Gå til innhold

Rare streker og fargede pixler etter installering av GPU driver.

Anbefalte innlegg

Hei. Hadde et lite problem med at jeg fikk bluescreen før velkomstskjermen og har da installert XP på nytt. Problemet er at når jeg prøver å installere en driver for skjermkortet mitt (XFX GeForce 8800GTS) så vil hele skjermen gå berserk. Rare streker, pixler ol popper opp rett etter installasjonen og etter at maskina har reboota så er velkomstskjermen dekket med det, noe som gjør at jeg ikke får logget inn (eller brukt pcn i det hele tatt)

Noen som har noen ideer om hva som kan være årsaken?

MVH SEPHY

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lett å si, høres ut som artifacts da. Får du det samme om du starter PCen i sikker modus eller forsvinner strekene og de fargede pixlene da?

Har du disse symptomene kun i normal oppstart og de forsvinner i sikker modus, er det nok driver som roter til skjermen din. Er det driver, avinstaller den i sikker modus, deretter kan du installere nyere driver eller litt eldre driver. Bruk den som ikke gir streker eller fargede pixler.

Men er de samme symptomene der i sikker modus (det brukes da en standard VGA driver, ikke Nvidia sin driver), er det nok noe galt med selve skjermkortet. Enten går det går varmt, eller så er det herpa. Sjekk om det er mye støv i PCen din, spesielt på viften til skjermkort.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Får det ikke i safemode, men kan ikke gå til desktop i safemode fordi PCn ikke detecter USB enhetene, noe som gjör at musa og tast er "döde"

Har ikke prövd å bruke drivern jeg fikk med skjermkortet ennå, kanskje det funker

Lenke til kommentar

Da vil jeg nesten si at det er noe galt med hovedkortet ditt fordi USB enheter burde virke i safemode også. Jeg har USB tastatur og mus, begge virker helt fint i safe mode. Det du kan prøve er å sette Legacy USB support til Enabled i BIOS. da burde de virke uansett hvordan du starter PCen.

Når det gjelder no artifacts i safe mode, kan det tyde på driver problemer. Prøv å avinstallere driverne i normal Windows modus, last ned en annen driver og prøv den.

Lenke til kommentar

Problemet oppstår ikke før jeg prøver å installere en ny driver, midt i installasjonen så blir skjermen svart et sekund og etter det så har det etterlatt seg horisontale streker av noe slags. Altså, alt er fint helt til jeg prøver å installere en driver til skjermkortet (etter å ha reformatert og installert XP)

Lenke til kommentar

Det kan gjøres ja, men du bør vite hva du gjør. Vet ikke om XFX har en nyere BIOS versjon, det kan du sjekke XFX Support, men da må du registere deg.

Selv hater jeg selskap som maser om registering hvis du vil kun laste ned en driver eller noe slik. Verste som fins etter min mening. :thumbdown:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Legger også til at jeg brukte Driver Sweeper for å fjerne den gamle driveren og installerte den nyeste driveren etter det. Reboota og jeg fikk en bluescreen om nv4_disp.dll fila, er ganske sikker på at det er den samme bluescreenen jeg fikk første gang dette skjedde.

Noen ideer?

Endret av SEPHYtp1
Lenke til kommentar

Du får BSOD med nv4_disp.dll som er en driver fil, så problemet er enten driver eller muligens BIOS versjon på kortet.

Som du selv nevnte en fyr som hadde samme problem og fikset det med å flashe BIOS på kortet. Jeg hadde problemer i flere spill med mitt Sapphire Radeon HD 4870 kort og flashet BIOS og problemene forsvant. Så det å flashe BIOS kan løse mange problemer.

Hvis du registerer deg på Support Central til XFX vil du få adgang til nyere BIOS hvis de har det. Husk å ha notert ned serie nummeret på kortet ditt, fordi det må du oppgi ved registering. Der finner du sikkert instruksjoner om hvordan på flashe BIOS på skjermkortet ditt også.

EDIT:

Fant en side som som har BIOS til nesten alle skjermkort som er laget så langt. BIOS for XFX kort finner du her.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...