ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Hei! Jeg kan lite om data og nettverk. Jeg har hjemmenettverk, dvs to trådløse lap-top + en trådløs skriver. Jeg ser imidlertid at min router ligger åpen for alle i mitt område, for naboer. Slik vil jeg jo ikke ha det, det har vært låst før, men noe har skjedd...??? Hva kan jeg gjøre for å få dette nettverket låst slik at ingen andre kan gå inn på mitt nettverk? Jeg har en Linksys WRT 54 GL router og et Speedtouch 546T2 modem fra Telenor. Hvis noen kunne fortelle meg, steg for steg, hva jeg må gjøre vil jeg bli veldig takknemlig! Vh Rolf Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) 1. Gå til start->kjør, skriv inn cmd 2. c:\> ipconfig 3. Noter deg standard gateway adressen 4. Åpne nettleseren din 5. skriv inn http://standardgeteway (feks http://192.168.2.1) 6. Du blir spurt om brukernavn og passord. Som regel skal brukernavnet stå tomt, mens passordet er admin. Om ikke dette fungerer kan du prøve admin i begge feltene. 7. Gå til Wireless i menyen 8. Velg wireless secutiry i undermenyen. 9. Security mode: WPA Personal Shared Key: Skriv inn ønsket passord for nettverket 10. Lagre og lukk. 11. Resett ruteren for å aktivere passordet. Endret 29. mai 2009 av Hille Lenke til kommentar
ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Tusen takk for raskt og presist svar! Men fortsatt ser jeg på "områdeovervåking" over nettverk i nabolaget at mitt fortsatt står uten "hengelås"...!? Ser ikke ut til at jeg fikk dette låst likevel. Jeg fulgte prosedyren nøyaktig, hva kan jeg ha gjort feil? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) 1. Start>Kontrollpanel>Nettverksinnstillinger. 2. Høyreklikk trådløs nettverkstilkobling og velg "vis tiljengelige trådløse nettverk" 3. Til høyre i ruten som kommer opp velger du "Endre rekkefølgen for foretrukkede nettverk" 4. Lokaliser nettverket ditt i listen og velg fjern. 5. Lukk og søk etter nettverk på ny. Tror dette kan løsne opp litt. Endret 29. mai 2009 av Hille Lenke til kommentar
ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Tusen takk igjen for hjelpsomheten! Jeg får fortsatt ingen "hengelås". Når jeg brukte din frengangsmåte fikk jeg en melding om at jeg måtte bruke det programmet som jeg bruker for å administrere dette nettverket og det er DELL. Jeg har prøvd å gjøre samme prosedyre i dette programmet, men det ser ikke ut til å hjelpe. Jeg skjønner ikke hva som er problemet, nettverket har vært låst tidligere...? Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Det er en knapp på forsiden som lyser. Denne kan holdes inne i noen sekunder for å resette ruteren. Kan ruteren ha blitt resatt til fabrikkinnstillinger ved et uhell? Eneste logiske forklaringen jeg ser. Når du var inne på ruterens innstillinger og valgte hvilken sikring du ville bruke på nettverket. Stod den på disable fra før av da? Lenke til kommentar
ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Ja det tror jeg jammen du har rett i, at jeg har trykt på en knapp som har restt til fabrikkinnstillinger ved et uhell. Vi hadde problemer med nettverket over hele linja noen timer i går (ADSL fra Telenor), og før jeg forstod at det var utenfor hjemmet feilen lå prøvde jeg å trykke på alt som var av knapper og lys på routeren... Er det noe å gjøre med det da? (jeg forstår hvis du ikke har tid å hjelpe mere). Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) 1. Gå til start->kjør, skriv inn cmd2. c:\> ipconfig 3. Noter deg standard gateway adressen 4. Åpne nettleseren din 5. skriv inn http://standardgeteway (feks http://192.168.2.1) 6. Du blir spurt om brukernavn og passord. Som regel skal brukernavnet stå tomt, mens passordet er admin. Om ikke dette fungerer kan du prøve admin i begge feltene. 7. Gå til Wireless i menyen 8. Velg wireless secutiry i undermenyen. 9. Security mode: WPA Personal Shared Key: Skriv inn ønsket passord for nettverket 10. Lagre og lukk. 11. Resett ruteren for å aktivere passordet. Den beskrivelsen her skal være korrekt for å sette passord. Men du kan jo eventuelt endre ssid, så er du sikker på at det er riktig nettverk du ser når du søker opp nettverk. Edit; håper du har kabel u Routeren når du programerer dette sånn at du ikke er inne på naboen sitt trådløse nett Endret 29. mai 2009 av drbuggs Lenke til kommentar
ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Takk, men jeg forstår ikke hva du mener med å endre ssid. Jeg er sikker på hvilket nettverk som er mitt. Jeg har for sikkerhets skyld slått av ruter og modem og sett at dette nettverket ble borte fra oversikten i området. Jeg får denne meldingen når jeg skal sette brukernavn og passord: Serveren 192.168.1.1 på WRT54GL krever et brukernavn og et passord. Advarsel! Denne serveren krever at brukernavnet og passordet sendes på en usikker måte (grunnleggende godkjenning uten en sikker tilkobling). Så jeg kommer ikke videre...? Nettverket mitt har fortsatt ingen hengelås Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 SSID er navnet på ruteren. I ditt tilfelle så heter nok ruteren Linksys. Ved å skifte dette til feks adressen din, navnet ditt, så kan du lettere identifisere ruteren. Går du til Wireless i menyen til ruteren så kan du sette SSID der. Lenke til kommentar
ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Jeg har prøvd det, men ingenting ser ut til å bli slik jeg vil. Jeg forstår ingenting lenger Men tusen takk for at dere ville hjelpe meg, selv om jeg ikke får det til Hva er det forresten som kan skje når nettverket mitt er åpent (ingen hengelås). Hva risikerer jeg egentlig? Endret 29. mai 2009 av ro-hau2 Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Naboene kan "fritt" bruke nettet ditt når det er åpent. Verste som kan skje er at du får skylden om dem blir tatt for ulovligheter. Så jeg ville absolutt fått til sperre på nettet. Du har ikke noen datakyndige naboer som kunne hjulpet deg? Lenke til kommentar
ro-hau2 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Jeg får se etterhvert om jeg får tak i noen som kan hjelpe meg med dette. Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Takk, men jeg forstår ikke hva du mener med å endre ssid. Jeg er sikker på hvilket nettverk som er mitt. Jeg har for sikkerhets skyld slått av ruter og modem og sett at dette nettverket ble borte fra oversikten i området. Jeg får denne meldingen når jeg skal sette brukernavn og passord: Serveren 192.168.1.1 på WRT54GL krever et brukernavn og et passord. Advarsel! Denne serveren krever at brukernavnet og passordet sendes på en usikker måte (grunnleggende godkjenning uten en sikker tilkobling). Så jeg kommer ikke videre...? Nettverket mitt har fortsatt ingen hengelås Det er her du skal skrive inn det brukernavnet / passordet som ble referert over. brukernavnet er enten ingenting ( tomt) eller admin. Passordet er admin. Når du har skrevet inn dette vil du få opp menyene som gjør det som står over litte mer forståelig. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 11. Resett ruteren for å aktivere passordet. Og der er du tilbake til start .... Restart ruteren istedet for å resette den. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 11. Resett ruteren for å aktivere passordet. Og der er du tilbake til start .... Restart ruteren istedet for å resette den. Med resett så mener jeg å reboote, restarte ruteren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå