Gå til innhold

Nyannkommer i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei alle hjelpsomme sjeler.

 

Jeg tenkte jeg kunne starte med å bekrefte at jeg er så og si helt fersk i Ubuntu, og syns dette virker veldig spennende og ikke minst oppfriskende. Mye å ta tak i og mye å sette seg inn i. Ønsker allikevel å være litt effektiv og kommer da med noen sikkert åpenbare n00b spørsmål. Beklager da litt på forhånd :)

 

1. Terminal - Hvordan får jeg dette vinduet til å beholde "størrelsen" sin? Ser at det er noen predefinerte, men ønsker da en mer tilpasset størrelse. Lager jeg en ny profil eller kan jeg på noen måte redigere "default"? Er det en konfig fil som jeg må knotte litt i?

 

2. Cisco VPN - Ønsker å installere dette, men støter på litt problemer. Her er feilmeldingen:

Making module

sh: Can't open ./driver_build.sh

Failed to make module "cisco_ipsec.ko".

 

Skulle ønske jeg skjønte noe av dette. Men selv etter å ha lest installasjons-instruksene er jeg dessverre like uforstående til problemet.

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

 

 

Mvh

Triple

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen som Ubuntubruker :)

 

1. Vet ikke, men vil se hva andre her svarer, ettersom dette sikkert er noen jeg vil benytte meg av også.

 

2. Her er det garantert et rettighetsproblem :) Prøv med en "sudo" forran kommandoen du bruker for å innstallere, for å kjøre innstallasjonen som root :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei Nero, og takk :)

 

sudo er satt foran installasjons-strengen i terminalvinduet, så jeg tror ikke dette er problemet. Men jeg er litt usikker på installasjons rutinene til Cisco VPN generelt. Må jeg bruke "sudo" med spesielle parametere, eller holder det med bare "sudo"?

Endret av Triplejolt
Lenke til kommentar

1. Terminal - Apps -> Acc -> Terminal (i mangel på bedre forklaring). Terminalvinduet starter opp i en størrelse som jeg syns er litt liten å jobbe i. En smaksak egentlig, men var litt nysgjerrig på om dette kunne endres på og settes permanent.

 

2. Tja. Må ikke være Cisco VPN. Men ettersom profilen inneholder kryptert gruppe passord, så hadde jeg håpet å kunne importere profilen direkte inn i Ubuntu istedenfor å måtte ringe rundt for å finne det ut. Men... gjør et forsøk med vpnc. Takk for tipset!

 

Edit:

Hmm.. vpnc failed to connect. No valid VPN secrets?

Jeg importerte profilen fra Cisco inn i vpnc. Alt ser tilsynelatende ok ut....

 

Edit2:

Problem 2 løst. Fant en Cisco group password decoder og la inn strengen ukryptert. Kobler opp fint. Eneste som nå gjenstår er å få transparent tunneling til å fungere. Det får vente til tirsdag. Nå er det helgen... God pinse!

Endret av Triplejolt
Lenke til kommentar

Noen som vet om en alternativ mulighet til å partisjonere opp en 100% utnyttet Vista partisjon? Har en 90GB disk med Vista som jeg ønsker å redusere med 30GB til Ubuntu. Shrink opsjonen i disk manager funker ikke. Likeledes Diskpart. Tips?

Endret av Triplejolt
Lenke til kommentar
Noen som vet om en alternativ mulighet til å partisjonere opp en 100% utnyttet Vista partisjon? Har en 90GB disk med Vista som jeg ønsker å redusere med 30GB til Ubuntu. Shrink opsjonen i disk manager funker ikke. Likeledes Diskpart. Tips?

 

Du må bruke Vista sin Shrink-funksjon for å redusere diskstørrelsen. Ubuntu kan klare å krympe NTFS-partisjoner laget i Win XP men ikke Vista (stor fare for at data går tapt).

 

Windows sine filsystem har i alle år hatt slitt med fragmentering, og det er dette som gjør at du ikke får brukt funksjonen.

 

Sjekk her:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vis...quacy-problems/

 

Gjorde dette nylig for en kompis for å få plass til Ubuntu. Måtte gjøre det meste i den guiden (brukte 3 defargmenteringsprogrammer). For meg var det avgjørende å ordne "MFT-problematikken" som er nevnt. Brukte Perfect Disk 2k som er nevnt, og mener jeg måtte velge et eller annen spes funksjon i menyen for den aktuelle disken for at dette skulle funke. BTW: Du må kjøre Disk Manager som Administrator.

Endret av oj88
Lenke til kommentar
Noen som vet om en alternativ mulighet til å partisjonere opp en 100% utnyttet Vista partisjon? Har en 90GB disk med Vista som jeg ønsker å redusere med 30GB til Ubuntu. Shrink opsjonen i disk manager funker ikke. Likeledes Diskpart. Tips?

 

start maskinen med live-cd'en gpart (eller var det gparted?). der skal det gå bra.

Lenke til kommentar
Noen som vet om en alternativ mulighet til å partisjonere opp en 100% utnyttet Vista partisjon? Har en 90GB disk med Vista som jeg ønsker å redusere med 30GB til Ubuntu. Shrink opsjonen i disk manager funker ikke. Likeledes Diskpart. Tips?

 

start maskinen med live-cd'en gpart (eller var det gparted?). der skal det gå bra.

 

Nei det er ikke anbefalt å krympe Vista-NTFS-partisjoner med GNU/Linux. XP-partisjoner går som regel greit. Se posten min over.

Lenke til kommentar

Heh... jeg var nok litt rask ute her skjønner jeg. Brukte gparted Live-CD og nå booter ikke Vista (finner ikke loader.exe). Prøver febrilsk å finne en "guide" som forteller meg hvordan jeg kan reparere Vista uten å ødelegge GRUB. Får legge dette til listen over "ting som ikke skal gjøres" :)

 

Fungerte fint med shrink etter mye frem og tilbake. Problemet startet da jeg brukte gparted til å flyttet og organiserte om partisjonene mine :no:

 

PS.

Brukte sudo apt-get install vpnc for å installere vpnc. Men den dukker ikke opp i "VPN fliken" i Network Manager. Noe jeg mangler?

Endret av Triplejolt
Lenke til kommentar

Selv har jeg lagt inn en snarvei på oppgavelinjen min som starter xterm:

 

xterm -geometry 120x25

 

Nå bruker jeg XFCE-versjonen av Ubuntu: Xubuntu, så jeg skal ikke villede deg i hvordan du setter vindusstørrelsen fast til f.eks 120x25 som i eksemplet over. Men et tips er å redigere kommandoen som "ikonet" starter. Blir sikkert å høyreklikke på applikasjonsmenyen eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Selv har jeg lagt inn en snarvei på oppgavelinjen

Nå bruker jeg XFCE-versjonen av Ubuntu: Xubuntu, så jeg skal ikke villede deg i hvordan du setter vindusstørrelsen fast til f.eks 120x25 som i eksemplet over. Men et tips er å redigere kommandoen som "ikonet" starter. Blir sikkert å høyreklikke på applikasjonsmenyen eller noe i den dur.

 

For parametere til terminal vinduet

gnome-terminal --help

 

For å angi størrelse

gnome-terminal --geometry=GEOMETRI

fra hjelpen

--geometry=GEOMETRI: X-geometri spesifikasjon (se manualsiden for «X»), kan spesifiseres én gang per vindu som åpnes.

 

For å endre på ikonet så kan du enten:

 

1.

a. Finn det i menyen, jeg har det på Programmer - System Verktøy - Terminal (Fedora 10, mulig det er plasset ett annet sted i Ubuntu)

b. Høyre klikk og velg "Legg til på panalet" eller "Legg til på skrivebordet" (ikke helt ordrett)

c. Høyre klikk så på ikonet og velg egenskaper

d. legg til -- geomentry parameteret i kommando feltet, så det ser ca slik ut: gnome-terminal --geometry=100x35

 

2.

a. Høyre klikk på menyen og velg rediger meny

b. Finn terminal ikonet (se 1a)

c. Se punkt 1c og 1d.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...