forteller hvilken TV du har. Bildet du får blir greit, men ikke like bra som en stasjonær DVD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå