Gå til innhold

Hva er den beste fettypen? Mettet, umettet, osv

Anbefalte innlegg

Mulig litt feil forum, men hva er det beste fettet? Umettet, enumettet eller mettet?

Mettet fett beskyldes jo for å øke LDH kolesterolet som er det verste for blodårene.

Noen påstår derimot at alt er bra og at det viktigste er at det er naturlig fett.......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig litt feil forum, men hva er det beste fettet? Umettet, enumettet eller mettet?

Mettet fett beskyldes jo for å øke LDH kolesterolet som er det verste for blodårene.

Noen påstår derimot at alt er bra og at det viktigste er at det er naturlig fett.......

uten at jeg har noen vitenskaplig begrunnelse så er ryktet til mettet fett langt farligere enn hva det er i virkeligheten faktisk. mettet fett kommer jo fra dyr som vi mennesker har jaktet på så lenge mennesket har stått på to ben, og det er de siste 60 årene vi har blitt advart mot å spise det, tror egentlig ikke helt på det ryktet at mettet fett er så farlig, og at man bør styre unna det som folk sier jeg.

mettet fett har fått skylden av masse, f.eks all den avleiringen korn og melkevarer fører til. korn\melkevarer som vi har blitt anbefalt gjennom tidene er anbefalt av professorene, det er der det dårlige ryktet stammer fra, at mettet fett er årsaken til hjerte og karsykdommer:)

Lenke til kommentar

Jeg skal bare stoppe blødningen her og forklare med en gang. HDL og LDL er en type lipoproteiner, i likhet med VLDL og kylomikroner. De klassifiseres etter tetthet. Blodplasmaet vårt er 90% vann, ja? Og som vi alle vet så kan ikke lipider (fettløselig substans) løses i vann, og det løses ved at lipidene komplekseres med bl.a. en proteinkappe (mange aminosyrer har polare sidekjeder). Lipoproteinene pakkes inn i en ball av ulike lipider og dekkes av proteiner for å kunne bli løseliggjort og transporteres rundt i kroppen. Det er altså en fett-protein-forbindelse. Fleste av disse dannes i leveren. For øvrig står forkortningene for 'Very Low Density Lipoprotein', 'Low Density Lipoprotein' og 'High Density Lipoprotein'.

Kylomikroner (Generelt ekstremt lav tetthet, ganske store)

VLDL (0,95-1,006g/cm^3)

LDL (1,006-1,063g/cm^3)

HDL (1,063-1,210g/cm^3)

De har noe ulike funksjonelle roller og grunnlaget for ulik klassifisering er sammensetningen til lipoproteinene (triglyserider (triacylglyserol) har lavere tetthet enn proteiner). Alle består av relative prosentverdier av Triacylglyserol, Fosfolipider, Kolesterylester, Protein og Kolesterol (VLDL har noen andre også <3 %). Når det har gått mer enn 4-5 timer etter siste måltid er VLDL hovedtransportformen for triglyserider i blodet. Leveren transporterer VLDL over i blodet hele tiden. Når VLDL har levert triglyseridene til hovedsakelig fettceller (adipocytter), blir restene enten tatt opp av leveren eller konvertert til LDL i blodet. Funksjonen til LDL er å transportere kolesterol til celler. HDL produseres også i leveren, men dette lipoproteinet samler opp cellenes overskudd av kolesterol og bringer det til leveren.

Kolesterol i seg selv er ikke farlig, det er en naturlig del av cellemembranene og forgjengermolekylet for ALLE steroidhormoner, vitamin D og gallesalter. (DVS, om du har en diett høyt på fiber, binder fiber gallesalter i duodenum i tynntarmen og videre nedover, vanligvis reabsorberes 95% av gallesaltene, så da må leveren produsere med galle fra kolesterol)

Man antar altså at risikoen for å utvikle aterosklerose (åreforkalkning) og da også koronar hjertesykdom (hovedsaklig, men aterosklerose rammer også hjerne og aorta) øker ved høyt kolesterolinnhold i blodet. Det er fordi aterosklerose er en progressiv sykdom. Det som skjer er at du har unormal deling av glatte muskelceller og opphopning av makrofager (makrofager inngår i uspesifikt - medfødt immunforsvar). Kolesterol og andre fettsubstanser kan da avleires i makrofagene og glatte muskelceller. Bindevevsceller invaderer etterhvert også og kalsiumsalter felles ut. Resultatet er at veggtykkelsen øker og hulrommet innsnevres. Det er altså forholdet mellom HDL og LDL som indikerer en sånn risiko og blodets innhold av kolesterol påirkes bare i begrenset grad av kolesterolinnhold i kosten. (Negativ tilbakekoblingseffekt; dersom du øker inntaket av kolesterol reduseres dannelsen i leveren). Røyking reduserer HDL bl.a. og fysisk aktivitet øker HDL og reduserer LDL. Misbruk av anabole steroider gir betydelige økninger motsatt vei.

Lenke til kommentar

Jeg har fått inntrykk etter mange år med lesning i det vanlige media at:

Umettet fett er det sunneste.

Flerumettet fett som egentlig burde være sunnest, ikke nødvendigvis er det!

Mettet fett er direkte skadelig. Men så har en jo dem som sverger til smør i kosten, og de tror at litt normal norsk kost med smør og sånt er de sunneste vanene.

Om du skal ha deg en billig sunn olje, så velg raps (-olje). Det er veldig sunne saker. Den oljen som er kaldpresset er noe dyrere, og er gjerne bedre på smak og sunnhet. Jeg tror du kommer langt med den billige rapsoljen i kostholdet. Rapsolje smaker jo ikke så mye heller, så det er kanskje ikke så viktig med smaken av den kaldpressede.

Ellers har jeg litt tro på de kapslene med krillolje, selolje, omega-3, fiskeolje og slikt. Men om en sånn liten kapsel kan gjøre det store underverket i kostholdet er jeg ikke skråsikker på. Eskimoer som lever sunt, de spiser jo produkter fra havet i basiskostholdet sitt, så mendgen fisk du spiser tror jeg har litt mer innvirkning, enn en liten kapsel omega-3.

Nå har jeg tatt for meg relativt ferskt fett av ulike sorter. Vokt deg for gammelt fett som har harsknet. Det tror jeg ikke er særlig sunt.

Når det kommer til kjøtt som inneholder fett, så:

Gris er magert, og har gjerne fettet plassert for seg selv på kjøttstykkene. Da kan du enkelt skjære bort fettet. Grisefett er mettet fett.

Okse og sauekjøtt som er de andre vanlige typene, har gjerne fettet fordelt i kjøttet (litt sånn marmorert). Da er det ikke så enkelt å fjerne det med kniven. Likevel vil du kunne finne fettansamlinger på slikt kjøtt, fordi enkelt stykker av dyrekroppen fungerer som fettlager, hvor det kan være rene fettansamlinger, de kan du ihvertfall fjerne. Vi snakker igjen om mettet fett.

Kylling er som grisekjøtt. Hvor fettet samler seg utenfor muskulaturen. Kylling har den fordelen at blodet ikke er så rikt på urinstoffer, som en har i grisekjøttet. Grisekjøttet lukter raskt ille selv i kjøleskapet om du gir det noen dager. Det gjør ikke kylling på samme måte. Fettet til kylling er mettet fett, men kan skjæres bort.

Fiskefett er sunt, så det behøver du ikke skjære bort, dersom du fikk øye på det. Fiskefett inneholder gjerne en god del omega-3 fettsyrer. Veldig sunt.

Forøvrig så har bruskfiskene (eksempelvis: hai) urinstoffer i blodet, så de kan på samme vis som grisekjøtt oppleves litt ubekvemt å spise.

Endret av G
Lenke til kommentar

I teorien burde Demantios fettrekkefølge gjelde, som vi lærte på skolen. Men som jeg har nevnt, så har jeg fått inntrykk av at:

Fra sunnest til værst: En-Umettet -> Fler-Umettet -> Mettet og unngå harskt fett (fordi kjemien (lagringen) har forandret det)

Jeg kan ikke på stående fot forsvare min rekkefølge på fettet. Men merk dere det, og se om det ikke stemmer i noen kilder her og der.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei ikke steingal. Men veldig mye forskjellig kjøttyper lukter ille når en åpner pakken.

Husk også på om det sitter fett og hud på stykkene av kylling, eller om det er renskåret kjøtt. Jeg synes også kylling holder seg lenge i kjøleskapet etter det er stekt/kokt. Kjøtt kan har bakterieforurensninger, og da er jo dessverre kylling svært utsatt for salmonellabakterier.

Men, en får stole så godt en kan på slaktehusene at de driver på en renslig måte. Noe de fleste gjør.

Lenke til kommentar

fat.jpg

Hvordan korrelerer dere mettet fett med økt LDL? Nå er det jo sånn at både mettet fett, flerumettet- og enumettet er esterifisert til glyserol og bare en liten fraksjon fins som frie monokarboksylsyrer (fettsyrer), og degraderingsproduktene til monokarboksylsyrene; Acetyl-CoA, er forgjengermolekyl i syntesen av kolesterol uavhengig av metningsgraden av hydrogener.

Du har monoumettet (enumettet) oljesyre og linolsyre (polyumettet/flerumettet) som er mest utbredt i levende organismer. Pattedyr kan ikke syntetisere linolsyre og linolensyre; Linolensyre (omega 6) og alfa-linolensyre (omega 3). Ω-3 fettsyrer har siste dobbeltbinding 3 karbonatomer fra metylenden, og Ω-6 fettsyrer har siste db seks karbonatomer fra metylenden. Det har jo ikke bare med kolesterol å gjøre. Grunnen til at man skal ha disse essensielle fettsyrene er fordi vi ikke kan syntetisere de selv og de har kritiske fysiologiske funksjoner. Defisitt i essensielle fettsyrer kan gi dermatitis, som er et tidlig tegn. Dårlig sårhelbredning, redusert immunforsvar mot infeksjoner, hårtap, og trombocytopeni.

Lenke til kommentar
Med olivenolje kan man vel ikke gå feil?

Olivenolje er ikke så glad i høye temperaturer og egner seg derfor ikke så veldig til steking. Da er rapsolje et bedre alternativer som også inneholder mindre mettet fett. Den er også litt mildere på smak.

Chrisbjerk: Du har tydeligvis peiling på det her. :pKort oppsummert, hvilken rekkefølge vil du plassere fetttypene fra sunnest til usunn?

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg lurer faktisk på en del selv, men basert på det jeg har skjønt i biokjemi blant annet da, så går enumettet og flerumettet fett oftest inn under essensielle fettsyrer (Omega-fettsyrene bl.a., EPA, DHA, GLA) og er da "bedre" enn mettet fett. Jeg skjønner ikke direkte hvorfor mettet fett riktignok (som jeg mener ordmessig har fått en negativ spinn på seg) er så dårlig. Det brytes ned til Acetyl-CoA som hver gir 10 ATP i sitronsyresyklusen. Nå har vi ikke hatt mye om det, men umettede fettsyrer brytes også ned i en lik prosess (beta-oksidasjon i mitokondrier/peroksisomer). Noen arter har også Odd-chained fettsyrer. En annen igjen er forgreinede fettsyrer. Så det er ikke rett frem mtp hva som er sunt eller ikke. Det er jo godt mulig at enumettet/flerumettet sammenlignes med mettet fett med de fysiologiske virkningene de har og forebyggende effektene essensielle fettsyrer har på ulike sykdommer. Det er også mulig at mettet fett er negativt fordi det ofte kommer sammen med kolesterol i kosten.

Edit: Måtte rette noe. For hver syklus i beta-oksidasjon så fjernes to karbonatomer fra fettsyren, noe som gir to reduserte koenzymer og ett molekyl Acetyl-CoA.

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Jeg vil også bare klargjøre noe. Grunnen til at ost er hardt og rapsolje (for eksempel) er flytende ved romtemperatur har med smeltepunktet å gjøre. Dere ser på bildet at den nederste fettsyren er esterifisert til glyserol og har en dobbeltbinding (den er enumettet, den er ikke mettet med hydrogener). Dobbeltbindingen (som oftest forekommer i Cis-konfigurasjon, for dere som har hatt organisk kjemi) gjør at molekylet går en 'knekk' i strukturen, og derfor pakkes molekylene ikke så tett sammen. Det betyr mindre overflatekontakt med hverandre og mindre Van Der Waals-krefter, slik at det skal mindre energi til for å forstyrre de intermolekyler kreftene mellom umettet fett. Derfor har de lavere smeltepunkt og er i væskeform ved romtemperatur.

Det dere i dagligtalen omtaler som fett, er triacylglyserol, også kalt triglyserider. Det er bare tre fettsyrer esterifisert til et glyserolmolekyl, og det er i denne formen fettsyrer blir transportert i. Altså det er den store transportformen av fettsyrer, og lagringsformen, ikke minst. Grunnen til at det er så mye mer energi i fett er at det er en mye mer redusert substans, og danner anhydrøse dråper i cellene (Glukose binder mye vann). Dvs fett kan lagre en ekvivalent mengde energi i ~1/9 av mengden til glukose. Om fettet er flytende eller fast avhenger av prosent mengde mettet/umettet/flerumettet fett esterifisert til hvert glyserolmolekyl.

edit: skrivefeil

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar

Slutt med karbohydrater, hvete, pasta, ris,stivelse og sukker og man kan man spise masse fett. mettet fett er i morsmelk og da kan det umulig være så skadelig som forskerne skal ha det til. det er tross alt det vi vokser på og bygger muskler når vi er små. karbohydrater kombinert med fett gjør at man legger på seg.

Karbohydrater=farlig.

fett= ikke farlig.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Karbohydrater = farlig? Pass på hva du sier.

Du kan ikke bare kutte ut alle karbohydrater og supplementere med fett. Da vil ketonlegemer akkumulere seg og du risikerer koma over lengre tid pga påvirket serum pH.

e det ikke bare de med sukkersyke som får det?

EDIT: skal se om eg finn ut kor eg leste det.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Spesielt de, fordi de har redusert evne til å regulere metabolismen sin, men om du dropper tilnærmet alle karbohydrater gir du signaler om at fett er primær kilde til energi, greit nok, og kan fungere bra som diett, har selv brukt det kombinert med høyt inntak av koffein, men du vil blant annet få dårlig ånde fordi Aceton dannes i en spontan dekarboksylering av Acetoacetat. Beta-hydroksybutyrat dannes også fra Acetoacetat og disse tre kalles ketonlegemer. Som nevnt allerede dannes Acetyl-CoA fra nedbrytning av fettsyrer i mitokondriene i cellene våres. Når det blir veldig mye av dette strødd rundt i cellene vil de reagere med hverandre og i flere reaksjonstrinn kunne danne ketonlegemer. Hjertet og skjelettmuskulatur kan faktisk bruke ketonlegemer som en energikilde under normale omstendigheter. Hjernen bruker dem under fasting som viktig brensel også. Uansett, dette er sure molekyler, og bidrar til å endre kroppens homøostase (indre miljø).

Edit: Går unna her. Du får dårlig ånde fordi Aceton skilles ut via urin og ventilasjon (åndredrett).

Endret av Chrisbjerk
Lenke til kommentar
Spesielt de, fordi de har redusert evne til å regulere metabolismen sin, men om du dropper tilnærmet alle karbohydrater gir du signaler om at fett er primær kilde til energi, greit nok, og kan fungere bra som diett, har selv brukt det kombinert med høyt inntak av koffein, men du vil blant annet få dårlig ånde fordi Aceton dannes i en spontan dekarboksylering av Acetoacetat. Beta-hydroksybutyrat dannes også fra Acetoacetat og disse tre kalles ketonlegemer. Som nevnt allerede dannes Acetyl-CoA fra nedbrytning av fettsyrer i mitokondriene i cellene våres. Når det blir veldig mye av dette strødd rundt i cellene vil de reagere med hverandre og i flere reaksjonstrinn kunne danne ketonlegemer. Hjertet og skjelettmuskulatur kan faktisk bruke ketonlegemer som en energikilde under normale omstendigheter. Hjernen bruker dem under fasting som viktig brensel også. Uansett, dette er sure molekyler, og bidrar til å endre kroppens homøostase (indre miljø).

Edit: Går unna her. Du får dårlig ånde fordi Aceton skilles ut via urin og ventilasjon (åndredrett).

Du har studert en del som vi andre ikke har.. Lurer litt på om det ikke heter Aceton det som kroppen skiller ut ved høyt alkoholinntak. Får man da dårlig ånde av å drikke ren etanol (tilnærmet ren hvit rom, vodka, Tequila med flere)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...