Gå til innhold

Regnskapsføring AS, kontoplan og føringer

Anbefalte innlegg

Hei - takk for et flott forum - har allerede funnet mange bra svar som har hjulpet meg i regnskapsføringen.

Jeg fører regnskap for et AS som driver nettbutikk, og trenger noen innspill.

1] Jeg låner AS'et 50.000,- (i tillegg til EK) hvordan føres det? konto?

2] All betaling skjer med visa/mastercard via Dibs/elavon. dvs. når jeg selger noe i nettbutikken får jeg utbetalt sumsalg - kostnad dibs/elavon. Hvilken konto er det naturlig å legge en slik kostnad til? 6420 leie datasystemer? eller lage en egen 64xx dibs/elavon kostnad?

3] Hvordan føres gebyrer ala bank-gebyr? Typisk kostnad for gjennomføring av transaksjoner osv. FUNNET 7770 gebyrer..

på forhånd takk ;)

Om det er andre ny-etablerte AS-regnskapsførere på Romerike som kunne tenke seg å utveksle litt erfaringer så tror jeg det kunne vært lærerikt ;)

Marius

Endret av buckley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Om du er eier/ansatt av/i selskapet føres lånet D1920 K2250 Gjeld til ansatte og eiere

2. Jeg forstår det slik at du mener provisjonen som kortselskapene tar? Vanligvis på konto 7210.

3. Bankgebyrer føres på konto 7770.

Er du forresten ansatt i selskapet du fører regnskap for?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

Tiden går fort :) Tusen takk for god hjelp!

Jeg er ikke ansatt i selskapet men eier det sammen med min kone.. og blir stadig bedre på regnskapsføring. Begynner å ha sånn passe kontroll nå - det har blitt noen korreksjonsbilag på mine første føringer til hovedbok, men nå tror / håper jeg at det skal bli rett fremover ;-)

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...