Hrodebert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det er aldeles ikke vanskelig å finne en human måte av avlive kattunger på, om man ønsker dette. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Det fins faktisk lover på hvordan dette skal gjøres på rett måte, og den loven skiller mellom nyfødte og leveringsklare katter. Nøyaktig lovtekst har jeg ikke tilgjengelig, men den aktuelle lovteksten var sitert her på forumet engang. Edit: " Forskrift for avliving av hund og katt, og av pelsdyr i fangenskap sier at en våpenkyndig person kan avlive katter med et skudd (fra hagle eller annet egnet våpen) mot hjernekassen. Det er dessuten lovlig å avlive kattunger yngre enn 8 dager ved hjelp av et kraftig slag mot hodet. Dette slaget skal medføre "umiddelbar bevistløshet og død". " Kilde: http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html#3.6.2 Mer generelt om voksne katter, og hva loven gir av beskyttelse til katter: http://norskhuskattforening.net/avlivning.htm Ikke akkurat en trivelig problemstilling, men skjennepreken bør her rettes til de som foreslår diverse helt idiotiske måter å gjøre det på. Endret 29. mai 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Her er det postet mye rart. Drukning er ikke en human avlivningsmåte. Man avliver små kattunger slik: Ta katten i hånden, slik at hodet stikker ut. Så slår du katten hardt i for eksempel en husvegg, og pus dør momentant. Det er smertefritt, og greit. Hagle bruker man på store katter. Det er ikke nødvendig på noen dager gamle katter. Tenk også på at kattemoren får melkespreng og problemer med det hvis du avliver alle samtidig, og hun blir fortvilet hvis hun mister hele kullet. Jeg antar at du ikke synes dette er videre gøy. En annen metode som gjør at man kan avlive katten uten å utsette den for lidelse, er å sette kattungen på et hardt underlag. Så finner du en stålspade, finner rett vinkel, og slår katten i hjel med spaden. Spaden er stor, og du treffer så godt at katten dør på første forsøk. Da slipper du å ha katten i hånden når den dør, hvis det gjør det lettere for deg, og katten lider ikke. Ingen skapninger fortjener å drukne. Endret 29. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Man avliver små kattunger slik: Nei! Man ta de med til dyrlegen som et ansvarlig, voksent, oppegående menneske. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det er også et godt forslag. Dessuten er det mye mer bekvemt for den som skal avlive. For katten spiller det ingen rolle. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du hevder ved dette at det ikke spiller noen rolle for kattebarna om de bli slått ihjel med spade, eller sovner hos veterinær? I så fall en interessant slutning. Lenke til kommentar
Right Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du hevder ved dette at det ikke spiller noen rolle for kattebarna om de bli slått ihjel med spade, eller sovner hos veterinær? I så fall en interessant slutning. Du mener det er bedre å ta kattungene ut på kjøretur, uten mora, i en eske eller et bur, bære dem inn et sted med mange fremmede lukter av andre dyr, for deretter å gi dem et stikk i nakken, enn å ta dem med utenfor, og slå dem i hodet med noe så de dør med en gang? Lenke til kommentar
andreas_rafdal Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg ser jo at det er stor forskjell på folk. Et vanlig oppegående menneske som elsker dyr vil ha store problemer med å drukne eller slå ihjel stakkars små kattunger. Skal man avlive dem får man ihvertfall gå til dyrlegen. Klart adet finnes mange måter å drepe kattunger på, der de ikke føler smerte. Men mye kan gå galt, og man skal være en kald jævel for å slå ihjel 3 kattunger. Gå til dyrlegen så blir det ihvertfall så humant som mulig. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Ja, det hevder jeg. Katten slipper turen til dyrlegen i en bil, i et ukjent miljø, for så få en sprøyte som gjør at det mister alle kroppsfunsjoner en etter en. Jeg skjønner at du reagerer på spaden. Det er ikke "pent" eller lekkert, men for katten spiller det ingen rolle. Ubehaget overføres fra dyr til menneske, og det synes jeg er riktig, når mennesket har bestemt at dyret må dø. Katten dør momentant, hvis det gjøres på riktig måte. Men er man i tvil om man er i stand til det, er dyrlege et veldig bra alternativ. Hovedforskjellen er hvordan den som beklageligvis må avlive en katt opplever dette. Katten dør med en gang, uten å måtte utsettes for transport og en langsom innsovning, hvor den som regel jobber hardt med å beholde livet, kaster opp, og slåss kraftig for ikke å dø. Tro meg, jeg har sittet med katt i fanget og kjent på hvordan de sloss mot døden. Det er ikke en hyggelig opplevelse. Endret 29. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Du, vet du hva. Ærlig talt, dett handler om prinsipper. Avliving av dyr skal foregå av mennesker som vet hva de driver med, ikke av (med all respekt og melde), mennesker som står klare med spader, steiner, sekker og hagler og eventuelt andre redskap man måtte ha for hånden. Dette er vannvidd. Om man ikke vil skille mor og barn, ei heller usette kattebarna for fremmede lukter og en eventuell lang kjøretur, ringer man veterinær og ber han/hun komme hjem til vedkommende. @Right Endret 29. mai 2009 av roberteh Korreksjon. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det å ta kattunger til dyrlegen for avliving er tull. Det er en unødvendig kostnad, sikkert greit for de bløthjertede, men det spiller ingen rolle for kattene om de får en sprøyte eller om de blir tatt i bakbeina og dengt mot en stein. Knuser man skallen på dem, dør de momentant uansett, og de kjenner ingen smerte. Bommer man og må slå igjen, føler de kanskje en vanvittig smerte i 2-5 sekunder, men hva så? To sekunders smerte er ikke akkurat tortur. Så lenge dyret dør raskt (i løpet av få sekunder) er avlivningen etter min mening human og akseptabel. Det beste er selvfølgelilg at dyret dør umiddelbart og uten smerter, men man må også være rasjonell. Det er ikke verdt å bruke mange hundre kroner på å unngå noen sekunders smerte, iallefall ikke så lenge disse pengene kunne vært brukt til å redde menneskeliv. Hver dag dør nemlig flere tusen mennesker av tuberkolose og sult, og et par hundrelapper kan etter min mening finne mye bedre bruksområder enn å sette sprøyter i en katt som likevel skal dø. Hvis man mener det er mer humant å gi en 500-lapp til dyrlegen enn å holde et par kattunger i bakbeina, denge dem mot en stein og sende en 500-lapp til et vaksineprogram i Afrika, så er man temmelig skrudd i hodet etter min mening. Denne tankegangen handler om at man ikke vil se lidelse, ikke at man vil unngå lidelse. Så lenge man ikke behøver å se på det, kan man fornekte det eller fraskrive seg ansvaret. For det er jo noen andres skyld at tusenvis av mennesker dør hver dag, ikke sant? Det er ikke noe dere "dyrevernere" trenger å bry dere om? Lenke til kommentar
Right Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Du, vet du hva. Ærlig talt, dett handler om prinsipper. Avliving av dyr skal foregå av mennesker som vet hva de driver med, ikke av (med all respekt og melde), mennesker som står klare med spader, steiner, sekker og hagler og eventuelt andre redskap man måtte ha for hånden. Dette er vannvidd. Om man ikke vil skille mor og barn, ei heller usette kattebarna for fremmede lukter og en eventuell lang kjøretur, ringer man veterinær og ber han/hun komme hjem til vedkommende. @Right Jeg stilte bare et spørsmål. Prinsipper? Kanskje. Min onkel tok livet av sin gamle hund ved å ta henne ut i skogen og skyte henne. Humant? Absolutt. Jeg hadde aldri greid å ta livet av et dyr (jeg tar ikke livet av edderkopper, liksom), men om man greier det og ønsker å spare dyret for den påkjenningen det er med uvante lyder/lukter/mennesker, så burde det aksepteres. Man burde selvsagt bruke en ganske idiotsikker metode for å være sikker på at man faktisk greier å ta livet av dyret med en gang, men bortsett fra det... Lenke til kommentar
Jolo Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Har aldri drept en katt, men tror ikke jeg hadde hatt noen problemer med det. Å slå ihjel en liten kattunge er både lovelig og humant. Lenke til kommentar
RoadHouse Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Heisann, Først av alt, takk for at du gjennåpnet tråden min by request, da jeg ikke har funnet en løsning jeg kan leve med. Kan dere være så vennlig å ikke svare dere bedrevitere som ser ned på oss som må avlive kattene selv (når dere ikke vet hvorfor engang!)? Jeg driter i deres mening, det er blitt sånn, og sånn er det. For å summere det opp for dere som tydligvis ikke forstår dette; Jeg tok katten inn i huset mitt da forrige eier gikk bort og katten ikke hadde noe hjem. Katten var allerede gravid, så det var ikke noe å gjøre me. Nå som ungene har kommet , var det litt i overkant av hva jeg kan garantere for, som for nye hjem. Og dette har jeg letet mye etter. Jeg har ikke råd til dyrelegen, så enkelt er det. Jeg leter derfor etter den mest humane måten å gjøre dette på, da jeg vil gjøre dette minst mulig smertefritt for kattene... Er ikke det rettferdig? Dette gjelder spesielt deg 'roberteh', tror du jeg plutselig får råd til å gå til dyrelegen fordi du mener det er humant? Jeg trenger ikke sånt i tråden min, det forsøppler den. Jeg stilte et konkret spørsmål, og vil ha et konkret svar. Så hvis dere skal diskutere hvorvidt jeg er en dritsekk som ikke sterliserer katten som jeg tok inn etter den var gravid for at den skulle få et hjem, eller at jeg må betale for konsekvensene av handlingene mine å gå til dyrelegen... ta dem i en annen tråd, jeg er ikke interessert i dem. Til dere som kommer med tips, tusen takk.. jeg setter veldig stor pris på dette ettersom jeg gruer meg for å gjennomføre dette, da jeg synes det er grusomt. Jeg har ikke ANELSE på hvordan jeg skal "velge" bort 3 heller. Setter også veldig stor pris på dere som postet lovverket ang. dette. Jeg har hørt fra en vennine at eksos er en vanlig og veldig human måte, da kattene rett og slett bare sovner. Dette lærte jeg forsåvidt i naturfag en gang i tiden, at mennesker som blir utsatt for store doser co2, feks.. la bilen stå på tomgang i garasjen, plutselig kan svime om og sovne inn. Men, ikke noe tips, ikke noe post! Mvh Trond Endret 29. mai 2009 av Trond Erik Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg føler med deg. Det å ta et liv er tungt, og det skal det være. Det jeg har foreslått, er ikke behagelig for den som ser seg nødt til å avlive, ei heller den mest "spiselige" for den som aldri har tatt et liv. Men det er smertefritt for katten, og det er for meg det viktigste. Uansett hva du måtte velge, ikke forsøk å drukne kattene. Det er grusomt. Slå de i hjel med noe tungt som du er sikker på å treffe med. Tør jeg foreslå en stålspade? Gjem vekk snøspaden av aluminium. Det skal være tungt det du avliver med. Endret 29. mai 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Eksos er ikke det den engang var - og heller ikke verken en god eller lovlig måte å avlive kattunger på. Selv om det høres brutalt ut er et kraftig slag mot hodet den beste metoden, gjøres det korrekt så er alt over på sekunder. Et kraftig slag gjort på rett måte er like humant som et geværskudd, bare værre å gjennomføre i praksis siden det er lettere å trekke i en avløser enn å slå til med noe hardt. Slag av forskjellig form mot bakhodet brukes også i vanlig husdyrhold, mest sammenlignbart her er da kaninhold, men det brukes også en inretning som målrettet utfører det samme på storfe. Endret 29. mai 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Locrin Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Se denne. Jeg vil tro at gass som hindrer opptak av oksygen er den mest "humane" måten å ta livet av uønskede kjeledyr på. Jeg forstår at trådstarter blir oppgitt over dømmende kommentarer, men jeg håper at trådstarter også forstår hvordan situasjonen så ut utifra førstepost. Du ville antageligvis ha tjent på å forklare situasjonen bedre i forkant. Video om avlivning http://www.youtube.com/watch?v=Lo1RTebuonk...feature=related Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Er egentlig nok med en litt tung stein. Sitt på kne med katten foran deg, og slå den hardt og bestemt i hodet. Ingen problem med å treffe, som med store spader osv. Da kan du risikere å treffe kun bakkroppen osv, og bare kveste den. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg vil på det sterkeste fraråde trådstarter å avlive dyrene med hjelp av noen av disse metodene nevnt her inne. Det er skremmende å lese hva visse forståsegpåere mener er human avlivning. Jeg anbefaler deg å unne kattene en giftspøyte. Dette er human avlivning. Ikke disse fjollete avlivningsmetodene nevnt her. Det skremmer meg at visse personer ikke har skrupler nok til å holde seg tilbake for ting de aldeles ikke har noen som helst peiling på. Jeg har sett mange uhumane avlivninger, og er en av de som har lov til å foreta avlivning av dyr. Dra til dyrlegen.. Da du spør inne på et forum om hvordan man avliver et lite dyr, tolker jeg det dithen at da er du heller ikke rette mann til å foreta noen avlivning! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hold katten slik at hodet ligger mot en relativt flat stein, og slå til mot hodet med en annen steine, eller tung gjenstand som en liten slegge el. Det er greit om gjenstanden har en treffflate som er større enn hodet på kattungen, så du er sikker på å treffe og knuse skallen. Det er vel den mest effektive måten å hjemme-avlive på, men hvis du gruer deg, er det kanskje ikke den mest behagelige måten å gjøre det på. Som et tips kan du jo sjekke om det finnes noe dyremotak e.l. i regi av dyrebeskyttelsen et eller annet sted i nærheten, men det har du kanskje gjort allerede. Du må dessverre regne med fantatikersvar fra enkelte når du spør om noe sånt her inne, men når skallen og hjernen blir knust på et blunk, er det ikke fysisk mulig for katten å føle smerte, så du kan ignorere alle dyrlege-bedreviterne som ikke aner hva de snakker om med god samvittighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg