Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Studere og kjøpe leilighet samtidig? Råd ønskes!

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om en ingeniør utdannelse i Ålesund fra sommeren av og jeg vet ikke helt om jeg skal kjøpe eller leie. Vil jo gjerne leie noe men det er da så himla dyrt vist man ikke vil bo i et bøttekott. Så kom jeg på det at jeg kjenner flere som har fått lån med avdragsfrihet de første årene. Da tenkte jeg at hmmm, vist jeg kjøper en leilighet for 600.000 med totalt 200.000 i felles utgifter de tre årene jeg skal bo der som til sammen blir 800.000, tar meg opp et lån med sikkerhet i foreldre og betaler kun rentene av det lånet de tre årene.

Da har jeg et lån som holder seg på samme summen i tre år bare at jeg betaler rentene som vil bli noe rundt 3.000kr i måneden. På kjøpet får jeg en bra størrelse på leiligheten, porttelefon, garasje, forsikring osv midt i tjukkeste sentrum av Ålesund.

Spørsmålet er da etter den lange innledningen...

Når jeg skal selge den leiligheten etter tre år har jeg betalt fellesutgifter i tre år med det lånet jeg tok opp, i dette eksempelet 800.000. Greier jeg og tjene igjen de pengene jeg har brukt på fellesutgifter de tre årene, altså 200.000 når jeg selger leiligheten igjen?

Det vil jo si at jeg må selge leiligheten for 800.000kr, 200.000 mer enn jeg betalte men med samme sum mindre i fellesutgifter.

Har ikke som formål og spekulere i overskudd av salg osv siden det ikke er det som er prioritert her. Poenget er at jeg skal slippe unna med kun rente utgifter og siden det er oppgangstider i eiendomsbransjen og jeg kan binde renta lavt nå som den muligens har nådd sin bunn.

Hva tror folket om dette?

Alle synspunkter tas imot med takk og tips til hvem jeg kan ringe for å finne ut av slikt... eiendomsmegler kansje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner jeg ikke til boligmarkedet i Ålesund, men for 600k får du ikke rare leiligheta.

Selv endte jeg opp med å gi ca 800k for min for tre år siden med avdragsfrihet ut året i år..

Jeg fikk være med på en karusell som innebar "uendelige" renteøkninger, noe som gjorde at jeg betalte mellom 7 og 8000 kr kun i rente + felleskost på det verste, og i tillegg fikk jeg mobilregninger, internett, mat og andre nødvendigheter på toppen av det hele. Tro meg, det var jævlig tøft å betjene det med studielån og deltidsjobb... Vil anbefale deg å tenke gjennom hele denne prosessen et par ganger til. Renta er lav nå, men arbeidsledigheten har skutt i været, boligmarkedene har stagnert (og falt) og fremtiden er meget usikker. Det er derfor vanskelig å si om du kommer til å tjene på et eventuelt salg senere. Da må du ihvertfall sørge for å pusse opp og gjøre leiligheten attraktiv før du selger igjen.

For en som er ferdig utdannet og i jobb er det ikke noe problem å kjøpe nå, men for en student er det risikabelt. Med mindre du har stor formue fra før vil du nok heller ikke få så mye lån av banken med mindre foreldrene dine (eller andre) kan stille som medlånssøker (kausjonist). Da tas det sikkerhet i deres bolig, feks.

Snakk med foreldrene dine og banken grundig! Ikke gå på samme smell som meg..

Lenke til kommentar

Snakket faktisk med en megler i Ålesund, ringte på en aktuell leilighet og fikk svar av en hyggelig fyr.

Han var ikke så sikker på at jeg kom til og ende i null med dette siden det var vanskelig å spå markedet for tiden, det ser ut til at renta kommer til og gå litt lenger ned før den stagnerer. Det var også utrolig vanskelig å selge andelsleiligheter og ute tiden var lang siden mange var skeptiske til slike løsninger pga at folk har gått på en smell tidligere slik som han over meg her skriver. Finans situasjonen idag er noe annerledes som gjør det gunstig for meg og studere og det skal ikke bli noe problem for meg å få en deltids jobb av noe slag.

Jeg har en blandet følelse for dette selv, mange borettslag har reforhandlet renten sin slik at den ligger lavt. Nå vet jo ikke jeg hvor lenge de binder renten i slengen men dette får man vel oppgitt vist man tar kontakt med borettslaget sikkert?

Lenke til kommentar

Du har nogenlunde samme "problemstilling" som jeg har dog så vender jeg meg mer og mer i retning av å leie under studietiden og heller legge evt. overskudd måned til måned til sidet for boligkjøp etter endt studietid. Jeg har ikke regnet noe på dette, men jeg har heller tenkt i litt sosiale baner rundt det - om du etter 2 år vil ta det 3e året av bacheloren et annet sted i landet f.eks og med sånn boligmarkedet er idag kan et salg av leilighet fort ta tid du kanskje ikke har mtp. inntekt og utgifter.

Tror heller ikke du vil tjene på å ha avdragsfritt lån i 3år + fellesutgifter kontra det å leie i samme tidsperiode - eneste forskjellen jeg ser uten å regne på det er at du har noe som er ditt eget, men tro meg - jeg ser den ;)

Lenke til kommentar

På Finn.no er det jo endel mindre leiligheter i Ålesund, men alle har jo stor fellesgjeld. Feks kjøpepris 500 000,- pluss fellesgjeld. Totalsum 1,2 mil osv. Hva vil fellesgjeld egentlig si? Betyr dette bare økt husleie, eller er det 1,2 mil man må kjøpe leiligheten for?

Lenke til kommentar

Selve salgssummen på en andelsleilighet kaller man innskudd, det er det man betaler for å disponere leiligheten. En borettslag leilighet blir aldri en selveierleilighet så det er borettslaget som eier leiligheten selv om man betaler innskudd for den. Fellesgjelden er den summen alle enhetene deler mellom seg, fordelingen ved jeg ikke helt men går ut ifra at det går på Kvm?

Ihvertfall, vist det blir 1.2 millioner til sammen med fellesgjeld og innskudd er det den summen man må greie å disponere som lån i banken. Ofte er imidlertidig disse borettslagene nye og dermed er det avdargsfrihet i f.eks 30år. Da betaler man bare renten på fellesgjelden.

Jeg vet ikke enda hva som skjer for min del, jeg skal gå y-vei så det er ikke så mange steder man kan gå dette i her i landet. Har mye slekt å da blir det jo fort andre bekjentskaper igjennom de så trivselen skal ikke bli noe problem :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...