fireman_jorgen Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hei! Jeg sliter litt med etterhvert MYE risting i min Ford Sierra 91-modell når jeg bremser ned. I høy fart er det ingen risting. Har prøvd med både nye og gamle dekk og riktig lufttrykk, så det virker ikke som om det er det som er problemet. Jeg har lest noe om at det kan være forstillingen som er løs/feil innstilt? Er dette mye stress å fikse selv, eller må jeg på verksted? På forhånd takk ! Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Monter slike. Dersom det ikke hjelper kan du bytte bremseskiver og sørge for at caliperne beveger seg fritt slik de skal. Når/hvis du skal montere nye skiver så sørg for at navet er HELT RENT. Det er også "vanlig" å lime fast skivene til navet (ja, utrolig nok). Sierra/Scorpio er veldig plaget med risting i ratt ved bremsing. Foringene hjelper på, men sannsynligvis er det skiver som ikke er helt i vater lenger, gjerne kombinert med calipere som ikke går fritt. Endret 28. mai 2009 av eab Lenke til kommentar
fireman_jorgen Skrevet 29. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2009 Tusen takk for svar! Men er dette vanskelig å fikse selv? Tenkte jeg skulle ta av dekket etterpå å sjekke litt... Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 (endret) Foringene vil ikke hjelpe dersom det er calipere/skiver som gjør at det rister, men bilen blir mye bedre å kjøre, samt noe av ristingen vil sannsynligvis forsvinne. Det er forsåvidt en ganske enkel operasjon å skifte foringene selv, men det krever litt muskler, rå makt og oppfinnsomhet. Foringene står på enden av stabstaget, der stabstaget går inn i ute på bærearma (se vedlagte bilder). Først jekker man opp bilen så forhjulene henger fritt. Husk å sett under noen støttebukker. Så kryper du under, løsner de fire boltene som holder klemmene til stabstaget under bilen. Så må man løsne innsiden av bærearma fra traversen. Denne vil sprette ut (fordi stabstaget står i spenn mellom høyre og venstre side). Så kan man løsne mutteren på enden av stabstaget og dra dette ut av bærearma. Så er det på med de nye foringene (2-delt, med stoppskiver på hver ende), og tre stabstaget inn i bærearma igjen. Så kommer den morsomme biten. Å få påplass det man har skrudd løs. Stabstaget gjør somsagt at bærearmene står i spenn utover og en lur måte å få klemt de på plass igjen er å ta en jekkestropp, feste den på motsatt side og dra hele greia sammen igjen, så man får tredd i bolten som holder bærearmene på innsiden. Med det samme man holder på kan man jo ta av caliperne og sjekke at disse glir fritt slik de er tiltenkt. *edit: glemte bildene, samt glemte å si at man må løsne styrestaget fra fjærbeinet, før man løsner bærearma. Endret 29. mai 2009 av eab Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. juni 2009 Del Skrevet 14. juni 2009 Er mest sansynlig bremseskivene dine. Ett stort problem på sierra\scorpio er at bremsene blir varme, og så kommer det kaldt vann på dem. da slår de seg og blir sjeive, og rattet rister noe grusomt under bremsing. Har samme greiene på min sierra. har det ikke på scorpioen min though, men det kalles iallefall fordsyndromet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå