PrimaKaos Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei Mitt objektivet til min Nikon D60 gikk nylig i bakken, og det må erstattes. Alt i alt ingen katastrofe, siden det var et standard-kit objektiv (15-55mm), og jeg tenkte på å kanskje skaffe noe nytt uansett. Men jeg er ganske grønn på hva jeg skal se etter i jungelen av forkortelser, tekniske spesifikasjoner osv, derfor håper jeg på gode råd og argumenter for hvilket objektiv jeg skal velge... Jeg er ute etter et allround-objektiv som kan ta alt fra portretter til landskap- og sportsfoto og som hovedsakelig er til utendørsbruk. Jeg er student, så fint om prisen ikke overskrider 5k (ca det jeg får igjen på skatt), og billigere (men allikevel gode) alternativer er ikke å forakte. Jeg er særlig glad i portretter og action-foto, så objektiver som er gode på dette prioriteres, men landskapsbilder og bybilder er heller ikke å forakte. VR regner jeg som en fordel til kameraet - selv om jeg ikke har prøvd noe objektiv uten. Så hvis noen mener VR er bullshit, så får de overbevise meg om dette. Noen som har noen heite tips? Har sett litt på disse: Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6G VR DX Nikkor AF-S DX 18-105mm VR Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR Men er åpen for alternativer. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 VR er somregel veldig kjekt å ha! Noen objektiver med VR tilsvarer at du kan blende ned to eller i noen tilfeller tre blender trinn før det blir uskarpt igjen. Når jeg ser listen over objektiver du har, så ville jeg for det første fjerna 55-200 med en gang. Hvis du ikke har noe annet objektiv, er det håpløst å ikke ha noe som helst vidvinkel. Det er ett kjekt objektiv å fortsette med senere, men ikke når man BARE har den linsen. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ville valgt av 10-105 og 16-85. Det er litt smak og behag faktisk, 16-85 er vel hakket vassere i kvalitet tror jeg, men har ikke prøvd den selv, så skal ikke si det for sikkert, 18-105 er ett kanon objektiv, men 18-135 er enda litt skarpere å kjekkere, så du kan jo alltids ta en titt på det og! Hvis du er villig til å legge inn litt over 5ooo så er absolut Nikkor 18-200 VR ett VELDIG godt alternativ! Ett veldig bra objektiv som lar deg dekke hele området fra vidvinkel til tele! De fleste er veldig glade i det, ta f.eks. Ken Rockwell! http://www.kenrockwell.com/nikon/18200.htm /Yaricks Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Noen som har noen heite tips?Har sett litt på disse: Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6G VR DX Kun tele? tror ikke det. Denner er beregnet å brukes sammen med en normal-zoom. Nikkor AF-S DX 18-105mm VR Fordel: Lav pris og bra ytelse i forhold til pris Ulempe: Plastic Fantastic Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR Fordel: Meget god ytelse. Mer solid konstruksjon Ulempe: Koster en del Men er åpen for alternativer. Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 18-50mm f/2.8 er alternativer som bør vurderes. Har ikke VR; men er mer lyssterke; som oppveier mot det. Jeg vil nok anbefale 16-85mm da den er mer solid, og gir mye for pengene. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg ville valgt av 10-105 og 16-85. Det er litt smak og behag faktisk, 16-85 er vel hakket vassere i kvalitet tror jeg, men har ikke prøvd den selv, så skal ikke si det for sikkert, 18-105 er ett kanon objektiv, men 18-135 er enda litt skarpere å kjekkere, så du kan jo alltids ta en titt på det og! 18-105 kontra 18-135: Det du sier stemmer ikke med det jeg har hørt og lest. 18-105mm er er skarpere enn 18-135mm. Den er også litt mer solid. 18-135mm har heller ikke VR. Selv om den er lengre; noe som kan være kjekt. Tom Endret 29. mai 2009 av tomsi42 Lenke til kommentar
Yaricks Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 My bad, ble en liten skrivefeil, var egentlig meningen å stå omvendt. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 My bad, ble en liten skrivefeil, var egentlig meningen å stå omvendt. Da er vi enig. Der også. Tom Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 18-50mm f/2.8 er alternativer som bør vurderes. Har ikke VR; men er mer lyssterke; som oppveier mot det.... samt at den ekstra lysstyrken (spesielt i den lange enden) og dermed kortere lukkertid kan være en fordel ved actionfotografering. Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Tamron 17-50mm f/2.8 og Sigma 18-50mm f/2.8 er alternativer som bør vurderes. Har ikke VR; men er mer lyssterke; som oppveier mot det. Vet iallefall at Tamron 17-50mm er noe jeg kunne tenkt meg selv dersom jeg ikke hadde annet i det området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå