Gå til innhold

Piratene har en ny favoritt (PC)


Anbefalte innlegg

Jaja. Men de taper jo ikke penger så lenge folk ikke stjeler en fysisk kopi.

 

Så hvis noen bruker mange millioner på å utvikle et spill, en uærlig ansatt legger spillet ut på nett, og absolutt ingen kjøper spillet, alle laster det heller ned og spiller det ulovlig, da taper ikke produsenten penger? Fordi ingen har stjålet en fysisk kopi? Lol.

 

Dette har absolutt ingenting, ingenting med det jeg og andre har snakket om på de siste par sidene her. Og det vet du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merkelig at noen spill selger godt selv om de blir piratkopiert - mens andre ultra- hypede møkkaspill uten demoer blir lastet ned mer enn de blir solgt, nei? Det er jo det reneste mysteriet.

 

Tror faktisk Sims er en bra serie. Søsteren min spiller Sims 2 hele tiden, det må jo bety at spillet faktisk er bra for den målgruppen.

 

Call of Duty 4 har jo blitt lastet ned ulovlig på et sted mellom 500.000 og 750.000 ganger, viss man legger sammen antall downloads fra torrentsider. Spillet er et av de beste skytespillene som har komt i de siste årene, og er veldig bra optimalisert. Spillet har en metacritic score på 92/100.

 

Brukte COD4 såkalt "intrusive" DRM? NEI!

 

Er ikke det dumt når pirater slenger opp COD 4 multiplaer servere for folk med piratkopier? Det skjer, og i stor skala.

 

"After using his blog to reveal that the developer is quite happy with the recent number of PC owners playing the game online, the studio's community relations manager fourzerotwo expressed amazement at how many of those players were running a pirated copy of the game.

 

"What wasn't fantastic was the percentage of those numbers who were playing on stolen copies of the game on stolen / cracked CD keys of pirated copies (and that was only people playing online)," he posted under the heading "They Wonder Why People Don't Make PC Games Any More."

 

http://www.shacknews.com/onearticle.x/50748

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

"Har allerede har tapt rundt ni millioner dollar på nedlastingene"..

Blir rett og slett kvalm når jeg hører sånt! Når skal folk lære at det er LANGT fra alle som laster det ned som ville kjøpt det?!?!? "Blomberg.com kan kjøre den statistikken sin langt opp i bakre utgang!!

Lenke til kommentar
Snike på bussen, snike deg på en fotballkamp, benytte deg av betaltjenester uten å betale, det er et tapt salg for tilbyder, uansett om du hadde tenkt å betale eller ikke, uansett om tjenesten hadde foregått med eller uten din deltakelse.

 

Å snike på bussen medfører økte drivstoffutgifter for selskapet pluss oppbrukt plass (en buss har max antall plasser som kan bli brukt.) pluss slitasjeskader. Samme prinspipp med fotballkampen. begrenset antall seter, slitasjeskader. Vet ikke helt hva du mener med "betaltjenester" (det meste kan klassifiseres som sådan), men antar du mener over satelitt -og kabel-tv. Dette er mer sammenlignbart med nedlasting av software, med unntak av at der tapper man som oftest direkte fra leverandøren, mens ulovlig nedlasting av spill ikke blir tatt direkte fra leverandøren.

 

Uansett, produsent taper ingenting på produksjonen av disse piratkopiene eller på slitasjekostnader eller plasskostnader. Hvorhvidt de taper potensielle kunder er en annen sak.

 

Personlig ser jeg ingen grunn til å moralsk ville kjøpe noe som helst lukket kodet software (selv om jeg til tider gjør det), da det hindrer utvikling av software i lengden. Så så lenge man bare får kjøpt "lisens til å spille/bruke" er piratkopiering høyst velkomment hos meg. Hvis man får kjøpt lisenser til å "eie", hadde jeg hatt et annet syn, men det blir nok en utopi :\

Lenke til kommentar

Det med at ea sier det bare er problemfylt før utgave er jo bare piss og tull. Selvfølgelig er det dette ettersom de vil at folk skal kjøpe orginalen.

 

Spillet kom jo ut for flere uker siden og er enda ikke lagt ut på salg i butikk. Jeg har allerede rukket å spille meg lei for å si det sånn.

 

Jeg får jo også mange forespørsler om å fikse sims 3 for jenter på skolen min. Piratkopiering er ihvertfall kommet for å bli ;)

 

Synes også det er tull av EA å bruke 100 talls millioner på kopibeskyttelse som tar 10 minutt for en amatør hacker å fikse. Det er jo dette som de taper på. Er det laget av mennesker så kan det ødelegges av mennesker også ;)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Det med at ea sier det bare er problemfylt før utgave er jo bare piss og tull. Selvfølgelig er det dette ettersom de vil at folk skal kjøpe orginalen.

 

Spillet kom jo ut for flere uker siden og er enda ikke lagt ut på salg i butikk. Jeg har allerede rukket å spille meg lei for å si det sånn.

 

Jeg får jo også mange forespørsler om å fikse sims 3 for jenter på skolen min. Piratkopiering er ihvertfall kommet for å bli ;)

 

Synes også det er tull av EA å bruke 100 talls millioner på kopibeskyttelse som tar 10 minutt for en amatør hacker å fikse. Det er jo dette som de taper på. Er det laget av mennesker så kan det ødelegges av mennesker også ;)

 

jøss, her har vi årets tosk!

 

Om du faktisk klarer å lese artikkelen så står det at spillet ikke har DRM, og om du tror de faktisk brukte "100 talls millioner på kopibeskyttelse" tidligere så har du noen skruer løs.

 

Å fortsette å dra inn DRM i disse diskusjonene er helt latterlig.

--

Jeg har allerede rukket å spille meg lei for å si det sånn.

Og til de andre, det er dette som gjør at EA faktisk taper penger på pirater før spillet kommer ut. Potensielle kunder spiller seg lei, eller ser ikke vitsen med å kjøpe produktet.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Snike på bussen, snike deg på en fotballkamp, benytte deg av betaltjenester uten å betale, det er et tapt salg for tilbyder, uansett om du hadde tenkt å betale eller ikke, uansett om tjenesten hadde foregått med eller uten din deltakelse.

Det stemmer ikke. Om du sniker deg inn på en kino for å låne toalettet så har ikke kinoen tapt 80,- for at du ikke så en film. Om du derimot laster ned TS3 og spiller det gjevnlig og har det gøy med spillet, ja da har du påført EA et tap.

Filmindustrien taper ikke 100,- når jeg leier en film istedet for å kjøpe den.

Om du sniker på bussen en stopp og går resten, eller du ser 5 minutter av en fotballkamp du har sneket deg innpå så ser jeg ikke på det som et tap, du prøvde det ut, og fant ut at det ikke var noe for deg og dermed lar du være å bruke det.

 

Nei, jeg støtter ikke piratkopiering av spill, men jeg ser derimot muligheten til å laste ned (ulovlig) og prøve spillet, for så å kjøpe det dersom en skal spille det som et spill og ikke som en prøve (jada, prøvetiden varer ikke 100-200 timer..).

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Hvorfor kunne man ikke gått tilbake til gamle dagers form for Shareware? Dvs at man lastet ned et spill, lovlig og gratis, men spillet var låst til f.eks 3 brett eller enkelte ting var "låst" intil man kjøpte det. Deretter kunne man gå inn på spillselskapets side og kjøpe en nøkkel som låste opp fullversjonen av spillet.

 

Problemet i dag er at det produseres for mye møkk av spill, og mange av spillene kommer heller aldri i demoform heller. Når spillene allerede koster rundt 500 kr så er det ikke rart at mange, med begrenset budsjett, laster ned spillet fremfor å kjøpe det. klart enkelte uærlige personer finner man, men om spillselskapene hadde laget demo av samtlige spill de lager, og da mener jeg en demo som fullverdig representerer spillet, så kunne denne trengen godt ha vært snud.

 

Spillselskapene har mye av skylden selv i elendigheten. De som har dårlig råd vil ikke investere flere hundrelapper i et spill de "kanskje" vil like. Da laster de det heller ned, og om de liker spillet hvorfor skulle de da egentlig gidde å betale for det når de allerede sitter med det i handen? Valve har gjort det godt med bruk av Steam, og jeg mener det er et steg i riktig retning hvordan det kan gjøres. Gi folk fullverdige demoer av spillet slik at de kan prøve det og se om de liker det, fremfor å produsere møkker på møkker på møkker, ingen demo, og deretter sette seg ned å nisyte over piratkopiering. Dessverre må jeg bare si at de er skyld i sin egen elendighet, begyn å tenke litt på kvaliteten på spillene som produseres fremfor å kværne ut dritt på dritt på dritt.

Lenke til kommentar
Hvorfor kunne man ikke gått tilbake til gamle dagers form for Shareware? Dvs at man lastet ned et spill, lovlig og gratis, men spillet var låst til f.eks 3 brett eller enkelte ting var "låst" intil man kjøpte det. Deretter kunne man gå inn på spillselskapets side og kjøpe en nøkkel som låste opp fullversjonen av spillet.

 

Problemet i dag er at det produseres for mye møkk av spill, og mange av spillene kommer heller aldri i demoform heller. Når spillene allerede koster rundt 500 kr så er det ikke rart at mange, med begrenset budsjett, laster ned spillet fremfor å kjøpe det. klart enkelte uærlige personer finner man, men om spillselskapene hadde laget demo av samtlige spill de lager, og da mener jeg en demo som fullverdig representerer spillet, så kunne denne trengen godt ha vært snud.

 

Spillselskapene har mye av skylden selv i elendigheten. De som har dårlig råd vil ikke investere flere hundrelapper i et spill de "kanskje" vil like. Da laster de det heller ned, og om de liker spillet hvorfor skulle de da egentlig gidde å betale for det når de allerede sitter med det i handen? Valve har gjort det godt med bruk av Steam, og jeg mener det er et steg i riktig retning hvordan det kan gjøres. Gi folk fullverdige demoer av spillet slik at de kan prøve det og se om de liker det, fremfor å produsere møkker på møkker på møkker, ingen demo, og deretter sette seg ned å nisyte over piratkopiering. Dessverre må jeg bare si at de er skyld i sin egen elendighet, begyn å tenke litt på kvaliteten på spillene som produseres fremfor å kværne ut dritt på dritt på dritt.

 

boikott spillet da, ikke last ned pirat. Så gir det klare signaler til spillprodusentene.

Lenke til kommentar

Signalene er så klar som det lar seg gjøre, det er et fulltent fyrtårn som skriker å hoier til spillselskapene at "hey, nå gjør dere det totalt feil" men det hjelper ikke når skuta er styrt av en blind gammel sjøulk med gjenngrodde øreganger.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Alle ISP bør gå sammen og stenge .torrent trafikk og .NZB trafikk... tydelig at 90% av materialet er kopibeskyttet som går igjenom.

det er jo minst 1000 nyheter på internett om fildeling.

På tide med ett internasjonalt sammarbeid hvis de vil bli kvitt disse probleme som ødelegger pc spilla.

 

Kveler man de fæle teknologiene piratene bruker kan man bli kvitt mye av problemet og man slipper flere diskusjoner.

 

PS! Jeg kjøper mine spill helt Ærlig, Får snart spillet i posten med HELE Sims 3 :D

 

Det jeg tror er at bare et fåtall av disse piratene kjøper spilla og da bare hvis spilla har en Online funksjon de vil bruke.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Alle ISP bør gå sammen og stenge .torrent trafikk og .NZB trafikk... tydelig at 90% av materialet er kopibeskyttet som går igjenom.

det er jo minst 1000 nyheter på internett om fildeling.

På tide med ett internasjonalt sammarbeid hvis de vil bli kvitt disse probleme som ødelegger pc spilla.

 

Kveler man de fæle teknologiene piratene bruker kan man bli kvitt mye av problemet og man slipper flere diskusjoner.

 

PS! Jeg kjøper mine spill helt Ærlig, Får snart spillet i posten med HELE Sims 3 :D

 

Det jeg tror er at bare et fåtall av disse piratene kjøper spilla og da bare hvis spilla har en Online funksjon de vil bruke.

 

Dette er en så sneversynt løsning som det lar seg gjøre, ikke bare går det da utover piratene men et enormt nettverk av lovlig delte filer fra store aktører på nettet som bruker denne teknologien for å overføre filer raskt og enkelt. Du skjønner tydeligvis ikke omfanget heller så slik sett er du "tilgitt".

 

Industrien ødelegger for seg selv med idiotiske løsninger, inntil de får gluggene opp for realiteten er det veldig lite vi kan gjøre.

Lenke til kommentar
Signalene er så klar som det lar seg gjøre, det er et fulltent fyrtårn som skriker å hoier til spillselskapene at "hey, nå gjør dere det totalt feil" men det hjelper ikke når skuta er styrt av en blind gammel sjøulk med gjenngrodde øreganger.

 

Generelt sett overdriver du her.

 

Er ikke du enig i at det er bedre å boikotte spillet enn å kjøpe det eller laste det ned ulovlig om det er noe du ikke liker ved produktet? Sett at SIMS 3 seller 100.000 kopier, mens tall fra torrentsider viser at spillet har blitt lastet ned ulovlig 2 millioner ganger: Hvilket signal gir dette EA? Kontra at spillet seller 100.000 kopier og blir lastet ned 50.000 ganger?

 

Kan du komme med eksempler på disse møkkaspillene som preger pc-plattformen? Og hvilke totale feil gjør de?

 

Eneste jeg tenker på er spill som baserer seg på filmer som nettopp har komt ut, eventuelt diverse spill fra Need for Speed serien. Men hvilke gamere kjøper disse spillene uten å lese en anmeldelse? Så har vi også de spillutviklere som har forlatt PC-plattformen grunnet nettopp piratkopierting; har lansert et konsollspill som deretter blir portet til PC. PC-versjonen er buggete og dårlig optimalisert. Multikonsollspill som er under utvikling per i dag blir hovudsaklig utviklet til konsoll(grafikkmotorene), noe som er snyd. Kan også nemne Empire Total War som hadde en del bugs ved release, men dette har blitt fikset på gjennom patching.

 

Det vil alltid finnes dårlige produkter innen underholdningsbransjen som prøver å cashe inn. Men om man bruker hodet litt så er det en grunn til at det finnes anmeldelser. Man kan også anta at spill som blir utgitt av gode spillstudio holder enn viss kvalitet(blizzard, valve, bioware etc).

 

Det finnes mange PCspill med både demoer, bra tilgjengelighet(digitalt) og som koster rundt 100-300kroner, men som trass i dette blir i stor grad piratkopiert. Steam har også ofte en helg der man kan prøve ut et spill gratis i noen dager, samtidig som de kjører et tilbud på spillet. Steam har virkelig fått en fin ordning på dette.

 

Faktum er at nye store titler koster rundt 400kr, om ikke mindre om man velger den billigeste butikken. Om man sammenligner det med konsollspill, så er dataspill 200kroner billigere. Faktum er at det har kommet frem mange nye digitale tjenester som tilbyr spill, sagaen om Securom og DRM er så godt som historie.

 

Steam er riktignok litt dyrere for oss nordmenn, men da velger man lett en annen butikk som har varen billigere!

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
"Har allerede har tapt rundt ni millioner dollar på nedlastingene"..

Blir rett og slett kvalm når jeg hører sånt! Når skal folk lære at det er LANGT fra alle som laster det ned som ville kjøpt det?!?!? "Blomberg.com kan kjøre den statistikken sin langt opp i bakre utgang!!

180 000 * 50$ = 9 000 000 $

Grundig analyse av estimert tap ja. Go Bloomberg!

Lenke til kommentar

Det dummeste er jo også at de regner med utsalgspris, som inkluderer merverdiavgift eller andre avgifter, fortjeneste til de lokale butikkene osv.

 

Selv om alle som laster ned faktisk hadde kjøpt det om det ikke var mulig å laste det ned, så hadde de fortsatt ikke tapt i nærheten av 9 millioner.

Lenke til kommentar
Generelt sett overdriver du her.

 

Er ikke du enig i at det er bedre å boikotte spillet enn å kjøpe det eller laste det ned ulovlig om det er noe du ikke liker ved produktet? Sett at SIMS 3 seller 100.000 kopier, mens tall fra torrentsider viser at spillet har blitt lastet ned ulovlig 2 millioner ganger: Hvilket signal gir dette EA? Kontra at spillet seller 100.000 kopier og blir lastet ned 50.000 ganger?

 

Kan du komme med eksempler på disse møkkaspillene som preger pc-plattformen? Og hvilke totale feil gjør de?

 

Eneste jeg tenker på er spill som baserer seg på filmer som nettopp har komt ut, eventuelt diverse spill fra Need for Speed serien. Men hvilke gamere kjøper disse spillene uten å lese en anmeldelse? Så har vi også de spillutviklere som har forlatt PC-plattformen grunnet nettopp piratkopierting; har lansert et konsollspill som deretter blir portet til PC. PC-versjonen er buggete og dårlig optimalisert. Multikonsollspill som er under utvikling per i dag blir hovudsaklig utviklet til konsoll(grafikkmotorene), noe som er snyd. Kan også nemne Empire Total War som hadde en del bugs ved release, men dette har blitt fikset på gjennom patching.

 

Det vil alltid finnes dårlige produkter innen underholdningsbransjen som prøver å cashe inn. Men om man bruker hodet litt så er det en grunn til at det finnes anmeldelser. Man kan også anta at spill som blir utgitt av gode spillstudio holder enn viss kvalitet(blizzard, valve, bioware etc).

 

Det finnes mange PCspill med både demoer, bra tilgjengelighet(digitalt) og som koster rundt 100-300kroner, men som trass i dette blir i stor grad piratkopiert. Steam har også ofte en helg der man kan prøve ut et spill gratis i noen dager, samtidig som de kjører et tilbud på spillet. Steam har virkelig fått en fin ordning på dette.

 

Faktum er at nye store titler koster rundt 400kr, om ikke mindre om man velger den billigeste butikken. Om man sammenligner det med konsollspill, så er dataspill 200kroner billigere. Faktum er at det har kommet frem mange nye digitale tjenester som tilbyr spill, sagaen om Securom og DRM er så godt som historie.

 

Steam er riktignok litt dyrere for oss nordmenn, men da velger man lett en annen butikk som har varen billigere!

 

Hvordan poenget kommet frem er irrellevant bare det kommer frem, at folk laster ned er en like god indikasjon som boikotting ville være.

 

Angående møkkaspill, tell opp hvor mange Sims spill, Need for Speed spill og ekspansjoner til The Sims i tilegg til hvor mange Fifa spill det er kommet, og se hvor mye "nytt" de gjør i forhold til den 1 år eldre utgaven, så ser du hva jeg mener meg møkkaspill. I tilegg har du da katastrofale utgaver som 50 cent spillene og filmspillene som suger hestemøkk gjennom en 5 kroner.

 

Poenget er at folk er lei av å kjøpe spill de ikke får prøvd, lei av selskap som skor seg på ignoranse og folks uvitenhet. De får ikke prøvd spillene fordi demoer er tilnærmet fraværende og de demoer man har er langt fra representativ for spillets fullversjon. Derfor laster folk ned, for å prøve spillet, og hva forhindrer dem da fra å fortsette å beholde spillet, hvem gidder vel å kjøpe spillet? Enkelte er nostalgiske og vil ha coveret og, men 400 spenn for et cover er litt vel mye. Så hvorfor tar ikke storselskapene lærdom? De sitter heller å syter over piratkopieringens grusomme makt fremfor å ta affære og endre strategien. De lager fiksjoner, tall og grafer uten binding i realiteten for å fremheve et poeng de selv er skyld i og det er de som kan endre trenden ved å tenke litt "nytt". Kanskje mindre syt og mer handling vil hjelpe dem, samt storselskapene har liten grunn å syte, noen millioner tap på et spill merkes nesten ikke, hva med indie selskapene som er nær døden om de ikke får solgt spillene sine? Det er de som sliter, men de tør heldigvis å tenke nytt av seg, som f.eks Taleworlds med Mount&Blade. Der har du et kroneeksempel på hvordan det kan gjøres, med stor suksess.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...