Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget- og installert PC fryser seg

Anbefalte innlegg

Hei!

En kamerat av meg fikk nettopp løsdelene han hadde bestilt for å bygge PC-en sin. Han ringte meg over i går for å be om hjelp til å sette den sammen.

Specsa er som følger;

Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz

Abit IP-43 hovedkort

Corsair 450W power supply

Gainward Geforce 9800 GT 512 MB

2GB Ram

250 GB Sata-harddisk

Windows XP Professional

---------------------------

Installasjon av hardware og Windows XP gikk helt feilfritt, men det var da jeg skulle installere skjermkortdriverne problemet begynte å skje. Etter at driverne for skjermkortet var installert, ville bare PC-en fyrse seg. Som regel skjer dette ved Windows loading screenen, men i noen tilfeller kommer jeg også inn i Windows. Da er det uansett bare et tidsspørsmål om når PC-en fryser igjen.

Har feilsøkt på følgende måter selv;

- Lastet ned de aller nyeste skjermkort og hovedkort-driverne

- Testet med min egen 680W strømforsyning

- Testet med et annet skjermkort

- Tatt ut unødvendig hardware (trådløst nettverkskort)

- Reinstallert Windows XP to ganger

Likevel løser ikke noe av dette problemet.

Noe sier meg likevel at det er 450W strømforsyningen som er for lav. Jeg prøvde jo med min egen på 680W, men det samme problemet forekom igjen.

Noen her på forumet som har et par tips om hva som kan være galt og hva jeg bør gjøre. Har veldig lyst til å hjelpe kameraten min med PC-en sin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette minner jo veldig om en annen kar her i forumet som har akkurat samme problem med et 8800 GTX kort. Alt går fint til han installerer drivere, så blir bildet fullt av rare streker og misfargede pixels og maskinen låser seg av og til.

Vi har funnet ut (uten at dette er sikkert) at det er muligens BIOS på skjermkortet som forårsaker problemene. Last ned GPU-Z og sjekk bios versjon på skjermkortet, hvis du får det til da.

Lenke til kommentar

Har hatt samme problem. Med en Intel Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, med GTX 8800GTS. Men da fungerte PCn i 2 år før det skjedde noe. Nå fryser den seg plutselig, enten ved oppstart eller i windows.

Byttet skjermkort, men frysingen fortsatte. Endte opp med at jeg kjøpte meg ny pc.

Mulig at det kan være RAM, prosessor eller hovedkort.. Jeg har enda ikke funnet ut av hva det er.. (jeg bruker forresten samme RAM i den nye PC'n, å den funker fint)

Endret av nickandr
Lenke til kommentar

Takk for alle forslagene hittil!

Jepp, kablene skal være 100% riktig satt i.

Har ikke fått testet enda, men skal difinitivt sjekke RAMen. Han har kun en RAM-brikke da, så jeg får eventuelt teste med en av mine.

Får også prøve å få sjekket BIOS-versjonen på kortet da, forutsatt at jeg kommer så langt uten at PCen fryser :p

EDIT: Hvordan får jeg eventuelt oppdatert BIOS-versjonen på skjermkortet, om det viser seg å være problemet?

EDIT2: Men er det noen som kan sikkert bekrefte at det ikke er PSU som er problemet, greit å vite om fyren må kjøpe en kraftigere en.

Endret av bermar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...