Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp router som aksess? Hvordan fungerer dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du deaktiverer DHCP funksjonaliteten på ruteren, så har du et aksesspunkt (gitt at det er en trådløsruter i utgangspunktet da).

Men, er det en repeater du mener du trenger, eller ? Kan du beskrive litt nærmere hva du ønsker å gjøre?

Lenke til kommentar

For å være ærlig så vet jeg ikke helt om det er det eller det jeg er ute etter.

Men jeg vil få til sånn at jeg kan plassere(feks. router) i et hus som ligger i midten av to hus. Sånn at jeg kan få internett forbindelse i det andre huset.

La oss si HUS A har internett, mens hverken HUS B ELLER HUS C har internett. Som da ser sånn ut:

A _______ B ________ C

Lenke til kommentar

Dette kan fort bli dyrt? Jeg tenke på en løsning på å få internett i HUS B, når jeg driver å mekker.. Og driver med andre ting. Er ikke et hus man kan sove. Form for verksted :p

Så om det det er litt tregt, og kanskje ikke det beste signalet gjør det ikke noe, så lenge jeg har internett :p

Lenke til kommentar
Dette kan fort bli dyrt? Jeg tenke på en løsning på å få internett i HUS B, når jeg driver å mekker.. Og driver med andre ting. Er ikke et hus man kan sove. Form for verksted :p

Så om det det er litt tregt, og kanskje ikke det beste signalet gjør det ikke noe, så lenge jeg har internett :p

ståltråd fra antennen på router til utsiden av hus A :thumbup:

koster ikke mye å prøve det...

Lenke til kommentar
Om du deaktiverer DHCP funksjonaliteten på ruteren, så har du et aksesspunkt (gitt at det er en trådløsruter i utgangspunktet da).

Men, er det en repeater du mener du trenger, eller ? Kan du beskrive litt nærmere hva du ønsker å gjøre?

Du vet forresten ikke hvordan man deaktiverer dette på en GIGABYTE router? Er det altså bare å plugge routeren i veggen, også kjøre trådløst opp mot den, så skal den altså være fungerende?

Lenke til kommentar

Er redd jeg beskrev problemet litt feil?

Som dere sikkert har forstått så er det altså internett fra hus A til C jeg trenger. Ettersom internetten ikke holder lenger enn til hus B vil jeg sette opp en router(hvis det går an) til å forsterke internett forbindelsen, sånn at den kan nåes helt til hus C.

Dette med DHCP og alt det der, forstår jeg ikke noe av. Forsøkte igår å forstå meg på det, men måtte gi opp. Siden det ikke er mitt område :p

Routeren som står i hus A er vanlig oppsett som jeg fikk hos telenor, og routeren som står i hus B er en clas ohlson GIGABYTE router.

Hvordan kommer man i det hele tatt innpå routeren når den ikke er tilkoblet internett? Og hvordan skal dette oppkobles? Skal som sagt fungere trådløst fra hus A til hus B, også evt. kabel derfra.

Lenke til kommentar

Ok. Ja er igrunn uaktuelt å legge noe stort utpå dette, siden jeg stort sett ikke bruker internett/data i det andre huset toppen et par dager i uka. Men la oss si jeg strekker en kabel da?

Er ikke snakk om så lange distanser, så 30-40 meter burde holde. Vil dette fungere? Med tanke på tempratur/klima mm? Er vel ikke så dyrt på feks. clas olhson det?

Lenke til kommentar

30-40m kabel burde gå helt greit. Du er på under halvparten av det som går for å være max distanse. Aner ikke hva Clas og Biltema skal ha for noe sånt.

UV-stråling og kulde vil nok slite ut kabelisolasjonen etter noen år; ellers burde det ikke være noen store problemer forbundet med utvendig kabel. Ikke skvis den i stykker når du skal ha den ut gjennom dør/vindu ...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

tror jeg bare kjøper en aksesspunkt eller hva det heter for å styrke forbindelsen. Men ettersom jeg kun har fungerende nettforbindelse i en delen av huset, vil da feks. denne samtidig så å forlenge forbindelsen også gjøre den sterke i hele huset/etasjen?

For i grunn liten vits å kjøpe den der, også fungerer ikke nettet i andre enden av huset, liksom. Og den jeg kobler meg opp på er en linksys router(iallefall navnet på internettet), trenger ikke å gjøre noe med selve routeren? For er naboen som eier den :p

Lenke til kommentar

Du trenger ikke gjøre noe med naboens router ...

Om denne D-Link range extender'n vil gi deg nettdekning der du ønsker det, det kommer helt an på avstander, hindre av ulike slag (murvegger, osv.), og støykilder av ulike slag. Det er radiobølger vi snakker om, og det kan være litt voodoo noen ganger.

Hvis jeg har forstått deg riktig, så ønsker du å sette opp denne range extender'n i hus B, slik at trådløst internett fra router i hus A kan brukes i både hus B og hus C.

Generelt kan du si at jo nærmere antennen du er, jo bedre signal får du. I hus B burde du få OK dekning på denne måten. I hus C, 30-40m fra hus B, kan det hende det virker, men den eneste måten å finne det ut på er nok å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...