Simen1 Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Vi trenger ny scanner på jobben. Den skal brukes sammen med et mikroskop, der mikroskopet er for å ta digitale bilder av de aller fineste detaljene. (Ned til ca 0,001 mm) Mikroskoper er dyre greier så vi tenkte å øke kapasiteten ved å bruke scanner når det ikke trengs fullt så god oppløsning, og for oversiktsbilder. Til dette trenger vi selvfølgelig en veldig bra scanner, men ikke så dyr at vi like gjerne kunne kjøpt et mikroskop til. En scanner i prisklassen 3-10.000 kr skulle dermed passe fint. Jeg har hittil sett på følgende: Canon CanoScan 9900F og Epson Perfection 3200 Photo De ser hhv. slik ut: og Begge har HiSpeed USB 2.0 og Firewire, optisk oppløsning på 3200x6400 dpi, 48 bit farger og en rekke smarte finesser og gode egenskaper. Prisen er heller ikke så gal: Begge koster i området 3-4000 kr. Den optiske oppløsningen vil bety en oppløsning på 125x250 punkter per kvadratmillimeter. (eller sagt på en annen måte: Hvert bildepunkt blir 4x8 mikrometer stort) Dette blir ikke like bra som mikroskopet ca 1000x1000 punkter mer kvadratmillimeter og 1x1 mikrometer bildepunkter, men altså sikkert bra nok for oversiktsbilder og scan med lavere oppløsning. Det jeg lurer på er om denne optiske oppløsninga er reell og om fargedybden er bra nok. Hva med uregelmessige objekter, Blir 3D objekter uklare dersom de ligger noe unna glasset? Noen som har sett noen tester av disse opp mot hverandre? Så da er spørsmålet: Hvilken skal jeg velge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Skulle visst ikke mye søking til før jeg faktisk fant en test av begge scannerene... Jaja.. jeg får heller spørre om det er noen her som har noe spesiellt for eller mot noen av disse? [Edit] Ser at jeg har postet denne tråden feil også. (Skulle stått under scannere i @kamera-forumet) Hvis noen moderatorer leser dette, kan ikke dere flytte tråden til riktig plass? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå