GeCcO Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 kom til å tenke på noe (kanskje det har vært tatt opp før) men hvis man har salt i vannet så synker jo frysepunkte til under -20 grader (på grunn av at saltionene ikke kan binde iskrystallene, eller noe sånt), med en vanntemp på -20 burde vel kjølinga gå greit. Men så tar vel saltet ganske godt i kjøleblokk, radiator og sånt ? Lenke til kommentar
gecho Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Hei GeCcO, Frysepunktet til saltvann er vel ikke -20 grader C. Det er vel mye høyere enn det, likevel under 0 grader. Uansett finns det andre og mere alminnelige frostvæsker, - om du ikke har helt spesielle grunner til å bruke saltvann. :wink: Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 joda, testa på skolen i dag, vi hadde flytenede vann med salt som holdt en temp på -20 grader (kanskje enda mer, termometeter gikk ikke lengere ned), og ja, det ble ikke is etter hvert, men holdt seg flytende. når vi hadde saltet oppi snøen sank tempen fra 0 grader til under -20 Lenke til kommentar
Insomniac Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 vil ikke saltet tære på metallene og utstyr ellers? Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Er jo ikke noe poeng å helle slat i kjølesystemet ???? Salt hindrere ikke korrosjons og algevekst, og skal du forhindre det noe du må, må du bruke frostvæske eller noe annen form for algedreper... Og bruker du frostvæske tåler vannet kulde uansett ! Tror ikke salt blandet med en av de andre typene algedreper er noe veldig suksess... men du kan jo prøve....... Lenke til kommentar
XsiV Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Vell du kan egentlig ta salt i vannet, For det kan ikkje tære noe særlig vist den ikkje kommer i kontakt med oxygen, Men det er jo spørsmålet om hva veske du bruker i den ! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Geco! det du sier nå har jeg absolutt ingen tro på. Du kan ikke bare helle salt på snøen, og så synker temperaturen under -20C. Dette er ikke mulig pga energibevarelse. Hadde du hellet amoniumnitrat i vannet ville temperaturen synke, men ikke salt. Jeg er ikke sikker på metningspunktet til salt i vann, men sjøvann har et frysepunkt på -1,91C (3,5%salt) Dessuten saltvann er ikke bra for metaller. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Skrekk og gru; Salt i vannet! Personlig ville jeg aldri tatt sjansen på det! Om du skulle ha komponenter i kjølesystemet laget i forskjellige materialer, fyrer du garantert opp et problem! Vannet ioniseres, og er dermed elektrisk ledende. Og har du som sagt f.eks kobber i kjøleblokka, og aluminium i radiatoren, kan det jo bli riktig så "hyggelig"! Da får du fort såkalt galvanisk tæring, og før eller siden går det hull et sted! Salt i vannet: Nei, nei, og atter nei!! Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Geco!det du sier nå har jeg absolutt ingen tro på. Du kan ikke bare helle salt på snøen, og så synker temperaturen under -20C. Dette er ikke mulig pga energibevarelse. Hadde du hellet amoniumnitrat i vannet ville temperaturen synke, men ikke salt. Jeg er ikke sikker på metningspunktet til salt i vann, men sjøvann har et frysepunkt på -1,91C (3,5%salt) Dessuten saltvann er ikke bra for metaller. bare prøv du, ta en halvfull kopp med eks. snø og resten med salt/havsalt Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Skrekk og gru; Salt i vannet!Da får du fort såkalt galvanisk tæring, og før eller siden går det hull et sted! Salt i vannet: Nei, nei, og atter nei!! Er enig med deg... Du må vente en stund før det blir hull :-D Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Er enig med deg... Du må vente en stund før det blir hull :-D Joda, det vil som regel ta noe tid. Men dette er jo igjen avhengig av saltgehalten, og den galvaniske avstanden i materialene, og i uheldigste fall en dårlig lodding eller en pore i et utsatt sted i materialet. Men har man riktig uflaks, så kan det i verste fall dreie seg om dager eller uker. Jeg ville uansett aldri tatt sjansen! Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Jeg testa nå hjemme, tok et halvfullt glass med snø, og fant fram litt havsalt: Før "saltinga": som dere ser har snøen en temp på 0.6 grader etter at jeg tok litt havsalt (ca. 4-5sp, skulle hatt mer, men hadde ikke) dette er etter "saltinga" som dere ser er det rimelig kaldt, bilde ble tatt et par minutter etter at jeg hadde blandet saltet med snøen, så snøen var ikke helt smeltet (altså flytende) men det vil dere se om dere tester dette selv Når salt blir løst opp i vann (eller snø som i dette tilfelle), synker vannets frysepunkt. Det kommer av at saltionene hindrer vannmolekylene å legge seg inntil hverandre og danne et fint mønster, slik de må for å bygge en iskrystall. Når iskrystallene ikke blir dannet så fryser jo selvfølgelig ikke vannet, derme kan man få flytene vann (med salt) på 20 minusgrader eller mindre. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Det du har laget er jo en såkalt kuldeblanding. Men det er omtrent som å pisse i buksa. "Effekten" avtar ganske fort, og har ingenting for seg over tid. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 5. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2003 Det du har laget er jo en såkalt kuldeblanding. Men det er omtrent som å pisse i buksa. "Effekten" avtar ganske fort, og har ingenting for seg over tid. nei, etterhvert vil den jo bli varm, men hvis du kjøler den ned, så kan du ha flytende vann med et mye lavere frysepunkt Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 Joda. Men da får du heller lage deg en varmeveksler da! Med vann/frostvæske i sekundærsiden (PC-kretsen), og heller "søle" med saltblandiga i primærkretsen! Btw; Bildet ditt "knekker" jo sidevisninga! Reduser formatet, slik at vi slipper å scrolle sideveis! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 5. mai 2003 Del Skrevet 5. mai 2003 @ GeCcO Greit du bor i Tromsø, men hvor i hel... fant du snø nå? Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 i skogen kanskje? er jo ikke helt smelta enda.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 @ GeCcO Greit du bor i Tromsø, men hvor i hel... fant du snø nå? Det lurte jeg også på. Jeg tror ikke jeg har sett snø på disse kantene siden før jul. Den "kjøleeffekten" vil jo bare være der mens snøen smelter, så hvis du ikke spar på mer etterhvert vil det nok stabilisere seg på romtemperatur. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Geco! det beviste at jeg ikke kunne greiene godt nok... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Geco!det beviste at jeg ikke kunne greiene godt nok... Hehe, men skal du ha skikkelig kuldeblanding, så mix krystallisk kalsiumklorid og snø/kunst is. Da får du - 55 grader :o Men tilbake til saken. I gamle dager ble det brukt noe som het lakekjøling til kjølerom. Jeg vet den forbrukte endel salt, men er det noen som vet noe mer om dette systemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå