Gå til innhold

Vann + Salt

Anbefalte innlegg

ja, jeg bor i tromsø, bakom huset mitt ligger det litt snø enda siden ikke sola når til der. Jeg la den snøen (eller vannet nå da) stå over natta, og det har en omvendt effekt også, nå har jeg en rom temp på ca. 20 grader (som dere ser på bildene) mens vannet er på 35 varmegrader

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som noen nevnte i farta her... Vannet blir ionisert med å helle salt i det. I tillegg til at det ikke er heldig for kobber blokker med salt, er det iallefall svært uheldig om det skulle lekke litt. Har man distelert vann, eller fks kjører på 3M's ikke-ledende væske har man mye mer sikkerhet i systemet.

Dessuten, salt i vann er en spontan reaksjon som avtar når saltet er brukt opp.

Lenke til kommentar

Bruke opp salt..hehe.. :=) En saltoppløsning er en saltoppløsning..

Når jeg drev på med vannkjøling i 99" så brukte jeg salt. Radiatoren sto utenfor vinduet og der var det minusgrader. Uten saltet så frøs hele greia :-|

Funket helt fint de 2mnd jeg gadd ha systemet gående, så ikke tegn til korrosjon. Over lenger tid hadde jeg nok sett det..

Hvorfor jeg brukte salt? Brukte det som var lettest tilgjengelig der og da.. :)

Lenke til kommentar

ang. det der om galvanisk tæring: kan det oppsto spennings forskjeller mellom de to "tingene" eller vil dette bare vandre ut i guffa og utjevne hverandre? *hvis* man får det (spenningsforskjeller) kan ikke det også ha en litt teit effekt på være fine elektriske komponenter hvis feil steder kommer i kontakt?

Men når jeg tenker meg om vil det jo ikke bli en brukbar strømkilde, ettersom "elektrodene" står i samme løsning. Men kan det bli noe? veit ikke så mye om detta... har bare 3kj

Lenke til kommentar

RolloThomasi: Metallet i kretsen med lavest spenningspotensiale blir spist opp. Alle metall her sitt spesifike spenningspotensiale.

I et vannkjølesystem så er det avogtil 3 forskjellige metaller tilstede: en ferrit legering i pumpen ( jern ), aluminum i radiatoren og kopper i kjøleblokken.

Det som skjer over tid er at det blir oppløst ioner i vannet fra metallene og det går en elektronvandring. Dette skjer seff. selv om vannet er destillert..

Bruk av frostveske hemmer denne prosessen.

Lenke til kommentar
jeg må ha formulert meg dårlig, men når jeg tenker meg om har det ikke noe å si, ettersom det umulig kan gå noe strøm mellom noen punkter i "kjøleoppsettet" ettersom de står i samme saltløsning.

Umulig med strøm?

Du tar helt feil. Nettopp fordi komponentene befinner seg i samme saltoppløsning!

Det salte vannet ioniseres jo, og sørger for en vandring av elektroner, nettopp som Hondaen beskriver.

Du kan jo ta for deg følgende forsøk, om du har de rette remediene for hånden:

Et glass med saltvannsoppløsning, en bit kobber, gjerne en stump kobbeledning men helst en platebit, en bit av et annet elektrisk ledende materiale, (f.eks.blikk), og et voltmeter. Fest en ledningsstump (bør helst loddes) til hver av metall-delene som du legger oppi saltvannet, og mål spenningen. Antageligvis oppnår du noe mellom 0,5 og 1volt. Dette er riktignok avhengig av saltmengde og størrelse på metallbitene.

Er du riktig heldig, kan du til og med få lys i en 1,5volt´s lommelyktpære!

Hvorfor skjer dette? Jo, nettopp fordi det skjer en vandring av elektroner fra det ene materialet til det andre. Og dermed frigjøres også ørsmå partikler fra en av metalldelene; = galvanisk tæring.

Forbinder du ledningene med hverandre, så vil du se at det nærmest begynner å "koke" rundt den ene metalldelen.

Så saltvann i et kjølesystem? Jeg har jo tidligere sagt hva jeg mener om akkurat det.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...