Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå med et lite dilemma, nemlig hvorvidt jeg skal klage på standpkt. karakteren min i matte, eller ikke.

 

Karakteren jeg fikk var 4, noe som i og for seg helt greit, da matte er det faget jeg er svakest i. Tingen, dog, er at to kamerater av meg (som jeg har gjort det minst like godt som) fikk begge 5. Han ene fikk 5 på en tidlig prøve hvor jeg fikk 6, samt ikke levert inn alle innføringene vi har hatt (hvor jeg kun har fått 5'ere og 6'ere). Han andre har noenlunde samme resultater som meg, bortsett fra at jeg har gjort det litt bedre på innføringene.

 

Jeg har ikke vært noe særlig mindre aktiv i timene, og har ikke noe dårligere forståelse i faget. I tillegg har jeg lite fravær. Alle tre av oss fikk 4 på tentamen, men nesten alle innføringene har vært lenge etter dette. Mener også vi hadde en prøve til mellom januar og februar, hvor jeg fikk 4 eller 4+.

 

Så jeg lurer, har det noe for seg å klage, da et av hovedargumentene er at to andre på samme nivå har fått en hel karakter bedre enn meg?

 

Å dette ned til 3 kommer ikke til å skje.

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

list opp alle karakterer du har fått på prøver og innleveringer første og andre termin. list opp alle leksepøver du har fått pluss eller minus. skriv opp alle gangene du har kommet for sent til timen eller ikke har gjort leksene. har du annmerkninger så før dem også opp. jobber du hardt i timen?

Lenke til kommentar

Om du vil klage på krakteren eller ikke, er ikke en avgjørelse vi kan ta. Men om du skal klage er det viktig å være saklig, og du bør også ha fått informasjon om hvordan klaging på karakter skal gjøres. Om du ikke har det, kan du få det hos rådgiver.

 

Men viktigst av alt, er om du har grunnlag på å klage. Har du mange prøver med bedre enn 4 som karakter, har du mange annmerkninger i faget? (vet at det ikke skal påvirke karakteren direkte, men sier en del om arbeidsinnsats i timen). Osv.

 

Lykke til!

 

Edit: Blir veldig likt som mogran_kane siden vi posta likt, men er helt enig med morgan :)

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

list opp alle prøvene dine du, blir vanskelig å finne ut hva du ligger på karaktermessig uten alle karakterer.

 

det at du har fått medhold før har ingenting å si.

 

forøvrig så kan jeg si fikk eg 5 i matte på ungdomskolen. så på 4minus til jul så fikk eg 4+ på alle prøver etterpå og en 6 som gjorde at eg fikk 5.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
list opp alle prøvene dine du, blir vanskelig å finne ut hva du ligger på karaktermessig uten alle karakterer.

 

det at du har fått medhold før har ingenting å si.

 

Neida, men bare nevner det, så trenger ikke folk komme med slike generelle klagetips. :)

 

Etter jul mener jeg at jeg har fått disse karakterene (noenlunde):

 

Prøver: 6, 4

Tentamen: 4

Innføringer: 6, 6, 5, 5 (er dog litt usikker her med tanke på antall, men har i hvertfall kun fått 5'ere og 6'ere).

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært din lærer hadde jeg nok desverre også gitt deg 4.

 

Greit nok, du har vist innsats på innleveringene og du fikk 6 på den første prøven. Men kompetansemålene i innleveringene dekkes gjerne av prøvene, dermed får de lite å si for den endelige karakteren. Og de to siste prøveresultatene (slik jeg har forstått det) er nede på karakteren 4. Når dene ene av de er en tentamen, altså en prøve som går igjennom alle/tilnærmet alle kompetansemålene er det den som blir mest gjeldende. I kunnskapsløftet så er det sluttkompetansen i de ulike kompetansemålene som er avgjørende for hvilken karakter du får.

 

Hvilken karakter fikk de to kameratene dine på tentamen?

 

Edit: så hvilken karakter de fikk på tentamen, da må jeg innrømme at din karakter er litt merkelig har de ikke begge fått fem på de to forrige prøvene.

 

Edit2: Jeg tror ikke du skal prøve å klage deg opp til karakteren fem ved å sammenlikne deg med to stk du ifølge læreren har gjort det nesten like bra som dem. Det må være fordi du selv mener du fortjener standpunktkarakteren fem ut i fra de karakterene du oppnådd i løpet av året.

 

Edit3: Hva de har fått før jul kan også ha noe å si. Det er gjerne flere kompetansemål (om de ikke ble dekket på tentamen) du har hatt før jul som ikke har blitt dekket etter jul.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Hvorfor vil dere vite hvor mange anmerkninger han har fått i faget? Innsatsen teller ikke i følge den nye læreplanen. Så får du anmerkning og ikke følger med i timen så skal dette ikke ha noe med fagets karakter, men hva du får i orden og atferd(?).

 

Når jeg fikk 4'er isteden for 5'er prøvde jeg å diskuterte meg til at læreren skulle skifte mening, men fikk dette til svar: ,

 

 

"Vi som lærere har klare retningslinjer å forholde oss til når det gjelder vurdering. Jeg er helt enig i at du har vært en over gjennomsnittlig god elev, fulgt godt med i timene og vært aktiv og alt det der. Vi har derimot ikke lov til å vurdere dere etter innsats i timene, kun de vurderingene dere møter på."

 

Lenke til kommentar
Snakk med læreren din og overbevis ham/henne om at du fortjener bedre.

 

"Mm, du, kunne jeg fått ut oversikten over karakterene jeg har fått så langt dette halvåret? *sitter med klagebrosjyre i hånden*"

 

"Mm, nei. Det må jo du holde styr på selv."

 

"*sukk* Du skal gjøre dette så vanskelig som mulig, ja?"

 

"*lite smil* "Ja."

Lenke til kommentar

Karakteren du får skal etter de nye reglene ikke være et gjennomsnitt av årets karakterer, men den skal reflektere hvor du er ved årets slutt. Sett i sammenheng med skolekameratene dine virker 4ern urettferdig, men rent objektivt vurdert er den ikke gal.

 

Merk: dersom du klager på en karakteren klager du IKKE på selve karakteren, altså at den er for lav. Du klager på at læreren har lagt feilaktige vurderingskriterier til grunn. Dersom rektor sier seg enig i at læreren har vurdert på feil premisser vil det bli gjennomført en ny vurdering med en ny karakter, der den kan forandre seg i begge veier eller stå slik den ble satt opprinnelig.

 

Verken orden eller atferdskarakteren din skal ha noe som helst å si for din faglige karakter.

Lenke til kommentar

Hun ene fikk hvertfall 4, og jeg mener hun andre fikk det også.

 

Jeg skjønner helt klart at på papiret virker det som en helt grei karakter, kanskje jeg lå litt på vippen, men 4 virker ikke grasalt urettferdig.

 

Tingen er at både jeg og flere har reagert på en del slike "like resultater, men ulik person = ulik karakter"-tilfeller, og føler at selv om vi har vært på vippen, har trynefaktor dyttet oss ned.

Lenke til kommentar

Forhør deg med lærer om det er mulighet for vippeprøve.

 

Bare så det er sagt, så har rekkefølgen på karakterene dine en del å si. Hvis du har fått 4'ere på de siste prøvene, men 5'ere før det, så teller 4 mest. I følge kunnskapsløftet skal karakteren gjenspeile kompetansen til eleven ved det tidspunktet karakteren blir satt. Altså at de prøvene du har nærmest juni teller mer enn prøvene rundt januar/februar.

Lenke til kommentar

Nå kan det jo tenkes at det foregår vipping av karakterer i flere fag, altså om de du sammenligner deg med f.eks. har ligget midt mellom 4 og 5 i flere fag, kan de ha fått 5 i matte og 4 i de andre, osv, og evt motsatt for deg, dersom du har noen "svake" 5'ere.

Lenke til kommentar

^Det er selvfølgelig mulig det foregår vipping av karakterer i flere fag. Det sier seg selv egentlig. Men det er uheldig om disse karakterene vipper opp eller ned som et resultat av trynefaktor. Det er ikke sikkert det er tilfelle her, men uansett hva som er tilfelle så er det svært kjedelig å føle at det er tilfelle.

 

Jeg hadde som Vidalon sier bedt pent om en vippeprøve for å dekke kompetansemål du har gjort det dårlig i.

 

Bare så det er sagt, så har rekkefølgen på karakterene dine en del å si. Hvis du har fått 4'ere på de siste prøvene, men 5'ere før det, så teller 4 mest. I følge kunnskapsløftet skal karakteren gjenspeile kompetansen til eleven ved det tidspunktet karakteren blir satt. Altså at de prøvene du har nærmest juni teller mer enn prøvene rundt januar/februar.

Det er ikke helt korrekt. Det er sluttkompetansen i de ulike kompetansemålene som bestemmer standpunktkarakteren.

 

Nå vet ikke jeg hvor gammel RL er, men la oss si at det er faget R1 det er snakk om:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Om en har gjennomgått kapitlene, og de ulike kompetansemålene i hvert kapittel, med prøve i denne rekkefølgen: ...

 

Sep - Algebra - 5

Okt - Logaritmer - 4

Nov - Sannsynlighetsregning - 4

Karakter til jul - 4

Des+Jan - Geometri - 5

Feb - Vektorer - 5

Mars - Vektorregning - 5

April - Funksjonslære - 3

Mai + (juni) - Derivasjonsregler og vektorfunksjoner - 4

Karakter til sommeren - 4

 

... uten at det foreligger en prøve som på slutten tester kompetansemål en har hatt tidligere, så teller hvert kompetansemål i algebraprøven like mye som hvert kompetansemål i derivasjonsregler og vektorfunksjoner. Kompetansemålene som går inn under algebra prøven er sluttkompetanse fordi det er det siste man har vist man kan innen algebra.

 

Har man derimot hatt en prøve, populært kalt tentamen, som dekker kompetansemål man tidligere har blitt vurder i, faller den tidligere vurderingen helt bort.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...