Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om å drive inn penger


mrkorsnes

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk medhold i en husleiesak der saksøkte ble dømt til å betale

meg 50.000 kroner + rettegebyr. Latterlig lite, men jeg gidder ikke mer.

 

Er det noen som har gode råd og meninger om hvordan man best får inn pengene?

Anta at dømte motsetter seg det meste og jeg ikke har konflikter som

hobby i livet:-)

 

Er det best å sette av f.eks. 10.000 kroner til en advokat som så tar

seg av alt det jeg ellers måtte gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SÅ lenge du har vunnet er det ikke så vanskelig. Bare send et rekommandert brev der du krever betaling innen en kort frist, f.eks 1 uke eller 14 dager. Skriv deretter at dersom vedkommende ikke betaler blir saken sendt til forliksrådet. Tror også det er mulig å gi saken til Lidorf og inkasso byråer så lenge du har en dom på det. Da vil du få beløpet av de med engang, og resten blir en sak mellom han som skylder penger og innkassoselskapet.

Dette ville jeg ha gjort. Ellers finnes det jo pengeinnkrevere:)

Lenke til kommentar
SÅ lenge du har vunnet er det ikke så vanskelig. Bare send et rekommandert brev der du krever betaling innen en kort frist, f.eks 1 uke eller 14 dager. Skriv deretter at dersom vedkommende ikke betaler blir saken sendt til forliksrådet. Tror også det er mulig å gi saken til Lidorf og inkasso byråer så lenge du har en dom på det. Da vil du få beløpet av de med engang, og resten blir en sak mellom han som skylder penger og innkassoselskapet.

Dette ville jeg ha gjort. Ellers finnes det jo pengeinnkrevere:)

 

 

Har du en link til kilde som viser at Lindorff og andre inkassobyråer leker bank, og forskuterer dine fordringer?

Lenke til kommentar
SÅ lenge du har vunnet er det ikke så vanskelig. Bare send et rekommandert brev der du krever betaling innen en kort frist, f.eks 1 uke eller 14 dager. Skriv deretter at dersom vedkommende ikke betaler blir saken sendt til forliksrådet. Tror også det er mulig å gi saken til Lidorf og inkasso byråer så lenge du har en dom på det. Da vil du få beløpet av de med engang, og resten blir en sak mellom han som skylder penger og innkassoselskapet.

Dette ville jeg ha gjort. Ellers finnes det jo pengeinnkrevere:)

 

 

Har du en link til kilde som viser at Lindorff og andre inkassobyråer leker bank, og forskuterer dine fordringer?

 

Nei har ingen kilde som viser at de driver og leker bank. Skriver også : "jeg tror det er mulig" Skriver dette da jeg fikk høre av en på jobben som har en sønn som jobber i Lindorf. Firmaet holdt tilbake lønn som jeg hadde krav på, da sa han at jeg kunne gi timelister osv til Lindorf og de ville di meg det jeg hadde krav på dersom de anså at jeg hadde en god sak( noe trådstarter tydeligvis har dersom han har vunnet saken alt). Lindorf ville da lage sak av arbeidsgiver for å få tilbake opprinnelig fordring++ Blir vanskelig å finne en link til dette. Og de leker nok ikke bank, men innkassobyrå. Er sånn et slikt firma opererer.

Lenke til kommentar

 

SÅ lenge du har vunnet er det ikke så vanskelig. Bare send et rekommandert brev der du krever betaling innen en kort frist, f.eks 1 uke eller 14 dager. Skriv deretter at dersom vedkommende ikke betaler blir saken sendt til forliksrådet. Tror også det er mulig å gi saken til Lidorf og inkasso byråer så lenge du har en dom på det. Da vil du få beløpet av de med engang, og resten blir en sak mellom han som skylder penger og innkassoselskapet.

Dette ville jeg ha gjort. Ellers finnes det jo pengeinnkrevere:)

 

 

Har du en link til kilde som viser at Lindorff og andre inkassobyråer leker bank, og forskuterer dine fordringer?

 

Nei har ingen kilde som viser at de driver og leker bank. Skriver også : "jeg tror det er mulig" Skriver dette da jeg fikk høre av en på jobben som har en sønn som jobber i Lindorf. Firmaet holdt tilbake lønn som jeg hadde krav på, da sa han at jeg kunne gi timelister osv til Lindorf og de ville di meg det jeg hadde krav på dersom de anså at jeg hadde en god sak( noe trådstarter tydeligvis har dersom han har vunnet saken alt). Lindorf ville da lage sak av arbeidsgiver for å få tilbake opprinnelig fordring++ Blir vanskelig å finne en link til dette. Og de leker nok ikke bank, men innkassobyrå. Er sånn et slikt firma opererer.

 

 

 

Det jeg regner med at det er snakk om i dette tilfellet er at Lindorf kjøper fordringen du har på lønn mot firmaet. Helt vanlig fremgangsmåte i en del inkassosaker etc, også når det gjelder vanlige fakturaer.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ta kontakt med et inkassobyrå, og hør om de har mulighet til å ordne opp. De kan fortelle deg hvordan det skal gjøres, og de kan også ta seg av å sende inkassovarsel o.l. på dine vegne. Slik Blson nevner, kjøper de fordringen av deg, og driver den inn selv - de lever av gebyrene og rentene.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med et inkassobyrå, og hør om de har mulighet til å ordne opp. De kan fortelle deg hvordan det skal gjøres, og de kan også ta seg av å sende inkassovarsel o.l. på dine vegne. Slik Blson nevner, kjøper de fordringen av deg, og driver den inn selv - de lever av gebyrene og rentene.

 

Jeg tipper at jeg må vente noen dager til dommen er rettskraftig.

 

Så i følge denne tråden så er det enklest for meg å "selge" mitt

lovlige krav til et inkasso-byrå? Hvor mye tror dere at jeg kan

få for et rettskraftig krav på ca 53.000 kroner - forutsatt at

vedkommenda har eiendom etc? Et inkassobyrå skal vel fort

ha dekket sin risiko? Et lovlig krav er jo ikke det samme som

kontanter i banken:-)

 

Hva med "utlegg" via namsmannen? Er ikke dette et alternativ?

Lenke til kommentar
Hva med "utlegg" via namsmannen? Er ikke dette et alternativ?

 

Jo, det kan det være. Hva som er best alternativ vil variere litt fra sak til sak. Min anbefaling er at man tar kontakt både med namsmannen og et inkassoselskap for mer og helt korrekt informasjon.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt.

 

Jeg ville foretrekke å kunne sende kopi av dommen til noen

som så tok seg effektivt av hele saken helt fra den første

betalings-oppfordringen.

 

Så upersonlig som mulig.

Vil helst ikke ha noen flere påminnelser om denne saken :-))

Lenke til kommentar
Du skriver "fikk medhold i" men ikke hva slags instans som ga deg medhold. Hvis det er retten, er det ikke da det offentlige som tar seg av innkreving av penger osv?

 

Jeg fikk medhold i dom i Forliksrådet. Den er snart rettskraftig dersom vedkommende

ikke anker.

 

Jeg trodde at Forliksrådet bare avsa dom - og så var det opp til meg å bruke

den (dommen) til å få utbetalt pengene? Er det ikke slik det fungerer?

Lenke til kommentar
Se kort info fra Juss-Buss om utlegg.

 

Men du har helt rett, om skyldneren ikke betaler innen den fristen som er gitt i forliksrådet er det du som må drive saken videre.

 

Jeg måtte til og med betale (legge ut for) rettsgebyret i ettertid - som så motparten ble

dømt til å betale (tilbake) til meg. Dette kan vel ikke være riktig?

 

Enkelte steder må en visst betale rettsgebyr på forhånd (før møte i Forliksrådet).

Her ble jeg etterpå innkrevt av Statens innkrevings-sentral.

Lenke til kommentar
Se kort info fra Juss-Buss om utlegg.

 

Men du har helt rett, om skyldneren ikke betaler innen den fristen som er gitt i forliksrådet er det du som må drive saken videre.

 

Forresten: i dette jussbuss-dokumentet står det ikke direkte at jeg må

sende krav (brev/giro) til skyldneren før en går til Namsmannen

(og skrive i brevet at en går til namsmannen dersom vedkommende

ikke betaler innen f.eks. 14 dager).

 

Bør en det før en går til Namsmannen?

(Vedkommende som ble dømt til å betale meg vet jo at han bør betale -

så det virker tullete å måtte skrive brev om det).

 

Det hører med til denne saken at vedkommende nesten ikke oppgir

sin inntekt til Skattemyndighetene og fremtrer som veldig fattig -

men han disponerer kostbar merchedes, har bygget nytt hus,

samboeren drar på ferie i utlandet etc etc.

 

Er det slik at dersom man arbeider svart så slipper man også

lett vekk fra pengekrav og erstatninger overfor privatpersoner ?

Endret av lulus
Lenke til kommentar

Jeg regner med at saksøkte fikk en betalingsfrist i dommen. Formelt sett er vel det nok beskjed, men det skader ikke med å formelt minne saksøkte på dette, og i den sammenheng varsle om neste skritt. En utleggsforretning er nemlig ikke direkte billig for saksøkte. I tillegg kan en slik forretning få hele korthuset til å rase.

 

I utgangspunktet er det ingen forskjell på om man driver svart eller ikke for inndrivelse av denne type krav. Har man eiendeler kan det tas utlegg og gjennomføres tvangssalg.

 

Problemet vil vel her være at personen er forgjeldet, selv om han har fin bil, hus etc.

 

Men det er lurt å få råd av namsmannen, eventuelt advokat.

Lenke til kommentar

Nei personen har ikke gjeld og hans nye hus har han sammen med

samboeren som har lønnet arbeid. Jeg tipper at lånet på huset

er akurat stort nok til å dekke markedsverdien på huset.

Og lånet er på samboeren sitt navn.

 

Teknisk verdi på hus er mye større enn markedsverdi i dette området :-)

Sannsynligvis har han betalt deler av huset ved å arbeide svart (med

tungt maskineri) for bygge-firmaet hvor han har kjøpt huset.

 

Vedkommende vil neppe få personlig lån uansett siden den skattbare

inntekten hans lenge har vært under sultegrensen :-)

 

Så dette kan kanskje bli en underholdende inndriving :-))

Endret av lulus
Lenke til kommentar
Nei personen har ikke gjeld og hans nye hus har han sammen med

samboeren som har lønnet arbeid. Jeg tipper at lånet på huset

er akurat stort nok til å dekke markedsverdien på huset.

Og lånet er på samboeren sitt navn.

 

Teknisk verdi på hus er mye større enn markedsverdi i dette området :-)

Sannsynligvis har han betalt deler av huset ved å arbeide svart (med

tungt maskineri) for bygge-firmaet hvor han har kjøpt huset.

 

Vedkommende vil neppe få personlig lån uansett siden den skattbare

inntekten hans lenge har vært under sultegrensen :-)

 

Så dette kan kanskje bli en underholdende inndriving :-))

 

Når dommen fra forliksrådet er rettskraftig, kan den tvangsfullbyrdes uten ytterligere varsel, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 4-12.

 

Utlegg begjæres etter lovens kapittel 7. Tvangssalg eller annen dekning gjøres deretter etter kapittelet for det formuesgodet det er tatt utlegg i. Se tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 8 og 10 t.o.m. 12.

 

Det er relativt ukomplisert å begjære utlegg når du har alminnelig tvangsgrunnlag (f.eks. dom fra forliksrådet), og du kan be namsmannen om veiledning. Samtidig må du nok belage deg på å svi av litt tid på det hvis du ikke vil bruke advokat. En mulighet er å se om du finner en advokat som er villig til å begrense salæret sitt til sakskostnadene du får dekket ved inndrivelsen.

 

Advokater som har erfaring med tvangsfullbyrdelse, skriver en utleggsbegjæring på en halvtime. I tillegg kommer gjennomgang av dokumenter, korrespondanse med deg m.v., samt oppfølgning ved det videre tvangssalget. Likevel bør det være mulig å få det hele for 5-8000, kostnader du i normalt vil ha krav på å få dekket av motparten ved inndrivelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...