Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 ved kubbe og vannbøtte,kakk i svime og hold ned i bøtta en stund...humant enkelt og greit.trist men har måtte gjort det sel noen ganger. Humant er det aldeles ikke.. Og med en vedkubbe? Nei og nei.. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hold katten slik at hodet ligger mot en relativt flat stein, og slå til mot hodet med en annen steine, eller tung gjenstand som en liten slegge el. Det er greit om gjenstanden har en treffflate som er større enn hodet på kattungen, så du er sikker på å treffe og knuse skallen. Det er vel den mest effektive måten å hjemme-avlive på, men hvis du gruer deg, er det kanskje ikke den mest behagelige måten å gjøre det på. Som et tips kan du jo sjekke om det finnes noe dyremotak e.l. i regi av dyrebeskyttelsen et eller annet sted i nærheten, men det har du kanskje gjort allerede. Du må dessverre regne med fantatikersvar fra enkelte når du spør om noe sånt her inne, men når skallen og hjernen blir knust på et blunk, er det ikke fysisk mulig for katten å føle smerte, så du kan ignorere alle dyrlege-bedreviterne som ikke aner hva de snakker om med god samvittighet. Det er aldeles ikke humant. Det er en avlivningsmetode som er direkte uhuman da man i enktelte tilfeller han slå skjevt og undervurderer skallens hardhet. Dette er en avlivningsmetode som i hvertfall ikke bør brukes. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei! Innlegg som går på reaksjon på moderering er fjernet. Dette for å unngå at tilbakemeldinger blir spredd rundt på hele forumet, da det gjør det særdeles uoversiktlig for moderatorteamet å oppdage tilbakemeldingen. I tillegg er ikke moderering emnet for denne tråden. Er man uenig i moderering så kan man sende en PM til den aktuelle moderator. Eventuelt moderatoren eller klag moderator inn for administratorene på e-post [email protected]. Da vil en administrator behandle saken og gi deg en tilbakemelding. Tilbkameldinger som går på det generelle (eksempelvis retningslinjer) kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Vi oppfordrer alle til å komme med innspill og tilbakemeldinger, men det må gjøres på riktig måte. Bevisst forsøk på å undergrave en moderators autoritet vil bli slått hardt ned på og brukere frarådes sterkt å gjøre det. Vi håper dere viser forståelse for dette. Reaksjoner og spørsmål rundt moderering skal gjøres på PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det skremmer meg at visse personer ikke har skrupler nok til å holde seg tilbake for ting de aldeles ikke har noen som helst peiling på. Og det er derfor mange mener dyr er noen man kan "bruke og kaste". Det er jo ikke så nøye, er jo kun et katt. Denne mentaliteten skremmer meg også. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg får bidra litt her så de kan få en verdig død fremfor å seigpines.. Skal du avvlive en kattunge for egen hånd, skal du tilsette sovemedisin i maten/melken til katten. At den er litt sterk er bare en fordel. Deretter lager du en renneløkke som henges opp på veggen solidt forankret i en bjelke eller lignende. Katten legges i løkken, og det rykkes til så kraftig som du bare kan klare. Deretter taes strupen med en kniv for å forsikre seg om at den er helt fullstendig død. Slik merker katten ingenting. Men det er bare den nest beste metoden. Gift er den aller beste. Men helt ærlig; Jeg blir glad om du ikke gjør det på denne måten.. Jeg anbefaler dyrlegen.. Endret 29. mai 2009 av Patience Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Har du noe bedre forslag til en avlivingsetode som ikke inkluderer dyrlegen? Inhuman? I all verden, har de funnet ut at det er fysisk mulig å kjenne smerte mens man er død, eller at man kan overleve med istykkerslått skalle og hjerne? I think not. Du skal ha bra mange titalls tommeltotter for å gjøre noe feil med den metoden der. Det er bare å slå skikkelig hardt til (man kan ikke slå for hardt, og sa unngår man å slå for svakt). Å bomme skal virkelig godt gjøres. @ trådstarter: er det ingen jegere på dette lille stedet som du kjenner? Så slipper du å ta deg av det selv. Lenke til kommentar
Right Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg får bidra litt her så de kan få en verdig død fremfor å seigpines.. Skal du avvlive en kattunge for egen hånd, skal du tilsette sovemedisin i maten/melken til katten. At den er litt sterk er bare en fordel. Deretter lager du en renneløkke som henges opp på veggen solidt forankret i en bjelke eller lignende. Katten legges i løkken, og det rykkes til så kraftig som du bare kan klare. Deretter taes strupen med en kniv for å forsikre seg om at den er helt fullstendig død. Slik merker katten ingenting. Men det er bare den nest beste metoden. Gift er den aller beste. Men helt ærlig; Jeg blir glad om du ikke gjør det på denne måten.. Jeg anbefaler dyrlegen.. GIFT? Men den andre metoden din var ellers ikke så dum. Skjønner bare ikke hvorfor det da må gjøres med en løkke: Hvorfor ikke en stein eller en hammer eller noe lignende? Er det sølet som er det inhumane? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det skremmer meg at visse personer ikke har skrupler nok til å holde seg tilbake for ting de aldeles ikke har noen som helst peiling på. Og det er derfor mange mener dyr er noen man kan "bruke og kaste". Det er jo ikke så nøye, er jo kun et katt. Denne mentaliteten skremmer meg også. Vi har mange skremmende mennesker blant oss.. De forstår det bare desverre ikke selv.. Jeg tror det er mange bygutter her som ikke har overvært en eneste en avlivning i hele sitt liv.. Og skal disse gi råd? Tydeligvis.. Jeg får bidra litt her så de kan få en verdig død fremfor å seigpines.. Skal du avvlive en kattunge for egen hånd, skal du tilsette sovemedisin i maten/melken til katten. At den er litt sterk er bare en fordel. Deretter lager du en renneløkke som henges opp på veggen solidt forankret i en bjelke eller lignende. Katten legges i løkken, og det rykkes til så kraftig som du bare kan klare. Deretter taes strupen med en kniv for å forsikre seg om at den er helt fullstendig død. Slik merker katten ingenting. Men det er bare den nest beste metoden. Gift er den aller beste. Men helt ærlig; Jeg blir glad om du ikke gjør det på denne måten.. Jeg anbefaler dyrlegen.. GIFT? Men den andre metoden din var ellers ikke så dum. Skjønner bare ikke hvorfor det da må gjøres med en løkke: Hvorfor ikke en stein eller en hammer eller noe lignende? Er det sølet som er det inhumane? Hodeskallen imploderer ikke slik du tror. Renneløkka sliter nervebanene tvert av. Hvorfor tror du vi henger mennesker fremfor å klemme huet flatt??? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg tror det er mange bygutter her inne som tenker "Uff så fælt, altså" fordi de ikke aner hva de snakker om. Hersketekninkker er gøy. Lenke til kommentar
Right Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hodeskallen imploderer ikke slik du tror. Renneløkka sliter nervebanene tvert av. Hvorfor tror du vi henger mennesker fremfor å klemme huet flatt??? Henger du mennesker? Hva med dopa kattunge + øks? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Forskrifter om avliving av hund og katt, og av pelsdyr i fangenskap Fastsatt av Landbruksdepartementet 13. september 1972. Hund og katt § 1 Avliving av hund og katt kan bare foretas med: 1) Skudd mot dyrets hjerne - fortrinnsvis med haglgevær, eventuelt annet dertil egnet skytevåpen - som avfyres på en avstand tilpasset det våpen som anvendes, og mens dyret er i ro. Avlivningen må foretas av person som er kyndig i bruk av vedkommende skytevåpen. 2) Elektrisk apparat som er godkjent av veterinærdirektøren, som kan sette vilkår for godkjenningen. Før veterinær-direktøren gir godkjenning, må apparatet m.v. og eventuell installasjon av det være godkjent av de myndigheter som fører kontroll og tilsyn med materiell og apparater for elektriske anlegg og installasjon av slike. 3) Medikament eller annet giftstoff, herunder gasser. Slik avliving må foretas av eller etter anvisning av veterinær. § 2 Uten hinder av bestemmelsene i § 1 kan inntil 8 dager gammel hund og katt avlives ved slag mot hjernekassen (pannen eller bakhodet) av en slik styrke at det påfører dyret øyeblikkelig bevisstløshet og umiddelbar død. § 3 Hvis avblødning ikke foretas etter avlivingen, skal den som har foretatt avlivingen, forvisse seg om at dyret er dødt før det bringes til destruksjon, begraves e.l. Her fant jeg lovteksten. Det er lite rom for feiltolkning på hvilken metode man bør bruke om man selv skal avlive kattunger på inntil 8 dager. Endret 29. mai 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Har du noe bedre forslag til en avlivingsetode som ikke inkluderer dyrlegen?Inhuman? I all verden, har de funnet ut at det er fysisk mulig å kjenne smerte mens man er død, eller at man kan overleve med istykkerslått skalle og hjerne? I think not. Du skal ha bra mange titalls tommeltotter for å gjøre noe feil med den metoden der. Det er bare å slå skikkelig hardt til (man kan ikke slå for hardt, og sa unngår man å slå for svakt). Å bomme skal virkelig godt gjøres. @ trådstarter: er det ingen jegere på dette lille stedet som du kjenner? Så slipper du å ta deg av det selv. Men det gjøres.. man kan bomme.. Treffer steinen slik at hodet slås ut av posisjonen, så lever dyret med store smerter. Det her er IKKE en avlivningsmetode. Gjør det på insekter, men ikke på dyr med kranie. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Hodeskallen imploderer ikke slik du tror. Renneløkka sliter nervebanene tvert av. Hvorfor tror du vi henger mennesker fremfor å klemme huet flatt???Hodeskallen på en liten katt trenger ikke å implodere, da det er enkelt nok å fysisk knuse den med en egnet gjenstand. Henging er forøvrig en rimelig ubehagelig opplevelse dersom du ikke får rykket hardt nok til. I likhet med knusemetoden jeg foreslo. Ingen dum metode, har faktisk ikke hørt om eller tenkt på den før. @Patience: Man kan selvfølgelig bomme. Akkurat som man kan feste løkken feil med din metode. Det skal omtrent like godt gjøres. Katt i ene hånden, En passelig gjenstand i den andre hånden. Hvordan man skal klare å treffe stenen så hodet flytter seg da, ar jeg vanskeligheter med å se for meg. Endret 29. mai 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hodeskallen imploderer ikke slik du tror. Renneløkka sliter nervebanene tvert av. Hvorfor tror du vi henger mennesker fremfor å klemme huet flatt??? Henger du mennesker? Hva med dopa kattunge + øks? Hva kan skje med øksen? Jo du kan bomme. Hva om du kutter skalpen? Hva om du hugger den i to på midten? Man henger mennesker i denne verden? Fått med deg det? Det regnes som en human møte å dø på. Hodeskallen imploderer ikke slik du tror. Renneløkka sliter nervebanene tvert av. Hvorfor tror du vi henger mennesker fremfor å klemme huet flatt???Hodeskallen på en liten katt trenger ikke å implodere, da det er enkelt nok å fysisk knuse den med en egnet gjenstand. Henging er forøvrig en rimelig ubehagelig opplevelse dersom du ikke får rykket hardt nok til. I likhet med knusemetoden jeg foreslo. Ingen dum metode, har faktisk ikke hørt om eller tenkt på den før. Jeg har vært med på avlivning av kattunge med denne metoden. Den virker svært effektivt. Men man skal rykke så hardt at man nesten sliter hodet av for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
RoadHouse Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg vil på det sterkeste fraråde trådstarter å avlive dyrene med hjelp av noen av disse metodene nevnt her inne. Det er skremmende å lese hva visse forståsegpåere mener er human avlivning. Jeg anbefaler deg å unne kattene en giftspøyte. Dette er human avlivning. Ikke disse fjollete avlivningsmetodene nevnt her. Det skremmer meg at visse personer ikke har skrupler nok til å holde seg tilbake for ting de aldeles ikke har noen som helst peiling på. Jeg har sett mange uhumane avlivninger, og er en av de som har lov til å foreta avlivning av dyr. Dra til dyrlegen.. Da du spør inne på et forum om hvordan man avliver et lite dyr, tolker jeg det dithen at da er du heller ikke rette mann til å foreta noen avlivning! Tusen takk for ditt gode råd, etter min forrige post. Tror du at jeg plutselig får råd til å gå til dyrelegen nå? Det har ikke noe med å unne kattene mine en sprøyte, jeg har rett og slett ikke penger.. og da mener jeg VIRKELIG ikke penger. Med mindre jeg unner meg selv å ikke ha mat eller regninger i noen uker. Det skremmer meg at visse personer ikke har skrupler nok til å holde seg tilbake for ting de aldeles ikke har noen som helst peiling på. Og det er derfor mange mener dyr er noen man kan "bruke og kaste". Det er jo ikke så nøye, er jo kun et katt. Denne mentaliteten skremmer meg også. Person angrep, gratulerer, you hit a new low. Jeg mener selv det er humant å dø om du dør moment, som f.eks en murstein over katten, eller en spade. En spade kan f.eks være 40x40cm, og kattungen er vell 10x5cm. om jeg da holder denne 10cm over kattungen, og slår til at jeg greier, så er det faktisk ikke mulig å bomme. Men jeg får meg ikke til å gjøre dette altså. Jeg får takke igjen for alle de gode svarene og rådene jeg har fått. Men det er åpenbart at det ikke går ann å søke hjelp på dette forumet (selv om jeg spør etter den mest humane måten). Jeg tok en katt inn i mitt hjem, da den plutselig stod uten, og den var allerede gravid. Jeg kunne ikke belage meg på 6 unger, men jeg gjorde mitt beste for å finne kattungene et hjem når jeg fikk vite om det. Da det er noen som bare ikke kan forstå at jeg ikke har penger, eller at dette var planlagt. Jeg ønsker tråden stengt, og vil samtidig takke de klovnene som kommer med tull jeg har spurt 3 ganger om ikke skal bli tatt opp i posten min. Dere burde virkelig ta dere i nakken og angripe problemet, isteden for å overse det. Benytter igjen sjansen til å takke dere få som har holdt dere til emnet og kommet med råd, som både kan høres sprø ut for noen, og greie ut for noen andre. Dette setter jeg pris på. Mvh Trond Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Den er grei. Tråden stenges. Til trådstarter: Det går fint an å søke hjelp på dette forumet, noe du i aller høyeste grad har fått. Men hvis du ikke fikk svaret du allerede hadde bestemt deg for at du ville ha, så er det lite vi kan gjøre med det. Det er synd på kattungene, men vi får ikke annet gjøre enn å håpe på at du vet hva du gir deg ut på. Heldigvis er kattungene så små at de er så bløte i kraniet at de kan dø relativt umiddelbart. Og det ble hentet frem en lovtekst hvor det sto at man kan slå dem ihjel når de er yngre enn 8 dager. Du bør strengt tatt ikke spørre om hjelp hvis du ikke kan godta svarene du får. I det minste kan du ringe dyrlegen og spørre vedkommede til råds. Lykke til i allefall.. Endret 29. mai 2009 av Patience Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg