Gå til innhold

Å bli Major - Hva kreves?

Anbefalte innlegg

Hos oss i Rena leir er majoren kompani sjef, men kaptein kan også være kompani sjef. Det kommer ann på hvor stort kompaniet er.

Har ikke noe med størrelsen på kompaniet å gjøre.

Hvis kompaniet er et HRF kompani, så er sjefsstillingen Major.

Et dette spesielt for kaptein/major stillinger? Har hørt at man i feks. TMBN ikke får opprykk til neste grad ved feks sjant stilling, men man mottar fenrikslønn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
holder vel å ta UB-kurs, tjenestegjøre som kvm asp/ UB korp. bli sersjant være det i 1 år, så er man vel beskikket til å søke KS, etter fullført KS, er det laveste stillingene som man får tildelt L.T

"beskikket til å søke KS"? What? Du søker selv, ingen som "beskikker" deg. Du blir "beskikket" en grad, ikke muligheten til å søke skole.

Vil anbefalle deg å reiser INTOPS før du søker KS. Så får du litt kjøtt på beina før du skal være offiser og lede andre...

jo du må være beskikkert, du kan ikke søke ks i førstegangstjenesten, du må vel ha vært sjt/kvm minst ett år

Jeg reagerer på ORDBRUKEN. Du bruker feil terminologi. Du er SKIKKET til å søke KS, ikke BEskikket.

Du kan søke KS etter videregående om du vil, men da 4-års modellen.

Du kan søke KS direkte etter det første BS året, det er en snever adgang til dette, men det er mulig. De fleste tar forøvrig pliktåret sitt først, slik du sier.

herregud, slutt å lag fjær til høns, 99 % av folk skjønner dette, bortsett fra deg tydligvis, så spar meg..

Lenke til kommentar
holder vel å ta UB-kurs, tjenestegjøre som kvm asp/ UB korp. bli sersjant være det i 1 år, så er man vel beskikket til å søke KS, etter fullført KS, er det laveste stillingene som man får tildelt L.T

"beskikket til å søke KS"? What? Du søker selv, ingen som "beskikker" deg. Du blir "beskikket" en grad, ikke muligheten til å søke skole.

Vil anbefalle deg å reiser INTOPS før du søker KS. Så får du litt kjøtt på beina før du skal være offiser og lede andre...

jo du må være beskikkert, du kan ikke søke ks i førstegangstjenesten, du må vel ha vært sjt/kvm minst ett år

Jeg reagerer på ORDBRUKEN. Du bruker feil terminologi. Du er SKIKKET til å søke KS, ikke BEskikket.

Du kan søke KS etter videregående om du vil, men da 4-års modellen.

Du kan søke KS direkte etter det første BS året, det er en snever adgang til dette, men det er mulig. De fleste tar forøvrig pliktåret sitt først, slik du sier.

herregud, slutt å lag fjær til høns, 99 % av folk skjønner dette, bortsett fra deg tydligvis, så spar meg..

Tenkte bare jeg skulle påpeke det, slik at man ikke bruker militær terminologi feil under diskusjon på et forum om forsvaret. Når folk spør om hvordan man blir major, da skjønner de gjerne ikke hva du egentlig mener når du bruker et annet ord enn det som er korrekt. Det blir litt feil, men at det er pirk? Ja, det er det:) Men jeg har begravd stridsøksen jeg! fått meg en kopp kaffe og da er alt så mye bedre! :)

Lenke til kommentar
Eller gå rett inn på KS uten BS. Da har du 1 år med gjennomgåendebefalskurs. å er sjant etter det året.

Skriver du under på kontrakt med KS binder du deg til tjeneste i 8 år. Vertfall det vi fikk høre på orienteringsmøte me KS under fgtj.

Men, du kan jo bli Major i HV ;) kreves ikke no serlig annet enn kurs, å sunne gode militære holdninger å ikke minst god lederstil.. :)

Du er ikke sjant etter 1 år med UB-kurs. Man må søke seg til den tittelen, noe som ikke er aktuelt, da man ska videre på KS. Dog, man blir Fenrik på KS...

Du binder deg ikke til så lang tjeneste. Mener det er 4 år for alle, bortsett fra ingeniør som har 6 år.

les fær du kommenterer sier tydlig at man må fullføre pliktåret etter ub-kurset og være sjt i ett år

Ehem. UB-kurset er 1 år. Det er delt opp i to 6 måneders deler, hvor første del skjer på skolebenken, og andre del skjer i praksis som lagfører (UB-korporal).

Etter ub-kurset er ferdig får man grad som sersjant. Men etter det har man ikke noe pliktår, man er ferdig i Forsvaret såfremst man ikke søker seg til en stilling.

Av de 3 ub-korpene jeg hadde så forsatte to som sersjanter i henholdssvis Garden og Panserbataljonen. Den tredje kom inn på KS.

Lenke til kommentar

Enkleste måten å bli major på uten for mye militærtjeneste er femårig jus. Greit nok, du blir ikke linjeoffiser, men du blir major.

Leger blir for øvrig løytnanter. Var en del krangel tilbake når man ønsket å gjøre leger til fenriker, noen som vet hva som skjedde med det?

Lenke til kommentar
Enkleste måten å bli major på uten for mye militærtjeneste er femårig jus. Greit nok, du blir ikke linjeoffiser, men du blir major.

Leger blir for øvrig løytnanter. Var en del krangel tilbake når man ønsket å gjøre leger til fenriker, noen som vet hva som skjedde med det?

Leger er løytnanter i førstegangstjenesten. Grad fra kaptein til og med oberstløytnant avhengig av stilling etter førstegangstjenesten. Det samme gjelder prester, veterinærer og psykologer, blant andre. Tror ikke jurister går under VAB-ordningen (løytnant i førstegangstjenesten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...