rhym Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Den gamle stasjonære begynner å bli litt sliten, så jeg tenkte jeg skulle sette sammen et nytt system. Er ikke noe fastsatt prisnivå, men litt nord for value kan vi vel sikte på Selve systemet vil bestå av: * i7 920 * HK * RAM (6GB skulle vel holde) * Corsair HX620W modulær PSU (har fra før, skulle holde fint). * Lian Li PC-V1010B (http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=497) * Vannkjølingskomponenter (fullt sett, ink cpu og gpu blokk) * GFX, antagelig et 4890 eller 4870x2. Ca 2500. Usikker på om noen av disse støtter HDMI. Hadde vært veldig positivt. * Diverse ting jeg ikke trenger tips på, SSD, HD, DVDrom etc. Ville ha no tips til hovedkort/ram som passer godt til en i7 920. Noen alternativer hadde vært fint Må ha hvertfall et tilgjengelig PCI spor. Det hadde også vært glimrende om onboard lydkortet hadde støtte for audio over HDMI (via skjermkort). Jeg trenger også ganske mye hjelp til vannkjølinga Har aldri brukt vannkjøling før, og er usikker på hva jeg trenger til dette systemet. Kan basics, men tips på hvilke komponenter jeg trenger hadde vært fint. Hvordan alt dette blir å passe inn i kabinettet er også viktig. Vil at alt skal se lekkert ut, ikke no halvveisprosjekt Noen formeninger om jeg får plass til en quad radiator i taket der? en 5 1/4" slot er 14 cm bred, så det skulle vel gå i bredden hvertfall. Tips for å montere en trippel eller quad radiator uten å måtte borre i kabinettet hadde også vært nice Målet mitt er å ha en tilnærmet lydløs maskin, men fortsatt kunne overklokke i7 920en en del. Endret 29. mai 2009 av rhym Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Den gamle stasjonære begynner å bli litt sliten, så jeg tenkte jeg skulle sette sammen et nytt system. Er ikke noe fastsatt prisnivå, men litt nord for value kan vi vel sikte på <snip> Det var rimelig langt nord.. nærmere nordpolen kan vi si.. Får en grei bruktbil for den handlelista der. Målet mitt er å ha en tilnærmet lydløs maskin, men fortsatt kunne overklokke i7 920en en del. Det er mulig dersom du akspeterer rundt kokepunktet for vannet og det er ei pumpe i systemet som trives med å sirkulere varmt vann. Tror du må innse at "lydløs" maskin, vs, high-end CPU/GPU/chipset + vannkjøl er irrasjonelt. Da kan du like greit sette i de største og feteste heatpipe'ene parret med "lydløse" vifter. Ett alternativ kunne jo være en 60x60cm radiator på vegg i en kjeller. Plus Iwaki og "noen meter" med rør. Vannkjøling krever at 400w tilført varme skal fjernes like mye som luftkjøl! Det betyr vifter.. som lager lyd. Gitt at dette er montert i/på kabinett. Lenke til kommentar
rhym Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Det er mulig dersom du akspeterer rundt kokepunktet for vannet og det er ei pumpe i systemet som trives med å sirkulere varmt vann.Tror du må innse at "lydløs" maskin, vs, high-end CPU/GPU/chipset + vannkjøl er irrasjonelt. Da kan du like greit sette i de største og feteste heatpipe'ene parret med "lydløse" vifter. Vannkjøling krever at 400w tilført varme skal fjernes like mye som luftkjøl! Det betyr vifter.. som lager lyd. Gitt at dette er montert i/på kabinett. Tja, lydløs er kanskje en overdrivelse. Standard kabinett sirkulasjon vifter (på low kanskje) og noen stille vifter på en quad radiator er lydnivået jeg hadde tenkt meg. Er egentlig ikke helt inne på hvor mange watt en sånn setup klarer å håndtere. Hva tror du jeg trenger for å kjøle en i7 920(@~3.6ghz kanskje) og et 4890 standard klokk da? Endret 29. mai 2009 av rhym Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg har to slike rigger, riktignok "kun" blokk på CPU da. Jeg observerer at 1x240mm ikke klarer å "slå" en god heatpipe vesentlig uten at 2x120mm vifter holder godt hørbare 1500rpm++ Men da er temperaturer til gjengeld ca. 10 grader lavere load enn de beste heatpipes. Det er da snakk om 3.8-4.0Ghz og 1.25-1.35VCore. Du må nok ha 3x120mm og bra luftflyt for å ha adekvat kjøling med vann både på CPU og GPU. Bør gå greit i ett slikt Lian-Li kabinett. Ideelt bør radiator være montert utenfor/på kabinett. Husk også at du må sørge for "lufting" av hk/chipset/mosfets. Tror du vil bli fornøyd med oppgraderingen. Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Har selv et komplett vannkjølt system bestående av et p35-hk, e8400 og ati 4870 (blokk på cpu, gpu, mosfetx2 og chipsetx2), kjølt av 1 trippelrad og en dobbeltrad (litt overkill). Systemet har tilsammen 9 vifter, dog trenger jeg så lav rpm per vifte at lydnivået er meget behagelig. Vil nok anbefale en trippelrad i topp ja, og da må du kutte, men som TL1000S sier kan den også monteres utenfor kabinettet, f.eks. stående bak. Av vifter bruke jeg utelukkende noctua-vifter, NF-P12 på radiatorene og NF-S12 ellers i kabinettet, støysvake vifter som dytter bra med luft. Ang. vannkjølingskomponenter er det mye å velge mellom, men kvalitetsprodusenter som swiftec, D-tek, Danger Den, Aquacomputer etc. bør du sjekke ut. Edit: Og ja; begge skjermkortene har støtte for hdmi via adapter fra dvi (og før noen spør, dvi-kontakten fører også lydsignaler til hdmi-adapteren) Endret 29. mai 2009 av Caliber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå